• سه‌شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9005-10977.182147

/ماه رمضان، ماه خوبي‌ها/ يك پژوهشگر مسائل ديني در گفت‌وگو باايسنا: روزه دار واقعي پس از اتمام رمضان ارتباط خود را با خدا قطع نمي‌كند

/ماه رمضان، ماه خوبي‌ها/
يك پژوهشگر مسائل ديني در گفت‌وگو باايسنا:
روزه دار واقعي پس از اتمام رمضان ارتباط خود را با خدا قطع نمي‌كند

يك مدرس معارف اسلامي دانشگاه با بيان اينكه روزه‌اي منجر به تقوا و خودسازي فردي و اجتماعي مي‌شود كه روزه واقعي باشد، افزود: روزه‌دار واقعي پس از اتمام رمضان رابطه خود را با مساجد، قرآن، نماز و معنويت قطع نمي‌كند.

حسين عليزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به عظمت و جلالت ماه مبارك رمضان و با بيان اينكه بزرگترين و مهمترين اتفاق تاريخ بشر يعني نزول قرآن در اين ماه رخ داده است، افزود: تنها ماهي كه نام آن در قرآن آمده رمضان است و جلالتش در قرآن به اين صورت بيان شده كه ماه نزول وحي است.

وي خاطرنشان كرد: بالاترين اتفاق تاريخ بشريت بعثت پيامبر اكرم(ص) است كه كامل‌ترين مجموعه وحياني براي ايشان در ماه رمضان فرستاده شده كه همراه با الگوي عملي مي‌باشد.

اين پژوهشگر مسائل ديني قرار گرفتن شب‌هاي قدر، نزول قرآن و حتي بنا به قولي مبعث رسول خدا در اين ماه را نشان از اهميت بالاي آن دانست و گفت: چنين ماهي به قدري عظمت و جلالت دارد كه بزرگترين و بهترين اتفاقات در آن واقع شده است.

عليزاده يادآور شد: در ماه مبارك رمضان روزه واجب شده است كه يك عبادت فردي است و تنها به نيت افراد بستگي دارد، اما در عين حال عبادتي كاملاً اجتماعي است كه يكسري كارها بر فرد روزه‌دار حرام، ‌مستحب و واجب است، يعني روزه‌دار واقعي به كسي دروغ نمي‌گويد،‌ حقوق ديگران را رعايت مي‌كند و اخلاق پسنديده و خوب دارد.

وي با اشاره به آثار و بركات اجتماعي روزه و ماه رمضان، تصريح كرد: بر اساس تحقيقات و پژوهش‌ها آمار دزدي، سرقت، خيانت، قتل و ساير ناهنجاري‌ها در جهان اسلام كاهش پيدا مي‌كند، در مقابل نذر و احسان و كمك به ديگران بيشتر مي‌شود كه نمونه بارز آن را در عيد فطر شاهد هستيم كه در يك روز ميلياردها كمك نقدي و غيرنقدي براي مستمندان جمع مي‌شود و اين گوشه‌اي از آثار و نتايج ماه رمضان است.

عليزاده در ادامه با بيان اينكه براي نهادينه شدن آثار و فضيلت‌هاي ماه رمضان در آيينه فرد و اجتماع بايد يك ماه روزه‌داري، منجر به تقوا و خودسازي شود، خاطرنشان كرد: اگر روزه‌دار، روزه واقعي گرفته باشد در آن صورت ارتباط خود را با قرآن و نماز قطع نخواهد كرد، يعني يك ماه روزه واقعي در 11 ماه ديگر سال فرد را بيمه مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه در خودسازي و رسيدن به معنويت سه ركن حق‌النفس، حق الناس و حق الله بايد رعايت شود، گفت: رعايت اين سه حق بزرگ و اساسي برترين كاري است كه در ماه رمضان مي‌توانيم انجام دهيم تا زمينه تقرب الهي و جلوگيري از گناه را فراهم كند.

اين محقق مسائل ديني به تاثير فضيلت‌هاي ماه مبارك رمضان در مناسبات سياسي نيز اشاره و تاكيد كرد: يكي از ابعاد اجتماعي انسان‌ها روابط سياسي داخلي و خارجي است كه بايد اين فرصت ماه رمضان را براي بهبود مناسبات سياسي در داخل و خارج غنيمت بشماريم، يعني همانطور كه غيرمسلمانان حلول ماه رمضان را به مسلمانان تبريك مي‌گويند بايد اين كار از جانب رهبران اسلامي نيز انجام شود و از اين فرصت براي توصيه آموزه‌هاي اخلاقي، انساني و معنوي به سران آن كشورها استفاده شود.

عليزاده يادآور شد: در داخل كشور نيز روزه داران واقعي از هر جناح و حزبي بايد سر يك سفره بنشينند و از برچسب زدن، خط و نشان كشيدن عليه همديگر و بداخلاقي‌هاي سياسي بپرهيزند و برادرانه با هم رفتار كنند.

وي هم‌چنين تاكيد كرد: سران كشورهاي اسلامي مي‌توانند در اين ماه برنامه داشته باشند و منازعات را كنار بگذارند و اصل را بر مدارا قرار دهند و نسبت به اصلاح ذهنيت‌هاي منفي اقدام كنند.

اين استاد معارف اسلامي در پايان تقرب به خدا و ترك گناهان را بهترين آرزوي فردي در اين ماه عنوان كرد و گفت: در بعد اجتماعي، بهترين آرزو در حق ديگران رفع ظلم، فقر، تفرقه، جنگ و دوري از گناه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha