• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91030201170
  • خبرنگار : 71404

/جذابيت، حلقه گمشده برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور سيما/

عبدالرشيدي: مخاطب بايد از گفت‌وگوهاي تلويزيوني مثل كُشتي‌‌هاي جانانه لذت ببرد

عبدالرشيدي: مخاطب بايد از گفت‌وگوهاي تلويزيوني مثل كُشتي‌‌هاي جانانه لذت ببرد

علي‌اكبر عبدالرشيدي ـ مجري تلويزيوني كه در حال حاضر هم اجراي برنامه‌ي مجله اقتصادي شبكه جام جم را برعهده دارد ـ درباره‌ي تمهيداتي كه به جذاب‌‌تر شدن برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما مي‌انجامد، اين‌گونه بيان كرد: در اين‌گونه برنامه‌ها، ما بايد شاهد يك چالش و تضارب آراي جدي باشيم تا مخاطب احساس كند در اين چالش‌ها و تضارب‌ها چيزي عايدش مي‌شود.

علي‌اكبر عبدالرشيدي ـ مجري تلويزيوني كه در حال حاضر هم اجراي برنامه‌ي مجله اقتصادي شبكه جام جم را برعهده دارد ـ درباره‌ي تمهيداتي كه به جذاب‌‌تر شدن برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما مي‌انجامد، اين‌گونه بيان كرد: در اين‌گونه برنامه‌ها، ما بايد شاهد يك چالش و تضارب آراي جدي باشيم تا مخاطب احساس كند در اين چالش‌ها و تضارب‌ها چيزي عايدش مي‌شود.

اين مجري تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: تجربه نشان مي‌دهد كه مردم در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور بيشتر تمايل دارند كه شاهد يك تضارب آراء و بحث چالشي باشند كه اين در حقيقت برخاسته از ذهنيت و تمايل افرادي است كه دوست دارند شاهد يك رويداد باشند تا اين‌كه خودشان طرف يك رويداد قرار بگيرند.

وي افزود: به عقيده‌ي من اين‌گونه برنامه‌ها بايد مخاطب را مورد خطاب قرار دهند تا مخاطب احساس كند تمام بحث‌ها متوجه اوست و به نوعي برنامه مي‌خواهد او را مطلع كرده و شعورش را بالا ببرد؛ ولي در كل مخاطب خيلي تمايل به دنبال‌ كردن برنامه‌هاي گفت‌وگو محور ندارد.

برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون مثل مسابقه ورزشي مي‌مانند كه اگر دو نفر با يكديگر كشتي‌ جانانه بگيرند، مردم بيشتر دوست دارند و دلشان مي‌خواهد تماشا كنند.

عبدالرشيدي در ادامه‌ي صحبت‌هايش با بيان اين‌كه متاسفانه گاهي در برنامه‌ها‌ي گفت‌وگو محور بياناتي يك‌ سويه ارائه مي‌شود، خاطرنشان كرد: گاهي در اين‌گونه برنامه‌ها يك كارشناس يا مجري مي‌نشيند و سعي مي‌كند همه مطالب را يك‌سويه عنوان كند، در نتيجه مجري برنامه يا خبرنگار هم تلاشي براي چالش در برابر بحث شخص مورد نظر نمي‌كند به همين خاطر گاهي يك سوال خيلي ساده با يك پاسخ خيلي طولاني همراه مي‌شود كه در اين شرايط هم مخاطب هيچ ميلي به تماشاي برنامه‌ها ندارد.

*** مدت تماس بيننده با تلويزيون سه دقيقه است

اين مجري تلويزيوني يكي‌ ديگر از عوامل عدم جذابيت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون را مدت تماس مخاطب با رسانه دانست و گفت: از لحاظ روانشناسي رسانه، مدت تماس مخاطب با رسانه محدود است؛ به عنوان مثال فكر كنيد اگر روزنامه‌ها براي ارائه‌ي مطالب خود از عكس، تيتر و رنگ‌ها استفاده نمي‌‌كردند، چقدر تمايل از سوي مردم وجود داشت تا روزنامه‌ها را خريداري كنند و بخوانند. كوتاه‌شدن مطالب، رنگي‌ شدن تيتر‌ها و استفاده از عكس موجب مي‌شود تا مردم مطالب را دنبال كنند و برايشان جذاب باشد.

اين كارشناس رسانه افزود: مدت زمان بقاي مخاطب در ارتباط با راديو، چيزي حدود پنج دقيقه است؛ يعني اگر فردي در راديو بيشتر از پنج دقيقه صحبت كند، مخاطب حتما در پايان پنج‌ دقيقه ارتباط‌ش را با برنامه از دست مي‌دهد، حتي گاهي اوقات راديو روشن و صدايش هم بلند است، ولي اگر از شخص بپرسيم چه گفت؟ مي‌گويد من مشغول كار بودم و متوجه نشدم، به دليل اين‌كه بعد از پنج دقيقه ارتباط‌‌ش ناخودآگاه قطع شده است؛ به همين خاطر بايد در اين برنامه‌ها اتفاقي بيفتد كه توجه مخاطب مجددا جلب شود كه به نظر من اين اتفاق در راديو با صدا، ورود گوينده و گاهي با موسيقي رخ مي‌دهد.

هم‌‌چنين او توضيح داد: در تلويزيون ارتباط مخاطب با برنامه خيلي حساس‌تر و جدي‌تر است و مدت تماس مخاطب با برنامه كم است، به دليل اين‌كه مولفه‌هاي تصويري كه در برنامه وجود دارند، خيلي زود براي مخاطب عادي مي‌شوند و چون شخص بايد تماس چشمي داشته باشد و تمام هوش و حواسش به برنامه باشد، حساسيت‌ها بيشتر مي‌شود.

در راديو صدا مي‌پيچد و شما مي‌توانيد در حين اينكه مشغول هر كاري هستيد، با برنامه همراه شويد، اما در تلويزيون اين‌گونه نيست و نمي‌توانيد مشغول كار ديگري باشيد، به همين خاطر زمان تماس مخاطب با برنامه‌ چيزي حدود سه دقيقه است كه اگر فردي بيش از اين صحبت كند، قطعا ارتباط قطع خواهد شد.

*** لزوم تسلط بر موضوع

عبدالرشيدي با تاكيد بر اين‌كه برنامه‌‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون بايد با تسلط طرفين در ارتباط با بحث مورد نظر همراه باشد، بيان كرد: يكي‌ ديگر از مسائلي كه موجب جذابيت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون مي‌شود، تسلط طرفين بحث درباره‌ي موضوع مورد نظر است؛ به عنوان مثال اگر موضوع بحث ما اقتصادي است، بايد هر دو طرف نسبت به موضوع مورد نظر آشنايي داشته باشند، البته خبرنگاري كه مقابل مجري يا كارشناس قرار مي‌گيرد، نيازي نيست كه تخصص و سطح بالايي از بحث داشته باشد، ولي نمي‌تواند بي‌اطلاع هم باشد، بنابراين بحث‌ها بايد به صورت آگاهانه و هدفمند دنبال شوند كه در نهايت تمام اين مسائل تبديل به باور‌هايي در جامعه مي‌شود، چرا كه همه‌‌ي مردم اطلاعات پراكنده‌اي دارند و هم‌سو نيستند و يكي از اهداف ما اين است كه اين اطلاعات را هم‌سو كنيم و سپس آن را به باور و رفتار تبديل كنيم كه اگر اين هدف در برنامه‌ها باشد، جذابيت تحقق مي‌يابد، در غير اين صورت ميهمانان و كارشناسان برنامه بحث‌هايي مي‌كنند كه در برنامه‌هاي قبلي تكرار شده‌اند و مخاطب به محض اين‌كه اين بحث‌ها را بشنود، دليلي براي گوش‌دادن ندارد، چرا كه تكراري هستند.

*** تاثير دكور بر جذابيت گفت‌وگوهاي تلويزيوني

مجري برنامه «مجله اقتصادي» شبكه جام جم در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه دكور و مجري چقدر مي‌تواند به جذابيت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور كمك كند؟ به ايسنا گفت: شك نكنيد كه در تلويزيون دكور برنامه خيلي مهم و ارزشمند است، ولي اين به معنايي نيست كه حتما بايد دكور باشكوه و پرهزينه‌اي داشته باشيم. هر دكوري مناسب برنامه‌اي است و بايد با يكديگر تفاوت داشته باشند، استفاده از رنگ‌هاي زياد و مولفه‌هاي بصري در دكور برنامه‌هاي گفت‌وگو محور مخرب است، چرا كه به جاي اين‌كه توجه بيننده به مجري و ميهمان و بحث مورد نظر جلب شود، به عوامل موجود در صحنه و دكور معطوف مي‌شود. به نظر من دكور اين‌گونه برنامه‌ها با دكور برنامه‌هاي تئاتر، نمايش، مسابقه و ... تفاوت زيادي دارد.

وي خاطرنشان كرد: استفاده از دكور‌هاي رنگي در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور حواس مخاطب را پرت مي‌كند و اغلب دكور اين‌گونه برنامه‌ها بايد ساده باشند و نماي نشان‌ دادن افراد هم هرچه درشت‌تر باشد بهتر است، چرا كه بيننده بايد روي شخص مورد نظر تمركز داشته باشد.

*** مجري؛ خلبان گفت‌وگوهاي تلويزيوني

عبدالرشيد مجري برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون را به خلبان تشبيه كرد و گفت: مجري عامل بسيار مهمي در هدايت بحث‌هاي تلويزيوني در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور است كه من مجري را به خلبان تشبيه مي‌كنم، اين خلبان ممكن است كه نقشي در خريد، ساخت، انتخاب مسافران و تعيين مبدا و مقصد نداشته باشد، اما او فردي است كه مي‌تواند هواپيما را به سلامت از زمين بلند كند و با رعايت تمام اصول ايمني و فني تخصصي مسافران را سالم به مقصد برساند. بر اين اساس زماني كه مجري چنين نقشي را برعهده دارد، اين نقش در صورتي با موفقيت انجام مي‌شود كه مثل يك خلبان اول در مورد كارش تسلط علمي داشته باشد و دوم از تسلط تخصصي برخوردار باشد و ديگر اين‌كه هنر داشته باشد، چرا كه يك بخش از اجرا به هنر است.

وي اضافه كرد: مجري كارش اين نيست كه فقط بنشيند و سوال مطرح كند، در حقيقت ما در مجري يك شخصيت سه‌گانه مي‌بينيم كه يك بعد آن بازيگري است. مجري بايد بداند در كجا چه حالتي بگيرد. بعد دوم مجري اين است كه بايد نقش يك دانشمند يا استاد دانشگاه را باز كند و نيز بعد سوم مجري اين است كه بايد رسانه‌يي باشد و تلويزيون را بشناسد، چرا كه حركت، عبور، رشد و گذرش بايد از تلويزيون باشد تا مخاطب را بشناسد.

عبدالرشيدي در پايان گفت‌وگوي خود با ايسنا گفت: مجري‌اي كه بتواند به سلامت برنامه را آغاز كند و خيلي دلنشين و موثر آن را به پايان برساند، موفق است، در غير اين صورت برنامه حتما دچار مشكل مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha