• شنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92051910273
  • خبرنگار : 71456

برنج تراریخته در آستانه شالیزارهای فیلیپین

مقابله با نابینایی با کشت برنج طلایی!

مقابله با نابینایی با کشت برنج طلایی!

ممکن است بزودی برنج طلایی حاصل از دستورزی ژنتیکی در مزارع فیلیپین کشت داده شود.

ممکن است بزودی برنج طلایی حاصل از دستورزی ژنتیکی در مزارع فیلیپین کشت داده شود.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این برنج که از لحاظ ژنتیکی مهندسی شده، راهی طولانی را از آزمایشگاه تا بشقاب‌های غذا در پیش داشته است.

حدود 15 سال پس از ابداع این رقم برنج تراریخته در فیلیپین، کشاورزان این کشور می‌توانند کاشت برنج طلایی را ظرف یک سال آینده آغاز کنند.

دانشمندان موسسه تحقیقاتی برنج فیلیپین که شاخه‌ای از «موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج» است، طی چند هفته آینده نمونه‌های برنج مزبور را برای تایید ارائه می‌دهند و مابقی فرایند به قانون‌گذاران بستگی دارد.

برنج طلا که از لحاظ ژنتیکی برای تولید ویتامین A مهندسی شده، راهی طولانی را از لابراتوار تا مزارع طی کرده است.

مدتی کوتاه پس از ابداع آن، اعلام شد که این برنج می‌تواند منجی کودکان در کشورهای در حال توسعه شود که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.

کمبود ویتامین A عامل شماره یک نابینایی قابل‌پیشگیری در کودکان سراسر جهان گزارش شده است.

همزمان، فناوری هراسان و مخالفان مهندسی ژنتیک مانند «صلح سبز» مبارزاتی را علیه کشت این محصول صورت داده‌اند.

برنج طلایی همچنان در فیلیپین مخالفانی دارد؛ آن‌ها نگران هستند که این برنج با گیاهان غیرتراریخته به طور مصنوعی گرده‌افشانی شده باشد و این که این امر دارای پیامدهای نامعلوم است. این افراد همچنین معتقدند شیوه‌های بهتری برای جبران کمبود ویتامین A وجود دارد که از آن میان می‌توان به ترغیب مزرعه‌داران به پرورش و خوردن دیگر سبزیجات اشاره کرد.

خصوصا این که کمپین‌های دولت فیلیپین برای تقویت آرد، ماکارونی رشته‌یی و دیگر اقلام اصلی به طور قابل‌توجهی کمبود این ویتامین را کاهش داده است.

ابراز نگرانی‌ها در خصوص اثرات سوء احتمالی برنج طلایی در حالی است که محصولات تراریخته سال‌هاست که در کشورهای مختلف کشت می‌شوند و تاکنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر اثرات سوء این گونه‌ها بر سلامت انسان و سایر جانداران ارائه نشده است.

نخستین گونه برنج تراریخته جهان حدود 9 سال پیش در ایران تولید شد و ضمن ثبت نام ایران به عنوان نخستین تولیدکننده گونه برنج تراریخته در دنیا، کشورمان را به عنوان نخستین کشور مسلمان به باشگاه ‌کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته برد، با این حال تولید این محصول پس از مدتی در پی مخالفت‌ها و ابراز تردیدهایی که در مورد ایمنی محصولات تراریخته مطرح شد، متوقف شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha