«برنیس بژو»، بازیگر فیلم «گذشته» اصغر فرهادی اکنون با کسب جایزه بهترین بازیگر زن جشنوارهی کن، خود را برای فصل جوایز سینمایی آماده میکند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «برنیس بژو» پس از حضور در جشنواره فیلم کن و همچنین کسب نامزدی اسکار با فیلم «هنرمند» در سال 2011 به کارگردانی همسرش «میشل هازاناویچس»، اینبار با فیلم «گذشته» - جدیدترین ساخته اصغر فرهادی - به جشنواره کن آمد و جایزه بهترین بازیگر زن این رویداد معتبر سینمایی را گرفت.
بژو در فیلم «گذشته» عملکرد بسیار قدرتمند و محسوسی از درد و افسوس را در بازی خود به نمایش گذاشت؛ تا جایی که پس از نمایش فیلم در جشنواره، «نیکول کیدمن» که از اعضای هیات داوران نیز بود با چشمان گریان از سالن سینما بیرون آمد.
«بژو» درباره احساسی شدن در کنفرانس خبری پس از نمایش فیلم در کن گفت: از حضورم در آنجا و از اینکه به حرفهای فرهادی گوش کردم، بسیار خوشحال بودم چرا که او همیشه جوابهایی تیزبینانه دارد. به فیلم «گذشته» افتخار میکنم و فکر میکنم اکثر مخاطبان فیلم را دوست داشتند.
وی درباره فیلم برنده اسکار «هنرمند» که نامزدی اسکار را برای او به ارمغان آورد یادآور شد: این فیلم نیز در جشنواره کن با بازخوردهای بسیار خوبی همراه شد و گرچه فیلمی متفاوت با «گذشته» است، اما مردم هردو این فیلمها را دوست داشتند.
این بازیگر آرژانتینی - فرانسوی درباره تجربه بازیگری متفاوت در فیلمهای «هنرمند» و «گذشته» توضیح داد: این دو کار باوجود تفاوتهای فراوان، شباهتهایی نیز داشتند. برای ایفای نقش مری در فیلم «گذشته» تمرکز فراوانی روی زبانِ بدن (body language) داشتم؛ چرا که باید حس خستگی، گناه و دوست نداشته شدن را در چهره او به مخاطبان القا میکردم. به نظر من مهمترین وجه در بازی مری، القای احساس خستگی از زندگی، شرایط، خانه، قطار و بچههاست. بطوریکه خانه آنقدر نامرتب است که شما میتوانید در هر صحنه از فیلم آن را احساس کنید. در مجموع هدف فرهادی ارائه چهرهای کاملا متفاوت و متضاد از نقشم در فیلم «هنرمند» بود.
«بژو» درباره شیوه کارگردانی فرهادی گفت: او بسیار رئیسمابانه رفتار میکند، اما به شکل مثبت. منظورم این است که او همهچیز را کارگردانی میکند و همهچیز تحت کنترل اوست و این کار را برای نتیجه بهتر انجام میدهد. او کنترل زیادی بر روی طراحی لباس، مو و گریم من داشت تا بتواند خستگی را در چهرهام نشان دهد. بنابراین تنها کاری که باید به عنوان یک بازیگر انجام میدادم، گفتن دیالوگها و احساس کردن آن بود و لازم نبود نگران روایت داستان باشم؛ چرا که فرهادی این کار را به عنوان کارگردان به بهترین نحو انجام میداد.
در سکانس داخل ماشین در اول فیلم دوربین همواره روی صندلی عقب است و هرگز تصویری از نمای مقابل و از صورت بازیگران نمیدهد. این امر به دلیل این است که «احمد» و «مری» بنا بر گذشتهای که با هم دارند، نمیخواهند به یکدیگر نگاه کنند. به عنوان تماشاچی دوست دارید به جلو بروید و بازیگران را ببینید. «بژو» درباره عدم استفاده فرهادی از کلوزآپ گفت: این بخشی از داستانگویی فیلم است و من فقط دیالوگهایم را میگویم و بقیه مسائل برعهده کارگردان است.
بهترین بازیگر زن جشنواره کن درباره زمان فیلمبرداری بسیار طولانی «گذشته» برای چهار ماه (به غیر از دو ماه تمرین) در مقایسه با مدت زمان فیلمبرداری 35 روزه فیلم «هنرمند» ادامه داد: فکر میکنم این موضوع به دلیل زبان متفاوت ما بود، چرا که فرهادی میخواست از آنچه بازیگران میگویند مطمئن باشد. این شیوه فرهادی است که پس از هر سکانس آن را میبیند و بعد به سکانس بعدی میرود.
وی ادامه داد: در ابتدا از روند کُند خسته شدیم، اما به تدریج با صرف زمان بیشتر و لذت بردن از فیلم همه از دقت و سرعت کم فرهادی خوشحال بودیم. به یاد دارم که در اواخر فیلمبرداری در روزی که بسیار خسته بودم، به فرهادی گفتم خیلی خستهام و نمیتوانم ادامه دهم. او گفت: زمانهایی که خستهای را دوست دارم پس ادامه میدهیم و چون میدانستم به عنوان بازیگر در حال بازی در فیلم خاصی هستم، قبول کردم.
بژو در ادامه مطرح کرد: پس از مراسم اسکار بسیار خسته بودم و فرزند دوم من نیز تازه به دنیا آمده بود و باید در خانه میماندم. پیشنهاد بازی در یک فیلم در جنوب فرانسه را رد کردم، اما زمانی که فرهادی به فرانسه آمد و به من پیشنهاد بازی در فیلمی در پاریس را داد، فوقالعاده بود؛ چرا که مجبور نبودم از خانه و خانوادهام دور شوم. من با برنده اسکار کار میکردم و در خانه در سطح بینالمللی حضور داشتم.
جدیدترین ساخته اصغر فرهادی از روز چهارشنبه - 29 خرداد - در سینماهای تهران به روی پرده خواهد رفت.
انتهای پیام
نظرات