• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91033118133

تجليل از بانوان فعال در عرصه قرآن

رحيم‌پور ازغدي: قرآن بدون ظلم به مرد، زن را از حاشيه به متن آورد

يك محقق و پژوهشگر مسائل ديني و تربيتي تصريح كرد: قرآن انسانيت زن را مقدم بر جنسيت او مي‌داند و براي نخستين بار در تاريخ بشر انواع حقوق را براي او به رسميت شناخته است.

يك محقق و پژوهشگر مسائل ديني و تربيتي تصريح كرد: قرآن انسانيت زن را مقدم بر جنسيت او مي‌داند و براي نخستين بار در تاريخ بشر انواع حقوق را براي او به رسميت شناخته است.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن رحيم‌پور ازغدي صبح چهارشنبه در سومين همايش تجليل از بانوان فعال در عرصه‌ قرآن كريم در سالن همايش‌هاي برج ميلاد با اشاره به اين‌كه «مبعث جشن تولد قرآن است» افزود: مبعث رسول اكرم (ص) آغاز آخرين و كامل‌ترين ارتباط معرفتي، آگاهي‌بخشي و آزادي‌بخشي از آسمان به زمين است.

وي در بخش نخست سخنان خود با بيان اين‌كه «از قديم تهاجماتي نسبت به الفاظ، معاني، قرائت و حتي ترتيب آيات قرآن قرآن وجود داشته است» افزود: قرآن كريم در مورد اصالت، سنديت، مبين بودن و حجت بودن براي همه‌ بشريت و جاودانه بودنش از ابتداي بعثت تا امروز سخن گفته و در اين مورد همواره تهاجمات نظري و عملي صورت گرفته است.

رحيم‌پور ازغدي خاطرنشان كرد: قرآن تنها كتابي است كه خود ادعا كرده حرف به حرف آن از آسمان نازل شده است و هيچ كتابي اين ادعا را ندارد و قرآن تنها كتابي است كه براي هميشه تاريخ تحدي (مبارزه‌طلبي) كرده است كه حتي خود پيامبر نيز مستقل از خداوند نمي‌تواند همانند قرآن بياورد.

اين محقق و پژوهشگر مسائل ديني و تربيتي با بيان اين‌كه «ادعاي اساطيري نبودن و اين‌كه متعلق به گروه خاصي نيست بلكه براي تمام بشريت است، از سوي خود قرآن مطرح شده است» گفت: قرآن حيات طيبه را به انسان‌ها هديه مي‌كند و دستورالعمل‌هايي در زمينه‌هاي مختلف براي بشر دارد كه اين مقدار ادعا در هيچ كتابي در عالم وجود ندارد.

وي تصريح كرد: خود قرآن به تهاجماتي كه به قرآن كريم شده است، اشاره كرده، همچون شرك بودن، كشفيات روانشناسي، جنون، شعر، اسطوره بودن و امثال اين‌ها ذكر شده و قرآن اصول كلي شبهات عليه خود را ذكر كرده است و اين هم از معجزات قرآن است كه اصول اين شبهه‌ها و تهاجمات عليه خود را ذكر كرده و به آن‌ها جواب داده است.

رحيم‌پور ازغدي با اشاره به اين‌كه «هم‌چنين تهاجماتي در حوزه‌ حكمت نظري و الفاظ و آيات قرآن كريم صورت گرفته است» افزود: قرآن به همه‌ آنها پاسخ داده و در باب اعجاز بياني و مفهومي و قول قرآني تحدي كرده است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين‌كه «علت اصلي اختلاف تفسيرهايي كه از قرآن وجود دارد فاصله افتادن بين عترت و قرآن است» تصريح كرد: در تمام قرآن‌هاي موجود هيچ تفاوتي از لحاظ محتوايي وجود ندارد، اما اختلافاتي كه در تفاسير وجود دارد به سبب فاصله انداختن بين قرآن و اهل بيت (ع) است اما هرگز در آيات قرآن و لفظ و معناي آن بحثي وجود ندارد. اين‌كه قرآن به خط نسخ يا به خط كوفي نوشته شده، لطمه‌اي به سنديت و اصالت آن نمي‌زند.

اين محقق و پژوهشگر مسائل ديني و تربيتي خاطرنشان كرد: تمام آيات قرآن در زمان پيامبر و به دستور ايشان و تحت نظر آن حضرت نوشته، ثبت و حفظ مي‌شد؛ به طوري كه حداقل 40 نفر را به عنوان كاتب وحي ذكر كرده‌اند.

وي ادامه داد: اولين حافظ قرآن خود پيامبر است و نوشته شدن قرآن نيز از زمان خود ايشان بوده و اين‌كه كدام آيات در كنار هم باشد نيز تحت نظر پيامبر (ص) مرتب شده است اما اين‌كه ترتيب سوره‌ها و اسم آنها چگونه گذاشته شده بحث‌هايي در اين‌باره مطرح شده است اما باز خدشه‌اي به سنديت و اصالت آن وارد نمي‌كند.

رحيم‌پور ازغدي در پاسخ به اشكال مستشرقان غربي درخصوص اختلاف قرائت‌هايي كه از قرآن در ميان مسلمانان وجود دارد، گفت: اختلاف قرائت به معناي روش تلاوت و منشأ آن اختلاف لهجه و رسم نگارش قرآن است؛ در حالي كه در طرق قرائت قرآن حتما بايد روايتي از پيامبر (ص) باشد؛ زيرا قرائت قرآن اجتهادي نيست و هر نوع قرائتي كه من‌درآوردي باشد بدعت و تحريف قرآن شمرده مي‌شود. بنابراين خود پيامبر بايد قرائت‌هايي را تاييد كرده باشد.

اين محقق و پژوهشگر مسائل ديني و تربيتي در ادامه با اشاره به خدمات قرآن به جامعه‌ زنان يادآور شد: قرآن خدمت بزرگي به بشريت و به طور خاص به زنان كرد و اين قرآن بود كه انرژي زنان را در تاريخ آزاد كرد و زن را بدون ظلم به مرد و بدون سلب عزت و كرامت از حاشيه به متن آورد و در نوع تقسيم كار مصلحت زن را مصلحت درجه اول قرار داد.

وي تصريح كرد: قرآن انسانيت زن را مقدم بر جنسيت او مي‌داند و براي نخستين بار در تاريخ بشر انواع حقوق را براي او به رسميت شناخته است.

رحيم‌پور ازغدي با بيان اين‌كه «نصف مواردي كه در قرآن درخصوص حق و حقوق بيان شده مربوط به حقوق زن و خانواده است» افزود: خداوند در آن‌جا كه از حقوق مختلف صحبت مي‌كند مستقيم يا غيرمستقيم به مساله‌ي حقوق زنان نيز مي‌پردازد و در واقع خداوند حقوق مطرح نشده و حذف شده‌ي زنان را از حاشيه به متن مي‌آورد و در كنار حق توحيد، معاد و نبوت قرار مي‌دهد كه نمونه‌هاي بسيار زيادي در آيات مختلف وجود دارد.

اين استاد دانشگاه اظهار كرد: در جاهايي نيز كه حقوق زنان به طور مستقيم اشاره نشده، محتواي بحثي كه مطرح گرديده به نوعي مرتبط با زن و خانواده است.

وي با اشاره به اين‌كه «قرآن چند حريم اطراف زن كشيده است و اولين حريم، اطراف بدن اوست كه در دسترس مردان نباشد» گفت: حجاب محدوديتي براي بدن زن نيست بلكه محدوديت براي چشم مرد و براي كنترل چشم اوست. حجاب محدويتي عليه مرد و دفاع از انسانيت زن است.

رحيم‌پور ازغدي تصريح كرد: قرآن از حجاب زن و مرد با هم حرف مي‌زند و خطاب اولش به مردان است كه مراقب نگاه‌هايشان باشند و پس از آن خطاب به زنان مي‌گويد.

اين محقق و پژوهشگر مسائل ديني و تربيتي با تاكيد بر اين‌كه «قرآن انسانيت زن را مقدم بر جنسيت او مي‌داند» ادامه داد: تا قبل از قرآن در سراسر عالم هم به نام دين و هم به نام شرك، زن نمي‌توانست جز به جنسيتش با مرد رقابت كند. قرآن آمد آن‌جا كه مردان از حضور زنان لذت مي‌بردند را اجازه نداد و مانع از اين شد كه مردان فاسد نگذارند او به رشد و تكامل برسد و مسووليت‌هاي سياسي و اجتماعي داشته باشد.

وي با اشاره به اين‌كه «قرآن براي اولين بار از اين مساله دفاع كرد كه فرزند، مال پدر و مادر است» افزود: اعراب معتقد بودند كه فرزندان پسر مال آن‌هاست و فرزندان دختر مال بيگانه است. اما خداوند در قرآن تصريح كرد آفرينش انسان از دو جنس متفاوت كار ماست و تفاوت قومي و نژادي و جنسي براي اين است كه به شناخت متقابل برسيد و بدانيد هيچ فضيلتي بين شما نيست مگر در تقوا.

رحيم‌پور ازغدي در پايان با تاكيد بر اين‌كه «از نگاه قرآن ارزش انساني به جنسيت نيست» گفت: قرآن مي‌فرمايد ما عمل هيچ عمل‌ كننده‌اي را ضايع نخواهيم كرد. يعني عمل زنانه و مردانه در نزد خدا نداريم بلكه ملاك قرآن اين است كه ما شما را از حيث تكامل الهي به زن و مرد تقسيم نمي‌كنيم بلكه هر نفسي در گرو دستاوردها و عمل خودش است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha