• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93082814901
  • خبرنگار : 71191

توضیح مختاری درباره‌ امضای سند «سینگر»

توضیح مختاری درباره‌ امضای سند «سینگر»

اسکندر مختاری تاکید کرد، در جلسه‌ شورای فنی استان تهران درباره‌ ساختمان سینگر، سندی برای‌ «تفکیک» ساختمان امضاء نشد.

اسکندر مختاری تاکید کرد، در جلسه‌ شورای فنی استان تهران درباره‌ ساختمان سینگر، سندی برای‌ «تفکیک» ساختمان امضاء نشد.

این کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ اظهار کرد: شورای فنی استان تهران به مالک ساختمان سینگر اجازه داد تا در گاراژ پشتی این ساختمان، بنایی با ارتفاع کوتاه‌تر و مشابه معماری ساختمان قدیمی بسازد.

وی با اشاره به بحثی که حدود سه سال پیش درباره‌ این ساختمان مطرح و حاشیه‌هایی را مانند انتقال یک کارشناس به اصفهان به دنبال داشت‌، گفت: در آن زمان قرار بود فقط نمای ساختمان سینگر حفظ ولی بقیه‌ ساختمان تخریب و در همه زمین اجازه ساخت‌وساز داده شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد. اما در اقدام کنونی شورا اجازه داد در پلاک مجاور این بنای تاریخی با حفظ شرایط موجود و ارتفاعی کمتر از ساختمان اصلی و در داخل گاراژ، بنای دیگری ساخته شود.

مختاری تاکید کرد: اگر احساس می‌کردیم امکان نگهداری فضای پشت ساختمان در شرایط قبلی وجود دارد، حتما این کار را انجام می‌دادیم.

او با بیان اینکه امضای پای آن سند براساس ضابطه‌ ارزش‌گذاری در بناها صورت گرفته است‌، اظهار کرد: در قسمتی که اجازه‌ی ساخت‌وساز با ضوابط خاص داده شده است، ارزش‌های تاریخی‌، فرهنگی و اجتماعی اثر را مخدوش نمی‌کند،‌ زمانی نمی‌توان در کنار آثار تاریخی چیزی ساخت که یکی از این ارزش‌ها در معرض خطر قرار گیرد‌. در این مکان هیچ یک از آن‌ها در اثر این‌که داخل گاراژ شخصی چیزی ساخته شود، به خطر نمی‌افتد.

وی گفت: اگر در مکان مورد نظر باغ وجود داشت یا یک واقعه‌ تاریخی رخ داده بود،‌ یا زیبایی اثر مخدوش می‌شد،‌ یا حتی عملکرد ساختمان تاریخی از بین می‌رفت نباید این کار انجام می‌شد‌، اما خوشبختانه هیچ کدام از این اتفاقات برای بنای تاریخی سینگر رخ نمی‌دهد.

این کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی با تاکید بر وجود یک نظام ارزشیابی در این زمینه اظهار کرد: اگر بخواهیم در این طور مواقع انعطاف از خود نشان ندهیم، اثر در معرض تخریب قرار می‌گیرد.

او تکرار این اقدام در ساختمان تاریخی «گیو» که در دست جهاد دانشگاهی است را نمونه‌ای از این‌گونه اتفاقات دانست و گفت: در گذشته میراث فرهنگی اجازه داد یک آمفی تئاتر در کنار ساختمان تاریخی ایجاد شود تا بتوان اصل اثر را به خوبی نگه داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha