• پنجشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91030402603
  • خبرنگار : 71442

/جذابيت، حلقه گمشده برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما/

مجري «تهران 20»: تضاد آراء در گفت‌وگوهاي تلويزيوني جذابيت ايجاد مي‌كند

مجري «تهران 20»: تضاد آراء در گفت‌وگوهاي تلويزيوني جذابيت ايجاد مي‌كند

بهروز تشكر را اين روزها در اجراي برنامه گفت‌وگو محور «تهران بيست» در كنار مازيار ناظمي مي‌بينيم. اين برنامه با سابقه‌ي پخش در سال‌هاي متوالي، مجرياني از جمله مرحوم منوچهر نوذري (كه در اوايل به گونه‌اي ديگر اجرا داشت)، مرحوم عليقلي،‌ سونيا پوريامين، ناصر خيرخواه و ... را به خود ديده است و پس از آنها به بهروز تشكر و مازيار ناظمي رسيده است.

بهروز تشكر را اين روزها در اجراي برنامه گفت‌وگو محور «تهران بيست» در كنار مازيار ناظمي مي‌بينيم. اين برنامه با سابقه‌ي پخش در سال‌هاي متوالي، مجرياني از جمله مرحوم منوچهر نوذري (كه در اوايل به گونه‌اي ديگر اجرا داشت)، مرحوم عليقلي،‌ سونيا پوريامين، ناصر خيرخواه و ... را به خود ديده است و پس از آنها به بهروز تشكر و مازيار ناظمي رسيده است.

مجري برنامه‌ي گفت‌وگو محور «تهران بيست» يكي از جذابيت‌هاي برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما را پخش زنده‌ي اينگونه برنامه‌ها دانست و افزود: البته لازم است همه‌ي برنامه‌هاي گفت‌وگو محور اتاق فكر داشته باشند و در انتخاب مجري دقت شود؛ به اين دليل كه ركن اصلي و اساسي در يك برنامه همان مجري است.

بهروز تشكر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما اظهار كرد: عمدتا پخش زنده اينگونه برنامه‌ها يكي از جذابيت‌هاي آن‌هاست كه اگر مبناي آن پخش زنده نباشد يك مقدار از جذابيت برنامه كاسته مي‌شود؛ اما تفاوتي بين برنامه‌هاي گفت‌وگو محور با ساير برنامه‌هايي كه در تلويزيون توليد و پخش مي‌شوند وجود دارد؛ يكي از اين برنامه‌ها talk show است كه تفاوت‌هاي نزديكي با يك برنامه گفت‌وگو محور دارد. ‌talk show (تاك شو) يك برنامه گفت‌وگو محور جذاب تلويزيوني است كه مي‌تواند به يكي از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي تلويزيون هم تبديل شود.

وي ادامه داد: اما علت اينكه بين برنامه‌هاي گفت‌وگو محور و (تاك شو) talk show فرق است، اين است كه شما در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور مي‌توانيد بحث‌هاي چالش برانگيز را با نتيجه‌گيري منطقي به دنبال داشته باشيد اما talk show همان طور كه از اسم آن هم پيداست، يك شوي تلويزيوني است هرچه قدر هم كه بگوييم مبناي آن گفت‌وگو است اما برنامه‌اي است كه با توجه به شهرت و محبوبيت مهمان برنامه جذابيت ايجاد مي‌كند. در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور هيچ الزامي نيست كه بخواهيد از ميهمانان معروف و مشهور استفاده كنيد بلكه در اين گونه برنامه‌ها تضاد آراست كه مي‌تواند جذابيت ايجاد كند. همچنين اگر در يك برنامه‌ي گفت‌وگو محور بتوانيد دو مهمان موافق و مخالف از آن موضوع را دعوت كنيد، در اين شرايط به جذابيت برنامه افزوده‌ايد.

تشكر با بيان اينكه در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما، المان‌هايي از جمله دكور برنامه‌، ميهمان‌، موضوع و تسلط مجري بسيار حائز اهميت است، خاطر نشان كرد: متاسفانه ما در برخي از برنامه‌هاي گفت‌وگو محور از مجريان جواني استفاده مي‌كنيم كه فقط به لحاظ تيپ صورت،‌ چهره و پوشش خوب هستند كه اين جذاب بودن صرفا كافي نيست اما بدون مطالعه وارد عرصه‌ي اجرا مي‌شوند بدون اينكه پشتوانه علمي داشته باشند در نتيجه در لا به لاي برنامه هم به دست‌انداز مي‌افتند‌؛ در صورتي كه در برنامه‌هاي گفت وگو محور مجري هم بايد تسلط و هم مطالعه داشته باشد.

اين مجري با اشاره به اينكه در انتخاب موضوع و مجري با سواد براي يك برنامه گفت وگو محور بايد دقت شود،‌ خاطرنشان كرد: شما مي‌توانيد يك برنامه گفت‌وگو محور را به راحتي راه‌اندازي كنيد اما اينكه چه موضوعي را انتخاب كنيد كه نياز عموم مردم باشد و رويدادها را در آن موشكافانه بررسي كنيد و به نتيجه منطقي برسيد، مهم‌تر است؛ البته مجري مسلط هم جزو پازل‌هاي به هم پيوسته است.

اين مجري با بيان اينكه اتاق فكر چيزي است كه در برنامه‌هاي گفت وگو محور كم است، افزود: البته برخي برنامه‌هاي گفت‌وگو محور بايد اتاق فكري داشته باشند كه شبيه تحريريه باشد تا در آن افراد صاحب فكر بتوانند موضوعات مختلف جامعه را احصاء كنند البته يكي ديگر از موضوعاتي كه در برنامه‌هاي گفت و گو محور حائز اهميت است پيگيري نتايج به دست آمده از برنامه است.

بهروز تشكر در پايان درباره‌ي شيوه اجراي برخي از برنامه‌هاي گفت‌وگو محور خاطرنشان كرد: اجراي برخي از مجري‌ها به گونه‌اي بازخواستي است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۵ ۲۳:۵۲

با سلام، احتراما خواهشمند است حق استفاده از کتابخانه ملی در نیمه شب به بعد را برای کارشناسانی که مایل به تحصیلات تکمیلی هستند، به مانند پژوهشگران و طلاب و سایر عزیزان، به مسئولین امر متذکر شوید. زیرا با توجه به ساعات یاد شده و کم‌جمعیت بودن مراجعین و با توجه به حضور کشیک شب پرسنل زحمتکش آن مجموعه فرهنگی، امکان استفاده فقط برای کارشناسان ارشد به بالا یا دانشجویان در این مقطع است. شایان ذکر است تا به حال هم مراجعه حضوری نموده‌ام و هم پیشنهاد داده‌ام ولی متاسفانه زمان به سرعت سپری شده و فرصتها سوخت می‌شود ترا به خدا مانع درس خواندن جوانان نباشیم.