• شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91120502499
  • خبرنگار : 71461

بهترین زمان برای دعا کردن از نگاه یک استاد حوزه و دانشگاه

بهترین زمان برای دعا کردن از نگاه یک استاد حوزه و دانشگاه

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: هیچ‌گاه نباید دعا را جایگزین کار و تلاش کنیم، مثلا در منزل بنشینیم و طلب روزی کنیم. انسان اول باید طبق قوانین خداوند عمل کند و بعد برای تکمیل و بهتر شدن آن دعا کند.

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: هیچ‌گاه نباید دعا را جایگزین کار و تلاش کنیم، مثلا در منزل بنشینیم و طلب روزی کنیم. انسان اول باید طبق قوانین خداوند عمل کند و بعد برای تکمیل و بهتر شدن آن دعا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که « دعا یک ارتباط خالصانه و صادقانه و صمیمانه بین بنده با خالق (خداوند) است» اظهار کرد: بندگان در شرایط، زمان‌ها و مکان‌های مختلف می‌توانند با خداوند صحبت کنند، ولی اگر این صحبت کردن با شرایط خاص خودش باشد بهتر است.

راستگو با اشاره به این‌که «در اسلام زمان‌هایی وارد شده که برای دعاکردن مناسب‌تر است» تصریح کرد: بین نمازهای روزانه به خصوص ظهر و عصر، هنگام نزول باران و هنگام اذان از این قبیل موارد است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به شرایط دعا گفت: بهتر است در هنگام دعا با وضو و رو به قبله باشیم و در اول و آخر دعا صلوات بر محمد و آل او را فراموش نکنیم و دعا برای دیگران را مقدم بر دعا برای خود بدانیم.

وی تصریح کرد: دعای پدر و مادر در حق فرزند حتما اجابت می‌شود و در دعا کردن، دعای فرج را هیچ‌گاه فراموش نکنیم.

راستگو با اشاره به این‌که «دعاهایی هست که هیچ‌گاه مستجاب نمی‌شود» افزود: دعاهای منفی‌نگر هرگز به اجابت نمی‌رسد، مثلا برای کسی که کاری به ما ندارد دعای منفی کنیم، مگر در مورد ستمگران و کسانی که وجود آنها برای جامعه مضر است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: دعا موثر است، ولی اگر ما در شرایط سختی باشیم مثلا یک آسیب جسمی دیده‌ایم باید به سرعت به مراکز درمانی برسیم نباید دست روی دست گذاشته و فقط دعا کنیم، ما باید ابتدا کارها را درست انجام بدهیم و بعد از خداوند هم بخواهیم که ما را یاری کند ولی اگر هیچ تلاشی نکنیم و فقط دعا کنیم درست نیست.

راستگو در پایان با اشاره به این‌که «ما گاهی هیچ تلاشی نمی‌کنیم و از خداوند انتظار کمک داریم» گفت: صلاح خداوند در این نیست که به غیر از اصل نظم خودش کاری را انجام دهد، مگر در موارد خاص مثل معجزاتی که برای پیامبران الهی اتفاق می‌افتد (گلستان شدن آتش برای حضرت ابراهیم) که به خواست و اراده خداوند صورت گرفته است. بهتر است ما ابتدا کار و وظیفه خود را انجام دهیم و برای بهتر شدن و نیک‌تر شدن آن دعا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha