• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91060703599

چالش‌ها و كمبودهاي مساجد از زبان رييس سابق مركز رسيدگي به امورمساجد

چالش‌ها و كمبودهاي مساجد از زبان رييس سابق مركز رسيدگي به امورمساجد

رييس سابق مركز رسيدگي به امور مساجد، چالش‌ها، كمبودها، ضعف‌هاي پيش‌روي مساجد و همچنين راهكارهاي برون‌رفت از آن‌ها را تشريح كرد.

رييس سابق مركز رسيدگي به امور مساجد، چالش‌ها، كمبودها، ضعف‌هاي پيش‌روي مساجد و همچنين راهكارهاي برون‌رفت از آن‌ها را تشريح كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمي كه در دوره گذشته رياست مركز رسيدگي به امور مساجد را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به كمبود مسجد، عدم همخواني پراكندگي مسجد با جمعيت و همچنين كمبود امام جماعت به عنوان مهم‌ترين چالش‌ها اشاره كرد و گفت: مسجد به اندازه كافي نداريم و پراكندگي مساجد با جمعيت ما همخواني ندارد، به طوري كه در برخي نقاط مسجد زياد است و در برخي نقاط مسجد نداريم. همچنين امام جماعت به اندازه كافي نيست و خيلي از مساجد ما هم‌اكنون امام جماعت ندارند.

اين عضو شوراي سياستگذاري مركز رسيدگي به امور مساجد خاطرنشان كرد: از سوي ديگر مساجد از نظر مالي در مضيقه هستند و بودجه لازم در مساجد وجود ندارد و كمك‌هاي مردمي كه گاها صورت مي‌گيرد كافي نيست.

ابراهيمي با بيان اين‌كه «حمايت‌هاي دولت به مساجد همواره در مرحله تخصيص با مشكل مواجه بوده است» گفت: ‌معمولا در اول سال در بودجه رقم‌هاي خوبي براي مساجد پيش‌بيني مي‌شود، اما تا اين لحظه تخصيص‌ها با مشكل مواجه بودند.

وي درباره فعاليت نهادهاي موازي در مديريت و اداره مساجد، تصريح كرد: اكنون 14 ارگان در اداره و مديريت مسجد سهيم هستند، اما در پشتيباني و حمايت از آن‌ها تنها امام جماعت و هيات امناء هستند و هيچ كس كمك نمي‌كند، بلكه همه مي‌خواهند از سهم و امكانات مسجد استفاده كنند اما هيچ كدام بهايي به مسجد نمي‌دهند.

اين عضو شوراي سياستگذاري مركز رسيدگي به امور مساجد با اشاره به اين‌كه «كمك‌هاي جزئي برخي از اين نهادها بسيار ناچيز بوده و نمي‌تواند مشكل مساجد را حل كند» تصريح كرد: يكي از چالش‌هاي ديگر در ارتباط با مساجد، وجود تعارض بين ارگان‌هاي ذيربط در مساجد است كه معمولا هماهنگي لازم را ندارند و هر كدام مي‌خواهند زمام امور مسجد دست آن‌ها باشد، در حالي كه بر اساس نظر امام راحل و مقام معظم رهبري، امام جماعت مدير مسجد است و همه بايد زير نظر او باشند، اما با كمال تاسف هر كسي كه در مسجد دست دارد مستقل عمل مي‌كند.

وي ادامه داد: اين مشكل بزرگي است كه بايد قانون پيش‌بيني لازم را براي آن انجام دهد كه هر كس وظايف خود را زير نظر امام جماعت كه هماهنگ‌كننده و جهت‌دهنده آن‌ها هست انجام دهد و اين بايد جا بيفتد كه همه ارگان‌هايي كه در مسجد كار مي‌كنند زير نظر ائمه جماعات باشند.

رييس سابق مركز رسيدگي به امور مساجد همچنين با بيان اين‌كه «تا زماني كه بنده مسووليت اين نهاد را بر عهده داشتم چشم‌انداز مساجد، سياست‌هاي كلان آن و برنامه‌ريزي براي اجرايي شدن آن‌ها انجام شده بود» افزود: ‌اكنون نيز دوستان ما در امور مساجد تلاش مي‌كنند تا با برنامه‌ريزي دقيق بتوانند آن سياست‌ها را عملياتي كنند.

ابراهيمي همچنين درباره نقش‌آفريني مساجد و راهكارهاي توسعه و تعميق جايگاه آن‌ها در جامعه،‌ گفت: به نظر من مساجد در نقش‌آفريني نياز به توجيه ندارند و هيچ مركزي به اندازه مساجد به نظام خدمت نكرده است. انقلاب از مساجد شكل گرفته و تداوم آن در مساجد است. همچنين 97 درصد شهداي ما از مساجد بوده‌اند، بنابراين بيشترين نقش را مساجد داشتند و اكنون نيز بيشترين نقش را در تربيت فرهنگ، اخلاق، اعتقادات، مبارزه با جنگ نرم و بصيرت‌بخشي دارند و مساجد بر همه ارگان‌ها و نهادها تقدم دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha