• دوشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 94011704250
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

حرف حق آیا خریدار دارد؟

حرف حق آیا خریدار دارد؟

ایسنا/خراسان جنوبی حرف حق خریدار دارد، حتما همین طور است، اما در جامعه ما حرف حق چه میزان خریدار دارد؟!

حرف حق خریدار دارد، حتما همین طور است، اما در جامعه ما حرف حق چه میزان خریدار دارد؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، چرا حرف حق تلخ است؟!

در عرف ما بسیار شایع است که می‌گویند:"حرف حق تلخ است." مگر غیر از این است که در نهاد انسان میل به حقیقت و صداقت نهاده شده است؟ پس چرا حقیقت در نظر بسیاری از مردم تلخ و ناگوار است؟

همه شنیده‌اند که "حق تلخ است"، اما کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که چرا حق تلخ است و حق، که همان الله است "ذلک بأن الله هو الحق" (حج 62) و سرچشمه همه شهدها و شیرینی‌هاست، چگونه می‌تواند در کام ما تلخ باشد!؟

باید گفت که این نشان بیماری ماست و نشان نیاز ما به طبیبی است که ما را به سلامت باز گرداند تا حق را شیرین احساس کنیم و نا حق در کاممان تلخ باشد.

در حقیقت، این نفس ماست که به سبب غلبه هوی و حرص و آز و طمع و خود بینی و غرور و امثال آن تلخ می‌کند و در واقع این بیماری‌های روح فرساست که پیروی قرآن می‌تواند آن را شفا بخشد.

وقتی رضایت دیگران بر رضایت خدا اولویت دارد

عذرا صلاحی‌مقدم استاد دانشگاه و حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حرف حق، حرفی است که نشات گرفته از واقعیات، مطابق شئونات اسلامی و به دور از هرگونه انحراف و دروغ باشد.

وی افزود: اسلام دینی فطری است و راستی نیز خواست فطرت است، پس این دو پیوندی ناگسستنی دارند و در روایات اسلامی با تعابیر گوناگونی بر راستگویی مسلمانان تأکید شده و آن را از اصول ایمان و تدیّن به حساب آورده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: رسول اکرم (ص) می‌فرماید:"الصّدْقُ مُبارَک وَ الکِذْبُ مَشْؤُومٌ " راستی، مبارک و دروغ نامیمون است.

وی افزود: حرف حق، سخنی است که در منطق اسلام و قرآن مطرح است و حق سخن قرآن و عترت است که خداوند در قران صریحاً بیان کرده که "وعداالله حقا" وعده خداوند حق است و سفارش خداوند است که می‌فرماید:"سخن سریر و محکم و استوار و حقیقت بگویید".

وی افزود: حقیقت برای برخی از مردم چون مطابق امیال و هواهای نفسانی آنان نیست، تلخ و ناگوار است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان نباید از واقعیت فرار کند، گفت: امام علی (ع) می‌فرماید: "حقیقت را بگویید هرچند تلخ باشد".

صلاحی‌ مقدم افزود: چون بعضی از افراد بیشتر بر اساس تمایلات نفسانی کاری را انجام می‌دهند و بیشتر رضایت دیگران را در نظر می‌گیرند منهای رضایت خدا، همین امر باعث می‌شود که خشم و نافرمانی خدا را به همراه داشته باشند و وسوسه‌های شیطانی گریبانگیر اینگونه افراد ‌شود.

وی تصریح کرد: انسان باید خیلی توجه کند که در مسیر شیطان قرار نگیرد، بلکه در مسیر مستقیم الهی گام بردارد، هرچند حرف حق تلخ باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی افراد به دلیل ضعف ایمان و پیروی از شیطان از مسیر فاصله می‌گیرند و دیگر تمایلی به شنیدن حف حق پیدا نمی‌کنند، اظهار کرد: اگر انسان پیوند و ارتباط خود با خدا را محکم کند، کمتر گرفتار وسوسه‌های شیطانی می‌شود.

وی ادامه داد: انسان باید اعتقادات خود را قوی کند و خداوند را همیشه ناظر بر اعمال خود بداند، در این صورت حرف حق برایش معنا پیدا می‌کند و دیگر تمایل به حرف غیر واقعی ندارد.

صلاحی‌مقدم در خصوص رابطه حق‌شنوی با تمایلات نفسانی، گفت: اگر انسان با هردوی آن آشنایی کامل داشته باشد، تشخیص می‌دهد که باید به چه صورت عمل کند و خود را از آلودگی‌ها پاک کند و در حقیقت خود نگه دار باشد، مبارزه با شیطان را در دستور کار خود قرار دهد و بیشتر حق‌شنوی را پیشه کند.

حق‌شنوی، جامعه را در مسیر الهی هدایت می‌کند

وی با بیان اینکه حق‌شنوی با امر شرعی و اجتماعی می‌تواند جامعه را در مسیر الهی هدایت کند، ادامه داد: سبقت گرفتن در کار خیر انسان را به مسیر سعادت و حقیقت برساند.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص جایگاه حق‌شنوی در روابط اجتماعی گفت: حق‌شنوی فرد باعث محبوبیت وی در خانواده و اجتماع می‌شود و اعتماد دیگران به فرد را دوچندان می‌کند.

صلاحی‌مقدم گفت: اگر انسان به آثار معجزه‌آسای راستگویی پی‌برده باشد، بیشتر شیفته راستگویی می‌شود و راستگویی را جزئی از برنامه‌های زندگی خود قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: نخستین تاثیری که صدق و راستی از خود به یادگار می‌گذارد، مسأله جلب اطمینان و اعتماد در همکاری‌های دسته‌جمعی است.

وقتی هنجارهای دینی در فرد نباشد، پذیرش حق دشوار است

فرامرز سنگری آبیز کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی و مدرس دانشگاه نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حق در لغت به معنای راست و درست و ضد باطل و در واقع موافق با ارزش‌ها و هنجارهای مقبول است.

وی افزود: حق مرکز ثقل موافقت اجتماعی در مورد امری خاص و مشخص است که اختصاص به دین و مسلک خاصی ندارد.

سنگری آبیز اظهار کرد: حقیقت به معنی راستی و درستی است و نمی‌توان گفت، برای همه مردم حقیقت تلخ است.

وی ادامه داد: برای افرادی که پایه ایمانی قوی و درست دارند حقیقت واقعیتی است که با تمام تلخی آن باید پذیرفت و برای افرادی که اعتقادات دینی ضعیفی دارند، میدان جدال و مبارزه بین هوای نفس و وجدان بیدار است.

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی گفت: زمانی که ارزش‌ها و هنجارهای دینی در درون فرد ریشه ندوانده باشد، پذیرش حق دشوار است اما افراد با ایمان در برابر حق حتی زمانیکه پذیرش حق برای عزیزانشان هزینه‌بر باشد، ابائی از پذیرش ندارند.

تهیه از سپیده قلندری اسفدن، خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha