• جمعه / ۲۰ آذر ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94092011555
  • منبع : نمایندگی زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان:

وقف زمینه‌ساز بقای دین از منظر اقتصادی است

وقف زمینه‌ساز بقای دین از منظر اقتصادی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: آن‌چه در طول تاریخ و همزمان با روی کار آمدن حکومت‌های ظالم و طاغوت موجب بقای دین و تشیع از منظر اقتصادی شد، «وقف» بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: آن‌چه در طول تاریخ و همزمان با روی کار آمدن حکومت‌های ظالم و طاغوت موجب بقای دین و تشیع از منظر اقتصادی شد، «وقف» بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، حجت‌الاسلام احمد نیک‌نام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زنجان، با اشاره به این‌که «امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل‌بیت بود و هیچ‌کس از در خانه او دست خالی برنمی‌گشت»، اظهار کرد: وقف، صدقه جاریه است و انسان اگر بخواهد اثر جاویدانی از اموال خود باقی بگذارد باید وقف کند. همچنین که بیش از 120 آیه از قرآن‌کریم نیز به موضوع انفاق پرداخته است.

وی ادامه داد: در آیه 46 سوره کهف آمده «در دنیا مال و اولاد زینت انسان هستند و حق‌تعالی معتقد است چیزی که باقی و دائم می‌ماند، وقف است»؛ چراکه عاقبت نیکی دارد و از گذشته و اجداد و نیاکان ما فقط اسم کسانی باقی مانده که بر موضوع وقف اهتمام داشته‌اند. در واقع منفعت وقف همیشه جاری است و جهت نیت واقف صرف می‌شود.

وی افزود: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «آن‌چه از انسان به یادگار می‌ماند سه چیز است؛ صدقه جاریه که مثل چشمه و تا روز قیامت جریان خواهد داشت، علم یا دانشی که بعد از مرگ فرد بدان عمل شود و فرزند صالحی که مردم بر پدرش درود و رحمت بفرستند». همچنین پیامبر (ص) در جای دیگری می‌فرماید «روز قیامت همه گرفتار گرمای سوزان می‌شوند به غیر از کسانی که صدقه جاریه و عمل نیک داشته‌اند؛ چراکه می‌توانند با امنیت و آرامش در سایبان این دو عمل بنشینند».

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر(ص) درباره برتر بودن روا کردن حاجت یک مومن از هفتاد بار طواف کعبه، تصریح کرد: در حال حاضر نیازهای جدیدی وارد میدان شده که از جمله آن‌ها می‌توان به فقر، نبود اشتغال و انواع بیماری‌ها اشاره کرد. از این‌رو نیت واقف می‌تواند در راه مرتفع‌سازی این نیازها صرف شود. این در حالی است که اولین واقف جهان پیامبر اسلام (ص) است که بعد از جنگ احد هدایای دریافتی خود مانند چند قطعه باغ را وقف کرد. همچنین امیرالمومنین(ع) نیز نخلستان‌های زیادی را در مکه و مدینه وقف کرده است. به همین‌ خاطر می‌توان گفت خود ائمه پیشگامان وقف بوده‌اند.

وی با یادآوری اوقاف فاطمه زهرا(س) و واگذاری تولیت آن به حضرت علی (ع)، خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر واقفان زیادی داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به شیخ جعفر کاشف‌القطاع اشاره کرد. شخصی که مرجع فقرا بود و همه اموال خود را وقف می‌کرد. همچنین سیدرضی، مقدس اردبیلی، شهید قدوسی و ملا هادی سبزواری نیز از واقفان خیراندیش معاصر به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: مساجد ما پایگاه مبارزه در زمان طاغوت محسوب می‌شد، از این‌رو اگر استقلال مالی نداشت و مورد توجه واقفان نبود قطعا به بن‌بست می‌خورد. در حالی که همین مساجد موجب بقای دین شدند و در واقع برای بقای دین انسان باید با جان و مال و اولاد خود وارد میدان شود. البته وقف مختص ایران نیست، مثلا نذورات واتیکان چند صد برابر نذورات ما است.

نیک‌نام خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان زنجان موقوفات متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شهرستان قیدار و رازبین اشاره کرد. این در حالی است که وظیفه اداره‌کل، مدیریت درآمد حاصل از فقر و هزینه کردن آن در راه خدمت به مومنان، دین اسلام و تشیع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha