یک استاد دانشگاه پخش تبلیغات قرعهکشیهای هنگفت در تلویزیون را اقدامی غیرمجرمانه و در عین حال غیراخلاقی دانست و خاطرنشان کرد: اینکه به عنوان مثال تلویزیون هر روز تبلیغ میکند که از یک شرکت تولیدکننده چای، یک نفر برنده خودروی لوکس میشود، اقدام مجرمانه نیست ولی از نظر اخلاقی مورد مذمت است.
او ادامه داد: میتوان از طریق رسانههای غیرحکومتی، چنین تبلیغاتی را روی آنتن برد، اما رسانههای حکومتی مثل تلویزیون امین مردم هستند و باید به مسائلی بپردازند که مخالف شئون اجتماعی نباشد.
دکتر محمد هاشمی - استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی - با ارزیابیای که از عملکرد صداوسیما در حوزهی تبلیغات دارد، میگوید: مخارج صداوسیما بالاست و ناگزیر است که به سمت تبلیغات برود.
او در گفتوگویی با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این زمینه عنوان کرد: تبلیغات در تلویزیون فیالنفسه ایرادی ندارد و تلویزیون میتواند با آگهیهای بازرگانی اوضاع خودش را درست کند؛ چراکه بودجهای که دولت به صداوسیما میدهد کافی نیست و ناچارا به سراغ تبلیغ میرود اما به شرط اینکه تبلیغات خلاف اخلاق حسنه و حقوق عمومی نباشد؛ بر این اساس رعایت این مسائل در تلویزیون به عنوان رسانه ملی جنبه صنفی و اخلاقی دارد و باید رعایت شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید پیام قانونی و اخلاقی داشته باشد، بیان کرد: رسانه، یک نهاد آزادی بیان، در بیان خوبیها و مزمت بدیهاست و البته جنبه سرگرمی و تفریحی هم دارد اما پیامی که رسانه ملی منتقل میکند، حتما باید جنبه اخلاقی و قانونی داشته باشد.
او در توضیح مطلب بالا نیز مطرح کرد: جنبه قانونی رسانه ملی این است که نباید مخالف قانون باشد و اسرار مردم را فاش نکند. همچنین جنبه اخلاقی رسانه بدین معنی است که رسانهها باید در بیان مطلبشان به ترویج اخلاق بپردازند؛ همچنین در عین حال نباید به ترویج فسادهای اخلاقی و مادی بپردازند.
انتهای پیام
نظرات