• سه‌شنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92082816878

«هلال احمر اعتبار فرهنگی خود را مدیون استاد صنعتی است»

«هلال احمر اعتبار فرهنگی خود را مدیون استاد صنعتی است»

یک پژوهشگر هنر از بی‌توجهی به آثار موزه استاد صنعتی انتقاد کرد و از مسؤولان خواست به این موضوع رسیدگی کنند.

یک پژوهشگر هنر از بی‌توجهی به آثار موزه استاد صنعتی انتقاد کرد و از مسؤولان خواست به این موضوع رسیدگی کنند.

هادی سیف در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: استاد علی‌اکبر صنعتی بی‌تردید یکی از نام‌داران عرصه‌ی نقاشی معاصر و مجسمه‌سازی است.

آثار هنری ایشان در نقاشی، به ویژه آبرنگ و همچنین مجسمه‌هایی که ساخته‌اند سهم مهمی در ایجاد ارتباط بین عامه‌ی مردم و هنر داشته است. اولین موزه‌ای که از آثار استاد صنعتی گشایش یافت، میعادگاه ارتباط مردم کوچه و بازار با هنر مجسمه‌سازی و تابلوهای نقاشی رنگ روغن بود.

او افزود: آثار به جا مانده از استاد صنعتی یادگار ارزشمندی از ایشان هستند که نمی‌شود امروز روی آن‌ها قیمتی گذاشت. آثاری که یادگار کسی هستند که از دل مردم بود و در فقر و تنگدستی تبدیل به یکی از مطرح‌ترین چهره‌های هنری معاصر ایران شد. نه تنها نباید بگذاریم آثار از بین بروند، بلکه باید به دنبال این باشیم که موزه‌های بیشتری برای نمایش آثار و ایجاد ارتباط میان آن‌ها و مردم ساخته شود.

هادی سیف

این نویسنده و پژوهشگر درباره‌ی بی‌توجهی به آثار استاد صنعتی گفت: من خیلی متاسفم که امروز می‌شنوم که به آثار استاد صنعتی بی‌توجهی می‌شود و مجسمه‌های موزه‌ی ایشان در حال تخریب هستند. موضوع تاسف‌بارتر این است که به جای توجه به رونق بیشتر هنر و ارج نهادن به هنرمندان ارزشمند سرزمین‌مان، شاهد در معرض خطر بودن و از بین رفتن آثار هنری هستیم.

او درباره‌ی تبعات جابه‌جایی مجسمه‌های موزه نیز اظهار کرد: جا‌به‌جایی مجسمه‌های استاد کار درستی نیست. اگر این اتفاق بیفتند آثار آسیب می‌بینند. خود استاد در زمان حیت‌شان هر وقت فرصت می‌کردند مجسمه‌ها را ترمیم و به آن‌ها رسیدگی می‌کردند. باید با زیرسازی‌ها و مرمت‌های لازم از تخریب آن‌ها جلوگیری شود. به اعتقاد من شهرداری و سازمان میراث فرهنگی باید همت کنند و با همکاری هلال احمر که موزه در اختیار آن‌هاست، از جا‌به‌جایی و تخریب آثار جلوگیری کنند.

سیف ادامه داد: هلال احمر همه‌ اعتبار فرهنگی و هنری خود را مدیون شخصیت استاد صنعتی و آثار ایشان است. من از هلال احمر تعجب می‌کنم که حتی نخواسته با کسانی که به این موضوع مرتبط هستند و تخصص دارند، مشورت کند. وقتی یک بنا به بهانه بازسازی و مرمت تعطیل شود و مدتی بسته بماند، طبیعی است که پس از مدتی خود به خود تخریب می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: اگر بحث تملک موزه برای هلال احمر مهم است، باید بگویم که گنج اصلی مجسمه‌های داخل ساختمان هستند. آثاری که هر کدام از آن‌ها امروز قیمتی بسیار بالاتر از خود ساختمان موزه دارند. خود استاد صنعتی زمانی پیش‌بینی کرده بود که به دلیل موقعیت تجاری ساختمان موزه، برخی‌ها را وسوسه کند که آن را از حالت موزه دربیاورند، اما من به ایشان گفتم شما آبرو و اعتبار هلال احمر هستید و بعید است این اتفاق بیفتد.

سیف افزود: خود استاد صنعتی کودکی‌شان را در یتیم‌خانه‌ای در کرمان گذرانده بودند و در همین مکان آموزشگاهی را ترتیب داده بودند و به یتیمان نقاشی و مجسمه‌سازی یاد می‌دادند. در حال حاضر به جای بی‌توجهی به هنر و هنرمند، باید راه استادانی چون صنعتی را ادامه داد و در جهت تشویق و همدلی و همراهی با هنر بود. استاد صنعتی چشم و چراغ مدرسه‌ی صنایع مستظرفه بودند و به گفته‌ی استاد صدیقی آبروی مکتب کمال‌الملک محسوب می‌شدند.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: امیدوارم با همت شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و انجمن‌هایی که حاضر به همکاری برای حفظ و مرمت آثار استاد صنعتی هستند، موزه دوباره بازگشایی و آماده‌ی بهره‌برداری شود.

هادی سیف نویسنده و پژوهشگر هنر است که تاکنون سه جلد کتاب درباره‌ی زندگی و آثار علی‌اکبر صنعتی تالیف کرده است. کتاب‌های «یادمان استاد صنعتی» (نقدی بر زندگی و آثار استاد صنعتی)، «شور عشق» و «چلچراغی در تاریکی» (زندگی‌نامه استاد) توسط این نویسنده و پژوهشگر درباره‌ی استاد صنعتی به رشته‌ی تحریر درآمده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha