• جمعه / ۱۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91041609325

گزارش ايسنا از اولين روز همايش بين‌المللي دكترين مهدويت

تاكيد لاريجاني، فيروزآبادي و حسيني بر ضرورت بهره‌گيري از «هنر» در جهت توسعه مهدويت

تاكيد لاريجاني، فيروزآبادي و حسيني بر ضرورت بهره‌گيري از «هنر» در جهت توسعه مهدويت

هشتمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت صبح پنجشنبه در سالن همايش‌هاي بين‌المللي سازمان صدا و سيما آغاز به كار كرد.

هشتمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت صبح پنجشنبه در سالن همايش‌هاي بين‌المللي سازمان صدا و سيما آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني ـ رييس مجلس شوراي اسلامي ـ طي سخناني در افتتاحيه اين همايش بر لزوم متجلي شدن مفاهيم مربوط به انتظار در هنر تاكيد كرد و گفت: در موضوع ظهور، مدينه فاضله و استفاده از ظرفيت‌هاي هنر براي فراهم كردن زمينه ظهور، چند قسم بحث بايد انجام شود. بحث اول اين است كه مقصود ما از هنر چيست؟ در ادوار مختلف، افراد متفاوت برداشت‌هاي متفاوت و گوناگوني از هنر داشته‌اند و آثار متفاوت، نشان‌دهنده اين برداشت‌هاي متفاوت است.

رييس قوه مقننه با بيان اينكه «مسلك‌هاي متفاوتي در مورد هنر وجود دارد»، افزود: يك مسلك، برداشت طبيعت‌گرايي است كه معتقد است طبيعت جلوه خداوند است اما اين مسلك، قابليت طرح همه چيز را ندارد؛ مخصوصا اينكه هنر در ذات خود، داراي ابداع است. مسلك ديگري نيز وجود دارد كه بر تحريك احساسات مردم تاكيد مي‌كند و مي‌خواهد احساسات مردم را برانگيزد و معتقد است در اين صورت ما به هدف هنر رسيده‌ايم اما اين مسلك گاهي ابزار سياست‌مداران مي‌شود. مسلك ديگري نيز وجود دارد كه در آن هنر جنبه سرگمي پيدا مي‌كند و معتقد است مردم نياز به استراحت دارند و هنر بايد اين قابليت را فراهم كند. قالب اين فيلم‌هاي سينمايي از اين تفكر به هنر ناشي مي‌شوند؛ البته اين تفكر هم به هنر نوعي نگاه ابزاري دارد كه گاهي مي‌تواند آن را دستاويزي براي سياستمداران قرار دهد.

لاريجاني اظهار كرد: هنر يك ماموريت مهم دارد و آن اين است كه انسان را به سمت تعالي ببرد و هدف آن، آنچه كه قبلا گفته شد، نيست بلكه به يك امر متعالي تعلق دارد و اين مساله در سخن بسياري از فيلسوفان غربي و ايراني هم آمده است؛ از جمله شاعراني مانند حافظ و ابن‌فارض كه به هنر نگاه اين‌چنيني داشته‌اند. در سنت غربي هم در آثار افرادي مانند كانت و هايدگر شاهد اين نوع نگاه به هنر هستيم كه معتقد است هنر بايد به كشف حقيقت بپردازد. هنر و هنرمند يك ماموريت دارد كه در آن قالب هنري يك حقيقت را منتشر كند و اين مساله در سنت ديني ما هم مورد تاكيد قرار گرفته است؛ البته خوانش‌هاي ديگري هم از هنر وجود دارد.

وي در ادامه با طرح اين پرسش كه «مقصود ما از حقيقت چه نوع حقيقتي است؟» تصريح كرد: سنت اسلامي حقيقت را يك امر منبسط مي‌داند. هنر ما ماموريت كشف حقيقت را دارد اما هر قالب هنري نمي‌تواند متقبل حمل حقيقت باشد. بعضي قالب‌ها قدرت حمل حقيقت را ندارند پس بايد يك سنخيتي بين صورت و ماده به وجود آيد. گاهي حقيقت بسيار بزرگ‌تر از قالب هنري است كه براي آن انتخاب مي‌شود و به همين دليل برخي فيلسوفان هنر معتقدند كه ما نمي‌توانيم در يك قالب منجمد شويم و به همين خاطر براي تحليل حقيقت از قالب‌هاي متفاوت استفاده مي‌كنند و ساختارها را مرتبا مي‌شكنند و قالب محدود را بر نمي‌تابند ولي هنر مي‌تواند به حقيقت تقريب بجويد. پس بايد دقتي وجود داشته باشد تا قالب درست براي اين تقريب برگزيده شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به برخي روايات و احاديث گفت: در اين حوزه چند نكته وجود دارد كه شايد بتواند به هنرمندان ما كمك كند؛ اول اينكه امام معصوم ولي خداست و سرپرستي ما را به عهده دارد. اين نكته‌اي است كه در نامه‌اي كه حضرت براي شيخ مفيد نوشته‌اند به آن اشاره شده است كه اگرچه ما امروز در دسترس امت نيستيم اما سرپرستي امت را بر عهده داريم و اگر اين سرپرستي نبود، شما به دست مستكبران نابود شده بوديد. در سنت اسلامي اين مساله وجود دارد كه لازمه تقويت انسان مراقبه است و داشتن سرپرستي از همين جنس است. اين مساله يكي از مضاميني است كه بايد در هنر به آن توجه شود. اين مساله موجب متكي بودن مي‌شود زيرا عامل بيداري انسان، تحت سرپرستي بودن آن است.

لاريجاني درباره ديگر نكاتي كه مي‌توان از روايات استخراج كرد، يادآور شد: ولي خدا قيام مي‌كند تا احكام اسلامي را حاكم و با مستكبران مبارزه كند. اين مبارزه، جهاد است. جهاد بايد در متن زندگي هر انساني قرار گيرد. همانطور كه امام علي (ع) اشاره مي‌كنند اگر كسي از جهاد روي‌گردان باشد، بصيرت از دلش برداشته مي‌شود. تجلي اين مجاهدت در هنر، يكي از مقولاتي است كه بايد به آن توجه شود زيرا امام عليه مستكبران قيام و زمين را از ظلم خالي مي‌كند.

وي با بيان اينكه «امروز مي‌توان گفت كه منشاء اصلي ستم در جهان، آمريكا و صهيونيسم است»، افزود: اگر اثر هنري به اين نكته توجه كند، نه اينكه سرگرمي را هدف خود قرار دهد، يك گام به پيش رفته است. يك عده از متحجران فقط به دنبال ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان هستند و اين بزرگ‌ترين ستم است. فساد از آمريكا شروع مي‌شود و ملاحظه مي‌كنيد كه نقش آمريكا در همين تحولات اخير مانند مسائل مصر، بحرين و فلسطين چقدر مخرب بوده است. ما 50 سال زير يوغ انگليس و آمريكا بوده‌ايم. محمدرضا و رضاخان 50 سال به همين وسيله بر ما مسلط بوده‌اند و حالا هم ملاحظه مي‌كنيد كه هر كشوري در منطقه، بندي به آمريكا دارد و از حمايت‌هاي اين كشور برخوردار است اما در سوريه مدام فشار عليه حكومت وارد مي‌شود. ما البته نمي‌گوييم كه در سوريه اصلاحات صورت نگيرد اما پرسش ما اين است كه چرا كشورهايي كه مجلس قلابي وابسته به پادشاه دارند حرف از دموكراسي مي‌زنند؟

رييس دستگاه قانونگذاري با اشاره به جريان وهابيت و فرقه‌گرايي در اسلام خاطرنشان كرد: اين جريان تندرو و فحاش وهابي‌گري كه فقط به دنبال ايجاد تفرقه در امت اسلامي است و به دنبال مجاهدت نيست، بزرگ‌ترين ستم را به اسلام و مسلمين مي‌كند. مجاهدت، اقدامي است كه حزب‌الله لبنان و مردم ايران انجام مي‌دهند. مجاهدت اين نيست كه مسلمان به جان مسلمان بيفتد. مثلا اقدامي كه در عراق صورت مي‌گيرد، مجاهدت نيست. اگر ما معتقد به مجاهدت هستيم بايد با ستون‌هاي اصلي استكبار درآويزيم. ترور در عراق يا جاهاي ديگر مجاهدت نيست و اگر معتقد هستيم امام قيام مي‌كند كه استكبار را سرنگون كند، بايد در همين جهت اقدام كنيم.

لاريجاني با بيان اينكه «مساله سرپرستي، جهاد و استكبارستيزي واقعي و نه شكل بدوي آن، زمينه ظهور را فراهم مي‌كند و هنر بايد در اين عرصه فعال باشد»، يادآور شد: وقتي ظهور اتفاق بيفتد، استعدادها بالفعل مي‌شود و كسي كه منتظر است بايد اين استعدادها را بالفعل كند تا منتظر واقعي باشد. هنر بايد تلنگري در اين راستا به مردم وارد كند زيرا ظهور در درون دالان جهل رخ نمي‌دهد. امت بايد قابليت ظهور را فراهم كند. حركت جامعه اسلامي بايد رو به رشد و اميدواركننده باشد. جامعه‌اي كه منتظر است، بايد آمادگي ظهور را داشته باشد يعني هم آباداني داشته باشد و هم عقل در آن بالفعل شده باشد. اگر مي‌خواهيم زمينه ظهور را فراهم كنيم بايد تبديل به كشوري توسعه‌يافته و پيشرفته شويم.

وي با اشاره به رواياتي از حضرت علي (ع) تصريح كرد: اگر با زبان هنر بتوانيم قلب‌ها را به هم نزديك كنيم و پيوند دهيم، اقدامي در جهت ظهور انجام داده‌ايم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان با بيان اينكه «همه فرقه‌هاي اسلامي در زمينه حقيقت قيام حضرت مهدي (عج) اتحاد دارند»، خاطرنشان كرد: اختلاف‌هايي البته وجود دارد اما همانطور كه محي‌الدين ابن عربي مي‌گويد، اين امر مسلم است كه مهدي (عج) فرزند حضرت عسكري (ع) ظهور مي‌كند. اين پيوند امت اسلامي بايد در هنر مورد توجه باشد؛ البته هر حقيقتي نياز به قالب مناسب خود را دارد و بهتر است در اين عرصه كار سطحي صورت نگيرد.

به گزارش ايسنا، سرلشكر حسن فيروزآبادي ـ رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ـ نيز در اين مراسم، بر رسالت جمهوري اسلامي ايران در زمينه هنر ديني تاكيد كرد و با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در رابطه با اين مقوله و چگونگي بهره‌گيري از ابزار هنر گفت: هنر در زمينه تبيين مفاهيم از ظرفيت بالايي برخوردار است.

وي با بيان اينكه «منشاء هنر، سرشت انسان است كه كمال‌دوست است»، افزود: انسان امروز در عطش ظهور منجي عدالت‌گستر مي‌سوزد و آنچه در حركت‌هاي اخير در سطح جهان وجود دارد ناشي از اين عطش است. تلاش هنرمند بايد در جهت توسعه شوق به مهدويت در سطح جامعه و مواردي از اين دست باشد.

همچنين علي‌اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه كشورمان ـ در حاشيه افتتاحيه همايش دكترين مهدويت در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاوت جايگاه اسلام با مكاتب بشري تصريح كرد: اسلام دارد جاي خودش را در جهان پيدا مي‌كند و تمام ايسم‌هاي ديگر در حال نابودي است.

وي با بيان اينكه «مهدويت در جامعه امروز ديگر مهجور نيست»، اظهار كرد:‌ ايمان به حجت، ريشه در قرآن دارد و صبر و انتظار هم از همين ايمان نشات مي‌گيرد.

وزير امور خارجه با بيان اينكه «اسلام، محرك رشد بشريت است»، خاطرنشان كرد: مهدويت در تمام اديان به نوعي بيان شده است و اميدواريم بتوانيم با تكيه بر اين نقطه مشترك در جهان به مسير خود ادامه دهيم.

صالحي با بيان اينكه «براي شناساندن اسلام در كل جهان مسئوليت‌هايي داريم»، تاكيد كرد: اسلام به عنوان محرك رشد بشري، خود همچنان در بين جوامع مختلف، در حال رشد است.

به گزارش ايسنا، سيد محمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ نيز در اين مراسم با تاكيد بر لزوم بهره‌گيري هرچه بيشتر از مساله مهدويت در توليد محصولات مختلف فرهنگي گفت: نياز است كه در حال حاضر در اين عرصه فعاليت‌هاي ايجابي انجام دهيم.

وي تصريح كرد: ما در حال حاضر سخت نيازمند تحقيقات تدوين شده محققاني هستيم كه در عرصه مهدويت به تحقيق پرداخته‌اند تا اين پژوهش‌ها در اختيار هنرمندان قرار گيرد زيرا امروز دنيا تشنه بحث مهدويت است و گسترش آثاري كه به سينماي آخرالزمان مي‌پردازند و فروش بالاي آنها در سينماي هاليوود، شاهد مثالي بر اين نكته است و ما نيز بايد در اين عرصه تلاش بسياري داشته باشيم.

وزير ارشاد ادامه داد:‌ ما نبايد انتظار داشته باشيم كه هنرمندان در همه ابعاد مختلف در جهت ساخت آثار ديني به ويژه آثاري كه به مباحث مهدويت مي‌پردازند، وارد شوند و فعاليت كنند بلكه بايد محتوا را براي آنان آماده كنيم تا بتوانند به خلق اثر در اين عرصه بپردازند.

حسيني افزود: دنياي سرمايه‌داري در صدد بود كه آينده بشري و موعود‌گرايي را انكار كند ولي پس از آنكه در اين زمينه موفقيتي نيافت به اين عرصه وارد شد تا بتواند آن را مديريت كند.

وي با بيان اينكه «پرداختن به مقوله مهدويت بيش از آنكه پرداختن به گذشته باشد توجه به آينده است»، اظهار كرد: ما بايد در پرداختن به اين عرصه از همه ابزارها استفاده كنيم و از آن در توليد محصولات مختلف بسياري از سرگرمي‌هاي كودكان گرفته تا موارد ديگر بهره بگيريم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه خاطرنشان كرد: منظور از هنر در نزد ما همان هنر قدسي است و غير از آن ديگر هنر نيست. هنر آن است كه از فضيلت و كمال سخن بگويد. در حال حاضر در سطح جهان دو جبهه وجود دارد كه يكي از آنها درصدد است از هنر براي استفاده از دنيا و ديگري از آن براي توليد پيام‌هاي ارزنده و متعالي بهره بگيرد.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي ـ عضو مجلس خبرگان ـ نيز طي سخناني در اين مراسم با بيان اينكه ما بايد بدانيم كه چرا هزار سال طول مي‌كشد تا انسان لايق يك تحول بشود و اين سوالي مهم است، تصريح كرد: اين طول مدت، اهميت اين تحول را مي‌رساند و بايد بدانيم كه بين عظمت تحول و پخته شدن و رسيدن به آن تحول رابطه‌اي منطقي وجود دارد و طول كشيدن زمان، تابع متغير اهميت تحول است.

وي با بيان اينكه «وقتي براي تحقق يك امر در وسعتي جهاني زيربنايي اساسي وجود ندارد تحقق آن تحول زمان زيادي را به خود اختصاص مي‌دهد»، افزود: جهان تا كنون شاهد تحولات بسياري بوده است كه نيمي از مردم جهان را با خود همراه كرده است. با وجود آنكه اين تحولات وسعت بسياري داشته‌اند ولي از آنجا كه ريشه در اعماق وجود انسان نداشته‌اند از ميان رفته‌اند و اين تحولات و تفكرات موجود در آنها به گونه‌اي بوده‌اند كه پيروان آنها اين‌گونه مي‌انگاشتند كه هركه خلاف آن تفكرات را داشته باشد، انسان نيست. اشاعه تفكراتي همچون كمونيسم و ليبرال دموكراسي در سطح جهان و رفتار پيروان آنها مثال‌هايي براي اين بحث هستند.

امام جمعه پيشين استان فارس اظهار كرد: انسان صاحب انرژي‌هاي مافوق هسته‌يي است كه رسيدن به آنها نياز به كليد دارد و به سادگي نمي‌توان از اين گنجينه‌هاي دروني بهره برد. هدف متعالي انسان باعث آزاد شدن اين انرژي‌ها مي‌شود.

حائري شيرازي خاطرنشان كرد: ريشه‌ توانايي افراد در به ظاهر مستضعف يا قوي يا غني بودن آنان نيست بلكه بستگي به غرق نشدن در نداهاي موقت و دوره‌اي و توجه به نداهاي عميق و ماندگار دارد زيرا اين مهم باعث آزاد شدن انرژي‌هاي دروني افراد و ملت‌هاي اين‌چنيني مي‌شود.

وي با بيان اينكه آمريكا قبل از آنكه حق فلسطين را ضايع كند اين‌چنين نبود كه در حال حاضر است و بنيانگذران آمريكا انسان‌هاي شريفي بوده‌اند، يادآور شد: پس از آنكه اين كشور حق فلسطين را ضايع كرد از لايه‌هاي انساني دور شد و به طور مثال آن درخت استوار به بوته‌اي تبديل شد. بر همين اساس بايد بدانيم هر انساني كه بينش وي از تفكري ماندگار به انديشه‌اي گذرا تغيير پيدا كند، كوچك و خرد خواهد شد.

اين عضو مجلس خبرگان گفت: آنها كه اهداف بلندي در جهت تعالي انسان دارند خود را براي خدا دانسته و «انا لله» مي‌گويند و اين نكته دقيقا در برابر اومانيسم قرار و تفكرات اين‌چنيني قرار دارد.

حائري شيرازي با بيان اينكه انسان پس از گذر از نداهاي گذرا مانند گلي است كه از گلدان‌ به زميني وسيع و بستري مناسب راه مي‌يابد، تصريح كرد: در اين حالت است كه انسان‌ها به قلب خود راه مي‌يابند و ما بايد بدانيم كه گذر از اين دوران‌هاي گذرا با زور امكان‌پذير نيست.

وي ادامه داد: در حال حاضر دنيا با اكراه و تحميل اداره مي‌شود و قيام به سيف امام زمان (عج) براي تحميل نيست بلكه براي براندازي تحميل و اكراه است.

اين عضو مجلس خبرگان با بيان اينكه مصائب با همه بدي‌ها و سختي‌هاي خود حامل نعمت هستند و بايد نعمت‌ها را درون آنها ديد، افزود: غيبت امام زمان (عج) گرچه خود يك مصيبت است ولي نعمت آن اين است كه انسان مي‌تواند تمامي تفكرات را مشاهده كند و ناكارآمدي آنها را متوجه شود. در نتيجه نيازمند اين مي‌شود كه يك نفر را بيابد تا به اداره جهان بشري بپردازد.

حائري شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود در رابطه با چگونگي مواجهه در ميدان نبرد نرم و ابزارهاي مناسب براي اين نبرد اظهار كرد: در اين ميدان از راه هنري با ما مي‌جنگند و دفاع ما نيز بايد از همين راه و به وسيله همين ابزار باشد. در استفاده از هنر ابزارهايي را كه جبهه مقابل ما از آنها استفاده مي‌كند حفظ كنيد و محتواي آن را تغيير دهيد.

وي خاطرنشان كرد:‌ ما نبايد قدرت و ضعف را در ثروت و امثال آن ببينيم بلكه بايد بدانيم هر كس كه پيرامون يك هدف والا و متعالي حركت كند، قوي خواهد بود و كسي هم كه پيرامون يك هدف غير شرافتمندانه فعاليت مي‌كند، ضعيف است.

اين عضو مجلس خبرگان تاكيد كرد: ما نبايد ابهت‌هاي دروغين حال حاضر را ببينيم و تحت تاثير آنها قرار بگيريم زيرا آنها طبل‌هاي توخالي و هيچ هستند و نهال و درختي ندارند بلكه بوته‌هايي هستند كه فقط خار دارند.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام سيد مسعود پورسيد آقايي ـ دبير هشتمين همايش دكترين مهدويت ـ نيز در اين مراسم با بيان اينكه آموزه‌ مهدويت، رمز هويت شيعه است، گفت: اين آموزه راهبرد نظام‌هاي ديني در عصر غيبت و مهم‌ترين آموزه كلامي ماست و مباحث گوناگون سياسي، اجتماعي، تربيتي و ... مرتبط با آن و بر گرفته از آن است.

دبير همايش دكترين مهدويت اظهار كرد: از آنجا كه خاستگاه آموزه‌ مهدويت، اجتهادي است، مربوط به حوزه‌هاي علميه مي‌شود و ديگران بايد در اين عرصه مصرف‌كننده باشند.

پورسيد آقايي خاطرنشان كرد: به دليل اهميت اين آموزه در حدود 12 سال پيش چند تن از فضلاي حوزه علميه موسسه‌اي را با عنوان «آينده روشن» بنيان نهادند و بر اين اساس سطح سه يا كارشناسي ارشد در مورد تحصيل مباحث مرتبط با آموزه‌ مهدويت در حوزه‌هاي علميه پايه‌گذاري شد و پس از آن بار گران تبليغ آموزه‌ مهدويت در داخل و بعضا در خارج از كشور بر عهده دانش‌آموختگان اين دوره تحصيلي قرار داده شد.

وي با بيان اينكه در عرصه پرداختن به آموزه‌‌ مهدويت به نظر من هنوز چندين موسسه ديگر مورد نياز است، يادآور شد:‌ در زمينه پرداختن به آموزه مهدويت ما دو رويكرد اعتقادي و راهبردي داريم كه بر اساس آنها بايد چندين هزار حديث موجود پيرامون اين آموزه را مورد پالايش قرار دهيم و آنها را كاربردي كنيم تا در نهايت از سوي مراكز علمي مورد استفاده قرار گيرند.

دبير همايش دكترين مهدويت با بيان اينكه دوره دكتراي مهدويت از سوي موسسه آينده روشن در يكي از دانشگاه‌هاي كشور ترتيب داده شده و تا كنون فارغ‌التحصيلان دوره اول آن نيز مشخص شده‌اند، گفت: پس از رسيدن اين دانش‌آموختگان به دوران فارغ‌التحصيلي تازه دريافته‌ايم به دوره‌هاي تحصيلي از اين بالاتر نيز نيازمنديم و اين براي من به عنوان يك طلبه جاي شگفتي داشته است.

پورسيد آقايي تصريح كرد: ما در حوزه فقه شيعه بسيار غني هستيم اما در حوزه مهدويت كار كمي انجام داده‌ايم. البته پس از پيروزي انقلاب اسلامي حركت جدي در اين عرصه آغاز شد و كار از دست يك‌سري كژانديش گرفته شد.

وي با بيان اينكه ما براي تبيين آموزه‌ مهدويت در سطح جامعه و پرداختن به آن در مراكز علمي و غني‌سازي آن نياز به برنامه‌اي 40 الي 50 ساله داريم، ادامه داد: در حال حاضر يكي از فعاليت‌هاي جدي ما برخورد با تفكرات انحرافي همچون پرداختن به مباحث مرتبط با مهدويت، تاكيد بر خواب، قصه و تفكراتي مانند تفكرات انجمن حجتيه است زيرا اين‌گونه تفكرات مي‌خواهند انديشه فوق اتمي مهدويت را تحت تاثير قرار دهند.

دبير همايش دكترين مهدويت با بيان اينكه گاهي ما فكر مي‌كنيم كه دشمن نسبت به ما در حوزه آموزه‌ مهدويت بيشتر سرمايه‌گذاري مي‌كند تا تاثيرات آن را خنثي كند، افزود:‌ موضوع هشتمين همايش دكترين مهدويت «هنر زمينه‌ساز؛ راهبردها و راهكارها» است كه اين شعار دغدغه مقام معظم رهبري در زمينه هنر زمينه‌ساز نيز هست و بنا بر فرموده ايشان ميان هنر، حوزه‌هاي علميه و اهل علم فاصله‌ ايجاد شده است و زبان رساي هنر بايد با آموزه‌هايي چون آموزه مهدويت عجين شود و همچنين بنا بر ديگر فرموده ايشان اثبات آموزه مهدويت كار سختي نيست و بايد تلاش كرد تا با زبان هنر آن را به ديگران انتقال داد و نسبت به ماندگاري آن سعي كرد.

پورسيد آقايي اظهار كرد: ما بايد شاخصه‌هاي جامعه زمينه‌ساز حضور حضرت مهدي (عج) را مشخص كنيم كه اگر اين‌گونه شود و اراده الهي تحقق يابد، حضرت ظهور مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: ما تفكر ملاقات‌گرايي را تفكري انحرافي مي‌دانيم و بر اين عقيده تاكيد مي‌كنيم كه شيعه در عصر غيبت بر اساس راي فقها عمل مي‌كند و اگر جمع آنان كسي را برگزيند به عنوان رهبر شناخته مي‌شود و اين در حالي است كه برخي مي‌خواهند از اين آموزه سوء استفاده كنند.

دبير هشتمين همايش دكترين مهدويت در ادامه با اشاره به اين همايش يادآور شد: مجموعه مقالات دوره‌هاي برگزار شده از مجموعه اين همايش‌ها تدوين شده است. در اين دوره نيز انديشمنداني از 18 كشور دنيا كه به انديشه موعودمحوري اعتقاد دارند و حتي افرادي با اديان غير ابراهيمي دعوت شده‌اند و حضور يافته‌اند.

پورسيد آقايي گفت: در اين همايش نشست ويژه‌اي با عنوان «بيداري اسلامي، خيزش جهاني» نيز برگزار خواهد شد. برگزاري اين نشست به دليل آن است كه ما نمي‌توانستيم نسبت به حركت‌هايي كه با اين عنوان در سطح جهان تحقق پذيرفته است، بي‌تفاوت باشيم.

وي تصريح كرد: 195 مقاله كه 80 مورد آنها خارجي است به هشتمين همايش دكترين مهدويت ارسال شده است كه از ميان آنها 25 مقاله براي ارائه در همايش در نظر گرفته شده‌اند.

دبيرهشتمين همايش دكترين مهدويت با بيان اينكه مهماناني از كشورهاي آمريكا، كانادا، انگليس، فرانسه، ليتواني،‌ عراق، مصر، فيليپين و ... در اين همايش شركت كرده‌اند، ادامه داد: در طي مدت برگزاري اين همايش دو روزه چهار كميسيون كه دو مورد ويژه هنر زمينه‌ساز است برگزار خواهد شد كه در هر كدام از كميسيون‌ها 16 مقاله فرصت طرح دارند.

پورسيدآقايي افزود: همچنين يك كميسيون ويژه بيداري اسلامي و كميسيون ديگري نيز ويژه هنرمندان برگزار مي‌شود تا در آن دريافته شود كه پس از گذشت 33 سال از پيروزي انقلاب اسلامي عرصه هنر چه فعاليتي در زمينه آموزه‌ مهدويت به انجام رسانده است و پاسخ اين سوال را بيابيم كه چرا هنرمندان و مسئولان ما در اين عرصه كه رمز هويت ماست بعضا بي‌توجه هستند و در مجموع در عرصه هنر به اين موضوع بي‌توجهي مي‌شود.

وي دستگاه‌هايي چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت امور خارجه، ستاد كل نيروهاي مسلح و سازمان صدا و سيما را از همكاران برگزاري اين همايش نام برد و در ادامه به قرائت پيام آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي پرداخت كه متن آن به اين شرح است: « بسم الله الرحمن الرحیم. قبل از هر چیز تشکیل این جلسه با شکوه و با عظمت را به همه شما عزیزان و مخصوصا دست‌اندرکاران تبریک می‌گویم و امیدوارم در پناه لطف پروردگار و عنایات حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) سربلند و سرافراز باشید.

حقیقت این است که نیمه شعبان فرصت خوبی برای بازشناسی مسائل مربوط به حضرت مهدی (ارواحنا فداه) و بیعت مجدد با آن حضرت است. یکی از تفاوت‌های مهمی که ما با مادیون و ماتریالیست‌ها داریم این است که آنها آینده جهان را تاریک و وحشتناک می‌بینند و پیش‌بینی می‌کنند كه روزی قدرت‌های بزرگ جهان بر سر منافع محدودی که در دنیا وجود دارد، به جان هم بیفتند. نخست با سلاح‌های متعارف، سپس هنگامی که بازار جنگ داغ شد، سلاح‌های اتمی را که در زرادخانه‌ها انبار کرده‌اند و به قول بعضی حجم آن به اندازه‌ای است که می‌تواند چندین بار کره زمین را ویران سازد، به کار گیرند و چیزی از تمدن کنونی باقی نماند و اگر کمی از انسان‌ها از آن جان به در برند بیمارانی خواهند بود که تا آخر عمر زجر می‌کشند.

ولی ما خداپرستان به خصوص شیعیان، جهان آینده را بسیار روشن می‌بینیم. جهانی پر از صلح و صفا، پر از عدل و داد، پر از آرامش و حاکمیت ایمان و اصول اخلاقی و به این ترتیب پرده‌های یاس و نومیدی از برابر دیدگان ما کنار می‌رود و با گامی استوار به سوی آن آینده روشن پیش می‌رویم، به اصلاح خویش و دیگران می‌پردازیم تا بتوانیم در آن فضای نورانی نقش مثبتی داشته باشیم.

یک دانشمند خارجی می‌گوید: مذهب شیعه همیشه سرزنده و بالنده است چرا که دل به پیشوایانی بسته که او را زنده و حاضر می‌داند و به قیام او برای اصلاح جهان کاملا امیدوار است.

امیدوارم شما عزیزان در برابر کینه‌توزی‌های دشمنان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و شبهه‌افکنی‌های مملو از دروغ و تهمت و تزویر آنها با قامتی استوار بایستید و جوانان را توجیه کنید و بدانید كه خود آن حضرت (ارواحنا فداه) یار و یاور شماست.

سلام و درود خداوند به شما یاران حضرت مهدی علیه‌السلام باد و همیشه مشمول عنایات حضرتش باشید.»

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي ـ دادستان كل كشور ـ به عنوان «ياور نايب‌المهدي» تقدير شد و همچنين حجت‌الاسلام و المسلمين محسن حيدري در حوزه «نمايندگي ولي فقيه»، حسن تقدس‌نژاد در حوزه «مديريت»، فرج‌الله سلحشور و پرويز شيخ‌طادي در حوزه «سينما»، سيد مهدي شجاعي در حوزه «رمان»،‌ سيد محمد حسيني موحد در حوزه «خوشنويسي»،‌ حجت‌الاسلام و المسلمين كمال حيدري در حوزه «تبليغ رسانه‌اي»،‌ حجت‌الاسلام و المسلمين ابراهيمي به عنوان «مديرعامل خبرگزاري فعال مهدوي»، حجت‌الاسلام و المسلمين محمدصابر جعفري در حوزه «نشريات مهدوي»،‌ حجت‌الاسلام و المسلمين مرتضي دانشمند در حوزه «ادبيات و كودك»،‌ سمانه علي‌شيري در حوزه «طراحي نشريات كودك و نوجوان»، حميدرضا علي‌پور و زهرا حسيني به عنوان «خبرنگار فعال مهدوي»، حجت‌الاسلام و المسلمين علي الحكيم و محمود ارجمند به عنوان «پژوهشگر مهدوي»، حجت‌الاسلام و المسلمين جواد جعفري در حوزه «پايان‌نامه برتر مهدوي»، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد جعفر موسوي‌نسب و كانون مهدويت جامعه‌الزهرا در حوزه «كانون‌هاي فعال مهدوي»، حجت‌الاسلام و‌ المسلمين حسين احمدي، سردار لك‌زايي و معصومه پاكتچي به عنوان «فعالان مهدوي»، عبدالرضا حسن مهدي در حوزه «جانبازان و ايثارگران» و شهيد سيد مرتضي آويني و حسين معززي‌نيا در حوزه «هنرمندان» مورد تقدير قرار گرفتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha