• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91071006434
  • خبرنگار : 71404

/براي جذابيت گفت‌وگوهاي تلويزيوني بايد چه كرد؟/

تهيه‌كننده «هزار و يك شب‌»: گفت‌وگوهاي تلويزيوني نبايد تكرار مكررات باشند

تهيه‌كننده «هزار و يك شب‌»: گفت‌وگوهاي تلويزيوني نبايد تكرار مكررات باشند

تهيه‌كننده‌ي برنامه‌ي «هزار و يك شب» شبكه چهار كه هم‌اكنون برنامه‌اش از شنبه تا سه‌شنبه شب روي آنتن است، درباره‌ي تمهيداتي كه به جذابيت بيشتر برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون مي‌انجامد، گفت: اولين موضوعي كه در جذابيت اينگونه برنامه‌ها مي‌تواند موثر باشد، ريتم تند برنامه‌ است؛ اگر ريتم اينگونه برنامه‌ها كند نباشد، قطعا مي‌توانند جذاب باشند.

تهيه‌كننده‌ي برنامه‌ي «هزار و يك شب» شبكه چهار كه هم‌اكنون برنامه‌اش از شنبه تا سه‌شنبه شب روي آنتن است، درباره‌ي تمهيداتي كه به جذابيت بيشتر برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون مي‌انجامد، گفت: اولين موضوعي كه در جذابيت اينگونه برنامه‌ها مي‌تواند موثر باشد، ريتم تند برنامه‌ است؛ اگر ريتم اينگونه برنامه‌ها كند نباشد، قطعا مي‌توانند جذاب باشند.

عليرضا حائري در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: جذابيت در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور يك بحث طولاني است اما اولين مساله‌اي كه در اين زمينه مهم تلقي مي‌شود اين است كه ريتم گفت‌وگوها در اينگونه برنامه‌ها عليرغم محتوايي و عميق بودنشان نبايد كند باشد و براي اينكه ريتم تند باشد مجري برنامه اولين سوالي كه از مصاحبه شونده مي‌پرسد بايد كوتاه، غافل‌گيركننده‌، اساسي و كمي با عبور از خط قرمز‌ها باشد به نوعي كه بيننده احساس كند با يك پرسش و مطلب نو و جديد مواجه شده است.

وي با اشاره به عبور از خط قرمزها در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون يادآور شد: گاهي اوقات يكسري مسائلي كه تاكنون در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور مطرح نشده است، زماني كه بازگو مي‌شود همه‌ي بينندگان فكر مي‌كنند كه برنامه از خط قرمز عبور كرده است؛ در صورتي كه بسياري از مباحث، به خط قرمز مربوط نمي‌شوند بلكه فقط ما تهيه‌كنندگان‌، برخي مديران و به ويژه مجريان تصورمان اين است كه اينگونه مطالب كه براي اولين بار در تلويزيون به آن پرداخته مي‌شود، خط قرمز محسوب مي‌شوند؛ در صورتي كه اصلا اين طور نيست.

همچنين او با بيان اينكه برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما نبايد تكرار مكررات باشند، خاطرنشان كرد: اينكه بتوانيم يك برنامه‌ي گفت‌وگو محور را با درايت تمام و بدون اينكه بحراني ايجاد شود، به روي آنتن ببريم و تمام مسائل و معضلات در آن مطرح شود، آن وقت است كه مي‌تواند براي بينندگان مفيد باشد؛ در غير اين صورت تكرار مكررات هيچ كاري ندارد.

تهيه‌كننده برنامه «هزار و يك شب» با تاكيد بر اينكه كوتاه بودن پرسش مجري در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور به جذابيت آن كمك مي‌كند‌، توضيح داد: كوتاه بودن سوال مجري باعث مي‌شود تا پاسخ ميهمان هم كوتاه باشد؛ به عنوان مثال اگر مصاحبه شونده قصد داشت بيش از سه الي چهار دقيقه به پرسش مورد نظر پاسخ دهد، يك مجري خوب بايد بتواند با عبارت‌هاي كوتاه او را همراهي كرده و سپس وارد بحث ديگري شود.

حائري در پايان در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه، مجري در جذابيت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون تا چه حد تاثيرگذار است به ايسنا گفت: تنظيم ريتم كلي اينگونه برنامه‌ها به دست مجري است به همين خاطر خيلي مي‌تواند در جذابيت موثر واقع شود؛ اين مجري است كه مي‌تواند از لابه‌لاي صحبت‌هاي مصاحبه شونده نكته و سوال جديدتري را بيرون بكشد و بحث را ادامه دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha