• جمعه / ۶ آبان ۱۳۹۰ / ۰۷:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-03055

*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* مسوول غرفه آذربايجان شرقي: نقد در مطبوعات به معني اشكال‌تراشي نيست

متاسفانه در كشور ما از نقد برداشت منفي شده و فقط عنوان كردن نكات منفي را نقد مي‌دانند و اين در حالي است كه در نقد مي‌توانيم نقاط مثبت و پس از آن منفي را عنوان كنيم.

محمدعلي قلي‌زاده - كارشناس مطبوعات استان آذربايجان شرقي و مسوول غرفه آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با بيان اين‌كه جدا كردن نمايشگاه از جشنواره كار بسيار خوب و مثبتي است اظهار كرد: جدا كردن اين دو از يكديگر ارزش و قابليت‌هاي هر كدام را افزايش داد و درواقع تخصصي‌تر شدند.

وي افزود: پيش از اين با برگزاري جشنواره و نمايشگاه به صورت يكجا توانمندي‌هاي هر كدام به خوبي و شفاف منعكس نمي‌شد ولي با جدا كردن آن‌ها درواقع اين موضوع بهتر شده و هر كدام مي‌توانند محصولات خود را به خوبي ارائه دهند.

قلي‌زاده افتتاح بخش كودكان و درواقع فعاليت آن‌ها در زمينه نشريات ديواري در نمايشگاه امسال را حركت مثبت، اثربخش و ارزشمند دانست وگفت: با اين كار مقدمه آشنايي كودكان با حرفه روزنامه‌نگاري ايجاد مي‌شود.

كارشناس مطبوعات استان آذربايجان شرقي گفت: چينش نمايشگاه امسال نيز متفاوت از سال گذشته است كه البته جاي تامل بيش‌تري از طرف مسوولان ذيربط دارد.

وي با انتقاد از محل قرارگيري بخش نشريات استاني در نمايشگاه امسال گفت:‌ متاسفانه قرار دادن اين بخش در انتهاي سالن كار درستي نبود و از آن ناراضي هستيم زيرا مردم بعد از ورود به سالن در اواسط راه خسته شده و برمي‌گردند و آنچنان كه بايد و شايد نمي‌توانيم نشريات را به مردم معرفي كنيم درحالي كه هدفمان آشنايي همه مردم با نشرياتمان بوده است.

قلي‌زاده درباره نقد منصفانه و فعاليت حرفه‌يي رسانه‌ها گفت: معناي نقد اشكال‌تراشي نيست بلكه ارزيابي علمي از يك پديده، اثر و يا يك رويداد است و بايد در نقد موارد مثبت و منفي را ببينيم.

كارشناس مطبوعات استان آذربايجان شرقي با بيان اين‌كه متاسفانه نشريات ما يك مقدار آن روحيه نقادي كه بايد را ندارند، تاكيد كرد: نشريات ما هميشه راه افراط و تفريط را پيش مي‌گيرند و يا از باب تعريف و تمجيد و توصيف، نشريه خود را جلو مي‌برند يا از باب تخريب؛ غافل از اين كه هدف نهايي نقد اصلاح و رو به جلو رفتن، توسعه و پيشرفت است.

قلي‌زاده در ادامه با تاكيد بر اين‌كه صداقت، درست بودن، به روز بودن و علمي بودن از جمله ويژگي‌هاي يك رسانه حرفه‌يي است و درواقع در نقد نيز بايد به اين مباحث توجه شود اظهار كرد: در بيان مطالب و از جمله نقد بايد شفافيت نيز مورد توجه قرار بگيرد و مباحث در هاله‌اي از ابهام نباشند.

به گفته او همچنين نقد بايد بدون دخالت ايدئولوژي‌هاي فكر و شخصي در گزارش و مطالب استفاده شود و كسي كه كار نقد را انجام مي‌دهد و به طور كلي رسانه‌ها بايد خيرخواه بوده و به دنبال رشد و پيشرفت و توسعه كشور باشند و به اين موضوع اهميت بدهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha