• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92022517444
  • منبع : مطبوعات

کارخانه‌ی سیمان ری پیگیری‌ها برای پس دادن اثری تاریخی را بی‌پاسخ گذاشت

کارخانه‌ی سیمان ری پیگیری‌ها برای پس دادن اثری تاریخی را بی‌پاسخ گذاشت

براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، کارخانه‌ی سیمان شهرری تا کنون به پیگیری‌ها برای تحویل دادن نقش‌برجسته‌ی «شکار شیر» فتحعلی‌شاه به این سازمان پاسخ نداده است.

براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، کارخانه‌ی سیمان شهرری تا کنون به پیگیری‌ها برای تحویل دادن نقش‌برجسته‌ی «شکار شیر» فتحعلی‌شاه به این سازمان پاسخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سالومه پوریامین - سرپرست روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - درباره‌ی نقش‌برجسته‌ی «شکار شیر» که پیش از این اعلام شده بود مالک کارخانه برای انتقال تکه‌ی باقی‌مانده از این کتیبه از کارخانه‌ی سیمان موافقت کرده، یادآوری کرده است: براساس کتاب «بررسی و شناسایی آثار تاریخی فرهنگی ری» نوشته‌ی دکتر خسرو پوربخشنده و دکتر قدیر افروند،‌ نقش‌برجسته‌ای در زمان گذشته بر دیواره جنوبی کوه طبرک وجود داشته است که در آن، نقش یکی از شهریاران ساسانی سوار بر اسب حک شده بود. در دوره‌ی قاجار به‌دستور فتحعلی‌شاه، آن نقش‌برجسته محو و به‌جایش تصویری از او حین حمله به شیر‌، حجاری شد که متأسفانه این نقش‌برجسته در زمان پهلوی دوم در انفجارهای کارخانه سیمان از بین می‌رود.

او همچنین ادامه داده است: طی گزارش دکتر میرزایی - عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ - که به‌عنوان نماینده‌ی این اداره جهت بررسی و آسیب‌شناسی این اثر در مورخ 12 / 9 / 90 به کارخانه سیمان مراجعه کرد، حاکی از آن است که فقط تکه‌سنگی به ابعاد 100x150 سانتی‌متر از آن اثر که روی آن نقش دم شیر و سه مصرع شعر به خط نستعلیق که متن آن نیز کاملا خوانا نیست باقی مانده است که امروزه در اختیار کارخانه‌ی سیمان است.

وی افزوده است: طی مکاتبات متعدد و مکرر رییس سازمان وقت مسوول اداره‌ی شهرری و یگان حفاظت استان تهران مبنی بر تحویل کتیبه یا جانمایی این تکه‌سنگ در میدان گیلیسرین یا انتقال آن به موزه‌ی «تپه میل» توسط این اداره کل و نمایندگی شهرری، تا کنون جوابی از سوی مسوولان کارخانه‌ی سیمان داده نشده است. اسناد مربوط در اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان تهران موجود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha