• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۴۸
  • دسته‌بندی: پژوهش

رمزگشایی از کوچک‌ترین ژنوم حشره جهان

دانشمندان ژنوم پشه ریز (midge) متعلق به قاره قطب جنوب را توالی دادند و چگونگی سازگاری آن با محیط زندگی بی‌نهایت خشن را توجیه کردند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژنوم پشه ریز، کوچک‌ترین ژنوم حشره‌ شناخته‌شده تا به امروز است. این حشره‌ کوچک و بی‌بال بخش عمده مرحله لاروایی دو ساله‌اش را در یخ قاره قطب جنوب سپری می‌کند، در بزرگسالی هفت تا 10 روز را به جفت‌گیری و تخم‌گذاری مشغول می‌شود و پس از آن می‌میرد.

ژنوم این پشه ریز حاوی 99 میلیون جفت پایه نوکلئوتید است و این موضوع آن را کوچک‌تر از ژنوم‌های ریز دیگر حشرات مانند انگل بالدار Strepsiptera (دارای 108 میلیون جفت پایه) می‌کند. ژنوم پشه ریز فاقد بسیاری از بخش‌های دی‌ان‌ای و دیگر عناصر تکثیری است که پروتئین نمی‌سازند.

به گفته دیوید دلینجر، پروفسور برجسته حشره‌شناسی و تکامل، بوم‌شناسی و زیست‌شناسی دانشگاه اوهایو، هنوز مشخص نیست دیگر موجودات زنده مانند کنه‌ها و کرم پنیرک که در قاره قطب‌جنوب زندگی می‌کنند، نیز دارای ژنوم‌های کوچکی هستند یا این که چنین موضوعی فقط مختص پشه ریز است. ژنوم این حشره از لحاظ معماری کوچک بوده اما از لحاظ تعداد ژن کوچک نیست و این ژنوم مانند ژنوم‌های دیگر مگس‌ها حاوی حدود 13 هزار و 500 ژن کاربردی است.

دلینجر واکنش‌های استرس غیرمعمول شامل فعالسازی پروتئین‌های شوک حرارتی را در این حشره مطالعه کرد. بسیاری از حیوانات زمانی که تحت استرس شدید و به ویژه هنگامی که در معرض دماهای بی‌نهایت پایین یا بالا هستند، این پروتئین‌ها را فعال می‌کنند و زمانی که استرس رفع می‌شود، آن‌ها را غیرفعال می‌کنند. اما پروتئین‌های شوک حرارتی همواره در طول مرحله لاروایی پشه ریز قاره قطب‌جنوب فعال‌اند و دانشمندان معتقدند این ویژگی با بقای آن در محیط‌های خشن مرتبط است.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.