• جمعه / ۱ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94080100084
  • خبرنگار : 71132

عزاداران حسینی تاسوعا را به سوگ نشستند + فیلم

عزاداران حسینی تاسوعا را به سوگ نشستند + فیلم

مراسم روز تاسوعای حسینی با حضور هزاران نفر از عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به یاد مظلومیت ایشان و هفتاد و دو تن از یاران شیهیدشان در نقاط مختلف کشورمان برگزار شد.

مراسم روز تاسوعای حسینی با حضور هزاران نفر از عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به یاد مظلومیت ایشان و هفتاد و دو تن از یاران شیهیدشان در نقاط مختلف کشورمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مردم سیاهپوش ایران اسلامی روز جمعه اول آبان‌ماه 1394 مصادف با نهم محرم 1437 با حضور در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و تمامی اماکن مذهبی شهرها و روستاهای کشورمان در ادامه عزاداری‌هایی که از روزهای نخست محرم آغاز شده بود در روز تاسوعای حسینی رنگ و بوی دیگری به این مراسم دادند و عزادارن حسینی با برگزاری مراسم خاص این روز ارادت خود را به شهدای کربلا نشان دادند.

پوشیدن لباس سیاه، ارائه نذورات، خواندن زیارت عاشورا سینه‌زنی و زنجیرزنی، حرکت نمادین گروه های عزاداری و ... از جمله مراسم مذهبی روز تاسوعای حسینی است.

کربلای معلی نیز پذیرای میلیون‌ها عزادار حسینی است.

حرم‌های امام رضا (ع) در مشهد و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) میزبان هزاران عاشق و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در قالب دسته‌ها و هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی برای عرض تسلیت خود را به حرم‌های مطهر رسانده‌اند.

مجالس سوگواری سرور و سالار شهیدان و علمدار کربلا در این حرم‌های مطهر برپاست و ذاکران اهل بیت در رثای سیدالشهدا و حضرت ابالفضل العباس مرثیه سرایی می‌کنند.

همچنین مراسم سینه‌زنی، زیارت عاشورا و اجرای تعزیه هم در حرم مطهر امام راحل با حضور هیئت‌های عزاداری و زائران و سوگواران در حال برگزاری است.

در همین حال ، برنامه سوگواری جلوه سوگ نیز در میدان امام حسین تهران برپا شده است.

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی نیز در اردبیل و ورامین در حال برگزاری است.

فیلم عزاداری هم‌میهنان‌مان در برخی از شهرهای کشور را می توانید در فایل‌ زیر ببیند:

بزرگترین کاروان نمایش آیینی قیام عاشورا با هنرمندی ۳ هزار نفری درخمینی شهر برگزار شد.

این مراسم هرساله با حضور 24 دسته و شبهه لشگر هشتم محرم برپا می‌شود و ده‌ها هزار نفراز مردم عزادار و حتی گردشگران خارجی به تماشای آن می روند. این کاروان نمادین شامل مجموعه‌ای از نمادهای مختلف از جمله کاروان امام حسین (ع)، یاران و اهل‌بیت ایشان، پیامبران الهی از آدم تا خاتم، فرشتگان، لشکریان ابن سعد و شمر و یزید، شخصیت‌های حاضر در قیام عاشورا است و از اذان ظهر آغاز و تا اذان مغرب ادامه دارد.

محمدمهدی پیمانی مسئول برگزاری این مراسم با اشاره به عدم استفاده از وسایل مصنوعی و تجهیزات گریم گفت: از حضور چهره‌های تاریخی، دینی مستند که از کتبی چون اللهوف، منتهی الآمال، رمزالمصیبه و ناسخ التواریخ برگرفته‌شده‌اند دراین نمایش آیینی استفاده شده است.

هم‌چنین بزرگترین شبیه خوانی میدانی کشور امروز و همزمان با تاسوعای حسینی در شهرستان شوش برگزار شد.

این شبیه خوانی با قدمت بیش از نیم قرن، در مساحت بیش از 5 هکتار و با حضور بیش از یک هزار نفر عوامل اجرایی شامل نقش آفرینان ،سرخ پوشان وتدارکات و با شرکت 500 نفر از عاشقان سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین از سراسر استان جنب میدان امام حسین این شهرستان برگزار شد.

در این شبیه خوانی از بیش از 300 اسب و 40 شتر به همراه سوارکاران استفاده شده است و سوارکاران و نیزه‌داران ، شمشیر و بازیگران زره‌پوش و جوشن ‌پوش ، صداگذاری جداگانه و طواف کنندگان کعبه از بین خانوداه های شهدا ، جانبازان و متدینین شوش انتخاب شدند.

این شبیه خوانی ازساعت 7 و نیم صبح امروز به زبان فصیح عربی شروع شده ودر مدت 10 ساعت و در 72 مجلس به بیان واقعه کربلا و قیام سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در راه امر به معروف و نهی از منکر رادر قالب اشعار فصیح عربی می پردازد. این مراسم فردا و همزمان با عاشورای حسینی به زبان فارسی به بیان رشادت های سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین می پردازد.

گفتنی است درشهرستان شوش مراسم عزاداری درروز عاشورا فقط بصورت تعزیه خوانی است ومهمانانی ازخارج کشور از جمله آلمان نیزبرای شرکت دراین مراسم به ایران می‌آیند. این شبیه‌خوانی به عنوان بزرگترین شبیه خوانی میدانی سال 87 در فهرست آثار ملی و معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha