مراسم پاياني جشنوارهي كتابهاي آموزشي «رشد» برگزار شد
مراسم پاياني نهمين جشنوارهي كتابهاي آموزشي «رشد» عصر روز گذشته (يكشنبه، چهارم ديماه) در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين مراسم، محمد ناصري ـ دبير اين جشنواره و مديركل دفتر انتشارات كمكآموزشي ـ در سخناني گفت: توسعه مشاركت بخشهاي دولتي و غيردولتي در انجام امور مربوط به توليد، چاپ و توزيع مواد و منابع آموزشي در چارچوب سياستهاي آموزش و پرورش با تأكيد بر سياست توليد بستههاي آموزشي و سياست چندتأليفي در كتابهاي درسي به عنوان يكي از راهكارهاي مهم در سند تحويل آموزش و پرورش مد نظر بوده است.
او همچنين درباره ويژگيهاي نهمين جشنواره كتابهاي آموزشي رشد گفت: در اين جشنواره 1348 اثر در بخش متوسطه نظري در 18 رشته درسي، 529 اثر در بخش فني و حرفهيي در 12 رشته درسي و 39 گرايش، و جمعا 1877 كتاب به وسيله 137 نفر از داوران مورد قضاوت قرار گرفت.
دبير جشنواره كتابهاي آموزشي رشد افزود: داوري محتواي آثار در اين جشنواره بايد بر اساس اهداف و رويكردهاي برنامه درسي صورت ميپذيرفت؛ لذا گروه داوران عمدتا متشكل از كارشناسان برنامه درسي و معلمان باتجربه بودند. در اين جشنواره همانند جشنواره هشتم كتابهاي آموزشي رشد، كتابهاي مرجع به عنوان بخش مستقلي مورد توجه واقع شدند.
ناصري در پايان سخنانش متذكر شد: در فرآيند داوري، آثار به صورت چرخشي در اختيار داوران قرار ميگرفتند و نظرات آنان با لحاظ معيارهاي مشخصي، در برگههاي ويژهاي ثبت ميشد. آثاري كه حائز بالاترين امتيازها بودند، به مرحله دوم داوري راه يافتند. در مرحله پاياني، داوران ضمن توجه به امتيازهاي كتابها، به بحث و تبادل نظر در باب كيفيت هر اثر پرداختند و سرانجام آثار برگزيده و تقديري مشخص شدند.
در بخش ديگر اين مراسم، محيالدين بهرام محمديان ـ رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي و معاون وزير آموزش و پرورش ـ در سخناني گفت: نشر كتابهاي آموزشي امروز به يك هدف تبديل شده است و خدا را شاكريم چنين عزمي نه تنها در دستگاه تعليم و تربيت؛ بلكه در ميان اقشار جامعه بويژه فرهنگيان به يك مطالبهي عمومي نيز تبديل شده است.
او در ادامه گفت: اگر يك روز آرزو ميكرديم خانوادههاي ما به كتاب اهميت دهند و خريد كتاب را در سبد خانوار خود قرار دهند، امروز با راه رفتن در خيابان انقلاب و همچنين در نمايشگاههاي كتاب ميبينيم كه خانوادهها به كتاب به عنوان يك كالاي ضروري نگاه ميكنند.
محمديان همچنين با بيان اينكه در برنامه درسي ملي و سند ملي راهبردي آموزش و پرورش توجه به كتابهاي كمكآموزشي به عنوان يك راهبرد كلان پيشبيني شده است، گفت: در برنامه درسي ملي شكوفايي فطرت به عنوان يك رويكرد اصلي آموزش و پرورش تعيين شده است؛ رويكردي كه در آن شكوفايي تفكر و تعقل عنصرهاي اساسي آن است؛ بنابراين براي اين مهم 11 حوزه يادگيري را پيشبيني كردهايم كه عبارتاند از: تفكر و حكمت حوزههاي معارف اسلامي، زبان و ادبيات فارسي، مطالعات اجتماعي و علوم انساني، رياضيات، علوم تجربي، بهداشت و سلامت، تربيت بدني، زبانهاي خارجي، كار و فناوري و آداب و مهارت زندگي.
رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي در ادامه گفت: در سال تحصيلي 89- 90 موفق شديم بخشي از محتواي آموزشي خود را با توجه به همين منطق بازتوليد كنيم؛ از اينرو كتاب رياضيات بعد از 30 سال، كتاب علوم تجربي بعد از 19 سال و كتاب ديني بعد از 11 سال بهسازي شدند.
او با بيان اينكه در برنامهي درسي ملي به محتواي متنوع و متعدد نيازمنديم، متذكر شد: نبايد تنها به كتابهاي درسي بسنده كنيم، سند راهبردي تكليف ميكند سازمان برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش برنامهمحور باشد؛ نه كتابمحور. محيط تربيتي و آموزشي ما تنها كلاس درس نيست؛ فضاهاي متنوع مدرسه همانند كتابخانه، آزمايشگاه، نمازخانه و حتا محيط باز حياط مدرسه ميتواند براي دانشآموزان ما محيط يادگيري باشد.
محمديان ادامه داد: از اينرو در برنامه درسي در دوره ابتدايي 850 ساعت آموزش رسمي درسي پيشبيني كرديم و 100 ساعت هم آموزشي رسمي خارج از كلاس براي آنان پيشبيني شده است.
رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي با بيان اينكه در برنامه درسي ملي نگاه به معلم متفاوت است، افزود: در اين برنامه معلم ديگر انتقالدهنده مفاهيم نيست؛ بلكه نقش معلم، نقش يك پژوهشگر است و در سند ملي به معلم به مثابه يك استاد نگاه شده است. در راستاي همين تحول مهم انتظار ميرود كساني كه بخشي از جامعهي علمي و فكري هستند و توليد محتواي كتابهاي آموزشي را بر عهده دارند، در توليد اين محتواي آموزشي به ما كمك كنند.
او در پايان سخنانش خطاب به مؤلفان و ناشران كتابهاي آموزشي گفت: ما سياست چندتأليفي را آرام آرام پيش گرفتيم و اميدوارم در بخش كتابهاي آموزشي بار سازمان آموزش و برنامهريزي آموزشي با توجه به شما سبكتر شود و بار كار توليد كتابهاي كمكآموزشي از جانب شما سنگينتر و كيفيت آنها بهتر شود.
در مراسم پاياني نهمين جشنواره كتابهاي آموزشي «رشد» از صديقه ابراهيمي، مدير دبستان بهار سليمي در نيشابور، به دليل ترويج كتاب و كتابخواني در بين دانشآموزان تقدير شد.
همچنين از بين 241 ناشر كتابهاي آموزشي رشد، با توجه به چهار مؤلفه تعداد آثار برگزيده اين ناشران در نهمين جشنواره كتابهاي آموزشي رشد، تعداد آثار تقديري ناشران در اين جشنواره، تعداد آثار ناشران در كتابخانه جشنواره رشد و تعداد آثار ناشران در ميان نامزدهاي كتابهاي برتر اين جشنواره، لوح تقدير و تنديس ويژه جشنواره كتابهاي آموزشي رشد به ايرج ضرغام؛ مديرمسؤول انتشارات فاطمي، عبدالحسين هاشمي؛ مديرمسؤول انتشارات مدرسه برهان و يحيي دهقاني؛ مديرمسؤول انتشارات مبتكران اهدا شد.
در بخش بعدي مراسم نيز آثار برگزيده و تقديري نهمين جشنواره كتابهاي آموزشي رشد در بخش فني و حرفهيي و بخش متوسطه نظري معرفي شدند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات