• جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 92091510037
  • خبرنگار : 71451

در گفت‌وگو با یک مسئول مطرح شد:

روایت‌گران دفاع مقدس باید مخاطب‌شناسی کنند/مطالب غیرواقعی تاریخ دفاع‌مقدس را تحریف می‌کند

روایت‌گران دفاع مقدس باید مخاطب‌شناسی کنند/مطالب غیرواقعی تاریخ دفاع‌مقدس را تحریف می‌کند

یکی از شاخصه‌های روایت‌گری در حوزه دفاع مقدس مخاطب‌شناسی است چون درک درست از نیازهای دانش‌آموزان اثرگذاری برنامه‌ها را افزایش می‌دهد.

یکی از شاخصه‌های روایت‌گری در حوزه دفاع مقدس مخاطب‌شناسی است چون درک درست از نیازهای دانش‌آموزان اثرگذاری برنامه‌ها را افزایش می‌دهد.

سرهنگ محمدعلی عباسی مسئول پیشین راویان سپاه استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس «فرهنگ‌حماسه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: همواره در اردوهای راهیان نور دو نوع راوی وجود دارد. یک نوع از راویان افرادی هستند که به صورت ثابت در نقاط یادمانی مستقر هستند و به همه مباحث مربوط منطقه محل استقرار به صورت تخصصی آگاهی دارند.

وی ادامه داد: نوع دیگر راهیان، روایت‌گرانی هستند که اصطلاحا به آن «اتوبوسی» می‌گوییم چرا که همواره کاروان از آغاز حرکت به سوی سرزمین‌های نور تا پایان همراه گروه هستند. این راویان معمولا دامنه روایتگری‌شان وسیع‌تر و نقشی که ایفا می‌کنند تأثیرگذارتر خواهد بود چرا که مدت زمان بیشتری را همراه نوجوان دانش‌آموز هستند.

سرهنگ عباسی خاطرنشان کرد: شاخصه اصلی یکی راوی، مخاطب‌شناسی است. در صورتی که راوی این ویژگی را نداشته باشد به سختی می‌تواند مطلب و مفاهیم مورد نظرش را به دانش‌آموزان منتقل کند. از سوی دیگر ممکن است دانش‌آموزان برداشت سطحی از وقایع جنگ تحمیلی داشته باشند بنابراین یک راوی باید از فن بیان خوبی نیز برخوردار باشند تا بتواند ذهن دانش‌آموزان را هنگام روایت‌گری اقنا کند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به یکی از آسیب‌های روایت‌گری افزود: نباید برای برانگیختن احساسات دانش‌آموزان مطالب غیرواقعی را بیان کنیم. این کار نوعی آسیب است و موجب تحریف تاریخ هشت سال دفاع مقدس خواهد شد.

وی یادآور شد: پس از حضور کاروان‌های راهیان نور دانش‌آموزان رفته رفته در مدت زمانی که هستند متحول می‌شوند؛ این تحول درونی می‌تواند مقدمه انتخاب یک سبک زندگی باشد که شهدا آن را خلق کرده‌اند بنابراین باید همه مسئولان دست به دست یکدیگر بدهند تا زمینه پایداری این حالت را در دانش‌آموزان حفظ کنند چرا که راویان پس از پایان اردو همراه دانش‌آموزان نیستند. اگر این روحیه در آن‌ها بوجود آید خودش عاملی می‌شود تا دانش‌آموزان برای تجدید پیمانی که با شهدا بسته‌اند باردیگر به مناطق عملیاتی بروند و حتی دوستان خود را هم به حضور در مناطق عملیاتی تشویق کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha