• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91082817605

/سبک زندگی دینی/

قائم مقام شورای عالی قرآن: اصلاح الگوی مصرف اولویت اول سبک زندگی دینی است

قائم مقام شورای عالی قرآن: اصلاح الگوی مصرف اولویت اول سبک زندگی دینی است

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان این‌که «شاید در دو دهه اخیر الگوهای مصرفی‌مان تا حدودی از حالت متعارف خارج شده است» گفت: باید در عرصه اصلاح الگوی مصرف تلاش جدی شود.

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان این‌که «شاید در دو دهه اخیر الگوهای مصرفی‌مان تا حدودی از حالت متعارف خارج شده است» گفت: باید در عرصه اصلاح الگوی مصرف تلاش جدی شود.

سیدعلی سرابی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «شاید نتوان در مورد سبک زندگی و الگوی زندگی اسلامی ایرانی به صورت مقطعی و در زمان و مکانی خاص و بر اساس شرایط اولویت‌بندی داشت» اظهار کرد: باید ابعاد و شاخصه‌های فرهنگ معاش و زندگی تدوین و مشخص شوند و حداقل در یک بازه زمانی به مدت یک دهه در کشور نهادینه شوند.

وی گفت: اگر بنا باشد که در هر مقطعی به اقتضای شرایط زمانی، مکانی و سیاسی بعضی از موارد مرتبط با سبک زندگی اسلامی را اولویت دهیم ممکن است در این عرصه هیچ وقت به توازن و الگویی جامع نرسیم و همواره با یکسری خلاء روبرو باشیم، اما در عین حال زمان حاضر با توجه به شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور فرصت خوبی است تا الگوهای ارزشی معاش و حیات طیبه اسلامی را ترویج دهیم.

قائم مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: از مهمترین شاخصه‌های الگوی زندگی اسلامی می‌توانیم به «میانه روی» که به مسلمانان در تمام امور توصیه شده است اشاره کنیم، مخصوصا در مسایل اقتصادی، هزینه کردن و بهره‌مندی از نعمت‌ها و مواهبی که در دسترس انسان وجود دارد این موضوع اهمیت بیشتری می‌یابد.

سرابی با بیان این‌که «اصل میانه‌روی یک اصل قرآنی است و قرآن، از امت پیامبر مکرم اسلام(ص) به عنوان «امت وسط» یاد می‌کند» افزود: امت وسط یعنی جماعتی که در تمام مسایل، متعادل و معتدل حرکت می‌کنند.

وی گفت: مخصوصا در حال حاضر شرایط فعلی اقتصادی کشور و تحریم‌های اقتصادی، اقتضاء می‌کند که ما در الگوهای مصرفمان تجدید نظر کنیم.

قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: باید اذعان کرد که شاید در دو دهه اخیر الگوهای مصرفی‌مان تا حدودی از حالت متعارف خارج شده است. یعنی شاید هم بعد مصرف گرایی افراطی و هم مصرف ناصحیح مردم بیش از حد تقویت شده است و در این زمینه ما در کشورمان دارای یکسری انحرافات فرهنگی هستیم.

سرابی گفت: همچنین ‌در شرایط اقتصادی حال حاضر کشورمان به نظر می‌آید که نظام و رسانه‌های وابسته به آن باید برنامه‌ریزی کنند و مردم را به اصلاح الگوی مصرف تشویق کنند و این موضوع باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اولویت‌بندی در زمینه ترویج ارزش‌ها و الگوهای سبک زندگی اسلامی قائل شویم یکی از مسایلی که در حال حاضر کاملا قابل طرح و پیگیری هستند همین موضوع اصلاح الگوی مصرف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha