• پنجشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94073019674
  • منبع : نمایندگی فارس

برگزاری نخستین شب سوگواره حدیث نینوا در شیراز

برگزاری نخستین شب سوگواره حدیث نینوا در شیراز

نخستین شب از سوگواره حدیث نینوا از سوی سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس و جمعیت زنان نواندیش مسلمان در شیراز، شامگاه چهارشنبه 29 مهرماه برگزار شد.

نخستین شب از سوگواره حدیث نینوا از سوی سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس و جمعیت زنان نواندیش مسلمان در شیراز، شامگاه چهارشنبه 29 مهرماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، حجت‌الاسلام معادیخواه پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به حادثه منا در ایام حج امسال، به بیان دو روایت تاریخی تاثیرگذار در جریان کربلا پرداخت که در حادثه منا اتفاق افتاد.

وی با تشریح ویژگی‌های معاویه در حکومتداری گفت: معاویه بر خلاف خلفای قبل از خود به همسویی دین با سیاست اعتقادی نداشت و به قول امروزی‌ها سکولار بود. بنابراین در تمام سال‌های یکه‌تازی خود در حکومت، تنها 2 بار به حج رفت.

معادیخواه بیان کرد: معاویه یک بار در زمان شهادت مولا علی(ع) به مکه رفت که قدرت خود را به مسلمانان نشان دهد و بار دوم هم با تشریفات مفصل به حج رفت و با حسین بن علی، عبدالله بن عمر، عبدالرحمان بن ابوبکر و عبدالله زبیر محرمانه و خصوصی دیدار کرد و گفت «فردا در منا سخنرانی می‌کنم و گردن هر کس که در رد یا تائید حرفهایم سخنی بگوید، با شمشیر می زنم».

به گفته این پژوهشگر تاریخ اسلام، معاویه‌بن ابوسفیان فردای دیدارش با فرزندان صحابی و خلفای قبل از خود، در منا برای حجاج سخنرانی کرد و خود را مطیع نظر تابعین نشان داد. بنابراین امام حسین(ع) مجبور به سکوت شد چرا که نمی‌توانست ذهن مردم را در برابر توطئه معاویه روشن کند.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که این اقدام معاویه از حیله‌های مروان بن حکم نشات می‌گرفت و تاریخ نشان می‌دهد مروان خود را نسبت به یزید مستحق‌تر از جانشینی معاویه می‌دانست و تلاش می‌کرد با هر ترفندی معاویه و یزید را در مقابل اصحاب و تابعین قرار دهد تا آنجا که حتی معاویه در ادامه همین سفر سکته ناقص زد و بخشی از توانایی جسمی خود را تا پایان عمر از دست داد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) در عکس‌العمل اقدام معاویه سال بعد در موسم حج همه اصحاب و تابعین پیامبر را در منا جمع کرده و نامه‌ای بسیار تند خطاب به آنها منتشر کرد که متاسفانه بخش ناقصی از آن در کتاب تحف العقول وجود دارد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار صحابه در اسلام بعد از پیامبر، افزود: امام حسین(ع) بابت بی اعتنایی صحابه یا همان علمای اسلام به تلاش‌های معاویه و یزید برای باقی ماندن در قدرت، تعابیری بسیار تند به کار می‌برد که متاسفانه تنها سرنخ‌هایی از آن باقی مانده است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: معاویه با برنامه‌ریزی‌های پرهزینه و پیچیده بسیاری از علمای صدر اسلام را گرفتار کرده بود تا آنجا که جای بزرگانی چون عبدالله‌بن عباس در حادثه کربلا خالی بود.

وی با اشاره به جایگاه عبدالله ‌بن عباس در تاریخ صدر اسلام، افزود: امام حسین(ع) قبل از قیام عاشورا مشخصا با دو نفر یعنی عبدالله بن عمر و عبدالله بن عباس وارد مذاکره شد اما هیچکدام حاضر به همراهی با امام نشدند در حالیکه به بی کفایتی یزید اعتقاد داشتند.

معادیخواه با بیان اینکه در صورت همراهی علمای صدر اسلام با امام حسین (ع)، ورق در کربلا بر می‌گشت، ادامه داد: معاویه برای اینکه به یزید رنگ و بوی حجازی داده باشد، دختر عبدالله بن عباس را به عقد یزید در آورد و همین دست و پای صحابی چون عبدالله بن عباس را در قیام کربلا بست.

وی خاطرنشان کرد: ترفندهایی همچون اصرار ابن زیاد بر فرماندهی ابن سعد با آن سابقه پدرش در صدر اسلام، در کربلا تنها برای فریب افکار عمومی و مشروعیت بخشیدن به قتل امام حسین(ع) بود.

این مورخ در رابطه با شرایط اجتماعی قبل و بعد از قیام امام حسین(ع)، گفت: واقعیت این است که در تمام منابع شیعی و سنی بیشتر از 30 یا 40 صفحه مطلب از حسنین و حتا پیامبر و خلفای راشدین باقی نمانده است و کتابی همچون نهج البلاغه تنها 50 ساعت از عمر مبارک امیرالمومنین را روایت می‌کند.

وی با انتقاد از تعطیلی قلم به بهانه حفظ قران در صدر اسلام، ابراز کرد: دینی که بلندترین و افتخارآفرین‌ترین تعابیر را در مورد اهمیت قلم دارد، امروز به عنوان دین شمشیر معرفی می‌شود در حالیکه حق این بود مبعث رسول اکرم را جشن قلم معرفی کنند.

معادیخواه افزود: اگر دعای عرفه با آن مضامین خاص کنار بگذاریم، مطالب قابل توجهی در مورد امام حسین در منابع شیعه و سنی نداریم. نمی‌شود دو دهه دو شخصیت مثل حسن (ع) و حسین(ع) در بین مسلمانان زندگی کنند و هیچ اثری از آنان نداشته باشیم.

وی هجرت امام حسن(ع) از عراق به مدینه را هجرت سوم در تاریخ اسلام معرفی و اضافه کرد: اگر کسی قیام امام حسین(ع) را جدا از صلح امام حسن(ع) تصور کند، سخت در اشتباه است.

این مدرس تاریخ اسلام با اشاره به برخی رفتارهای معاویه خاطر نشان کرد: همه از داستان معاویه غافل‌اند در حالی‌که اگر صلح امام حسن(ع) با درایت و عزم حسنین امضا نمی‌شد، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه هجرت امام علی از مدینه به عراق با هدف انجام اصلاحات علوی در جامعه بود، ادامه داد: هجرت امام حسن(ع) از عراق به مدینه هجرت سومی در اسلام بود که شالوده خط امامت را گذاشت و حماسه عاشورا در امتداد همین خطی است که حسنین (ع) به یادگار گذاشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha