• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91060804232

رهبر در گفت‌وگو با ايسنا:

مساجد بايد جايگاه اوليه خود را بدست آورند

مساجد بايد جايگاه اوليه خود را بدست آورند

رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس هشتم با بيان اين‌كه «اگر مساجد مديريت شوند از تمام ساعاتشان مي‌توان به بهترين شيوه استفاده كرد» گفت: مسجد فقط براي نماز خواندن نيست.

رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس هشتم با بيان اين‌كه «اگر مساجد مديريت شوند از تمام ساعاتشان مي‌توان به بهترين شيوه استفاده كرد» گفت: مسجد فقط براي نماز خواندن نيست.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: با توجه به جايگاه مسجد و محوريت و مركزيت آن در اسلام، اين مكان الهي بايد محور امور مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي و نظامي باشد، ولي مساجد ما به اين خط و مرحله كه حد نصاب مسجد در اسلام است نرسيده‌اند.

وي با بيان اين‌كه «مسجد فقط براي نماز خواندن نيست بلكه بايد مركزي براي جذب جوانان و انجام كار فرهنگي، حل مشكلات مردم، مسائل اقتصادي، اجتماعي، خانوادگي و مشاوره باشد» تصريح كرد: اين جايگاه خيلي مي‌تواند در سرنوشت جامعه و مردم موثر باشد، بنابراين مساجد بايد واقعا به اين سمت حركت كنند.

رييس سابق فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: البته مركز رسيدگي به امور مساجد يك ظرفيت‌هايي را در عرصه توجه به مساجد ايجاد كرده است، ولي باز هم مساجد جايگاهي كه در صدر اسلام داشتند را ندارند و بايد آن جايگاه را حفظ كرد و نقش امام جماعت در اين ميان مهم است، زيرا اين امام جماعت است كه واقعا مي‌تواند با تدبير، هوشمندي، درايت، اختصاص وقت‌ و طراحي برنامه‌ها، مسجد را به اين جايگاه برسانند.

وي گفت: البته ما نمي‌گوييم كه مساجد مانند زمان پيامبر گرامي اسلام(ص) محل رسيدگي به دعاوي شده و يا اين‌كه دادگستري شوند، اما به دليل طولاني شدن رسيدگي به پرونده‌ها در دادگاه‌ها، مساجد مي‌توانند يك شوراي حل اختلاف داشته باشند تا اختلاف خانواده‌ها و اهالي محل را حل كنند، چراكه گاهي ديده مي‌شود كه نخبگان مساجد مي‌توانند يكسري مسائل را در منطقه قبل از اين‌كه به مراحل بالاتر برسد حل كنند.

رييس سابق فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه «اگر مساجد مديريت شوند از تمام ساعاتشان مي‌توان به بهترين شيوه استفاده كرد» اظهار كرد: در عرصه‌هاي فرهنگي هم فضاي مساجد از آنچه كه از آن استفاده مي‌شود، خيلي بيشتر آمادگي دارد. بنابراين بايد به اين سمت حركت كرد كه مساجد تمام وقتشان در اختيار ترويج مسائل ديني، اسلامي و اجتماعي باشد وگرنه ما مي‌دانيم يك مسجد نمي‌تواند يك مدرسه به آن معنا باشد ولي تابستان‌ها كه مي‌تواند پايگاهي براي جوانان باشد و از اين طريق آنان را جذب مسجد و مباحث ديني كنيم.

وي با بيان اين‌كه «مديريت مسجد نيز نمي‌تواند با حكومت باشد و مديريت مسجد نيز با روحاني، امنا، خيرين و نيكوكاران و متدينين است و اين را بايد از حكومت جدا كنيم» اظهار كرد: حكومت هر كمكي بخواهد داشته باشد ارائه دهد، اما مديريت مسجد معنا ندارد، چون اگر بخواهيم همه چيز را دست حكومت دهيم ديگر حكومت سالاري مي‌شود و مردم سالاري نيست.

رهبر در پايان تاكيد كرد: بنابراين دستگاه‌هاي حكومتي بايد كار خود را كنند، ولي مسجد بايد در سايه نخبگان، خيرين و نيكوكاران باشد كه كماكان اين چنين مواردي را هم در كشور داريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha