• سه‌شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۷:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92012005492

مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

جامعه علمی کشور اثری جامع درباره معصومین به‌ویژه حضرت فاطمه(س)تدوین کنند

جامعه علمی کشور اثری جامع درباره معصومین به‌ویژه حضرت فاطمه(س)تدوین کنند

مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از مظلومیت‌های معصومین این است که جامعه علمی توجه چندانی به تدوین یک اثر جامع در معرفی شخصیت و سیره آن بزرگواران ندارد.

مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از مظلومیت‌های معصومین این است که جامعه علمی توجه چندانی به تدوین یک اثر جامع در معرفی شخصیت و سیره آن بزرگواران ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که «شاید درباره معصومین(ع) و به طور مشخص درباره حضرت زهرا (س) بسیار سخن گفته شده اما آنچنان که باید یک مجموعه درخور و شایسته‌ای تدوین نشده است» افزود: نیاز به وجود چنین مجموعه‌ای که هرکس بتواند نیازهای خود را دررابطه با معصومین(ع) با مراجعه به آن برطرف کند ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از اشکالات ما در بررسی سیره و زندگانی اهل بیت(ع) و به طور مشخص حضرت زهرا(س) این است که تنها در ایام شهادت و ولادت سراغ آنان می‌رویم و در این فرصت محدود تنها به بیان و بررسی برخی جنبه‌ها آن هم به صورت ناقص اکتفا می‌کنیم.

این پژوهشگر و مدرس تاریخ اسلام با تاکید بر این‌که «این مساله نیز از مظلومیت‌های معصومین (ع) است که ما در یک محدوده زمانی خاص به این شخصیت‌ها می‌پردازیم و در سایر اوقات از سیره، منش و روش‌ آنها غافلیم» گفت: جامعه علمی توجه چندانی به تدوین مجموعه‌ای جامع درباره شخصیت این بزرگواران ندارد هرچند کارهایی انجام شده است اما یک اثر جامع که معرفی کننده شخصیت حضرت زهرا(س) و سایر معصومین باشد وجود ندارد.

مطهری تصریح کرد: مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی حوزه و دانشگاه این وظیفه را دارند که یک اثر جامع را در ارتباط با معصومین تدوین و به جامعه ارائه کنند، زیرا امروز جوانان دنبال الگو می‌گردند که اگر ما نتوانیم این الگو را معرفی کنیم باخته‌ایم و بدون شک جامعه علمی در این امر مقصر خواهد بود.

وی در ادامه با بیان دو نکته در رابطه با شخصیت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: یکی از نکات قابل توجه در زندگانی آن حضرت حضور سیاسی، اجتماعی ایشان در عصر نبوی است که به این حضور کمتر توجه شده است، در حالی که از آغازین روزهای بعد از رحلت حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) درکنار پدر بزرگوارشان حضور داشتند و آرامش دهنده به ایشان در سختی‌ها و مشکلات بودند.

مدیرگروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: همچنین در زمان هجرت، حضرت زهرا(س) به همراه حضرت علی(ع) در مکه ماندند و بعدا به مدینه هجرت کردند و در دوره مدنی نیز در جاهای مختلف، بیعت‌ها، پشتیبانی‌های نظامی، حضور در عرصه جهاد و تبیین حق امامت حضور پررنگ و اثرگذاری داشتند.

وی با بیان این‌که «یکی از نکات برجسته دیگر در سیره آن حضرت مقدم دانستن دیگران بر خود بود» افزود: توجه به دیگران و مقدم دانستن آن بر خود از ویژگی‌های شخصیتی زهرا(س) بود که در جامعه ما تا حدود زیادی مورد غفلت قرار گرفته است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار کرد: زمانی که امام حسن(ع) مادر بزرگوار خود را در حال دعا برای دیگران مشاهده کردند عرض کردند مادرجان دلیلش چیست که همه را دعا می‌کنید؟ حضرت فرمودند من دیگران را دعا می‌کنم دیگران هم برای ما دعا کنند. این نشان می‌دهد یکی از موارد استجابت دعا این است که دیگران در حق ما دعا کنند و حضرت زهرا(س) با این اقدام درسی را برای آیندگان بیان کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha