• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8912-10707
  • منبع : صدا و سیما

نقد منوچهر محمدي بر «مختارنامه» «ميرباقري تاريخ را به گونه‌اي روايت مي‌کند که مخاطب مسائل خود را در آن مي‌بيند»

نقد منوچهر محمدي بر «مختارنامه»
«ميرباقري تاريخ را به گونه‌اي روايت مي‌کند که مخاطب مسائل خود را در آن مي‌بيند»

منوچهر محمدي معتقد است: داوود ميرباقري توانسته است طي چند اثر ارزشمند گوشه‌اي از تاريخ اسلام را براي مخاطب امروز نمايش دهد.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، اين تهيه‌کننده سينما و تلويزيون با اشاره به اين مطلب درباره‌ي شيوه استفاده از اصطلاحات امروزي در مجموعه «مختارنامه» گفت: داوود ميرباقري از نويسندگان و کارگردانان شاخص پس از انقلاب در ايران است و با توجه به دلبستگي‌هاي او به حوزه تاريخ اسلام و اينکه ايشان توانسته در طي چند اثر ارزشمند گوشه‌اي از تاريخ اسلام را براي مخاطب امروز نمايش دهد، قابل قدرداني است.

وي ادامه داد: ميرباقري نشان داده از آن دست کارگرداناني است که تاريخ را به گونه‌اي روايت مي‌کنند که مخاطب امروز بخشي از مسائل خويش را در آن مي‌بيند.

او افزود: ساخت اين‌گونه آثار برخلاف آثاري که صرفا روايت تاريخ يا توجه بيشتر به نمايش جلال و شکوه تاريخ است، اين خصيصه را دارد که مخاطب بتواند همذات‌پنداري بيشتري با اثر تاريخي داشته باشد و اين همان هدفي است که هميشه گفته مي‌شود مراد از خواندن يا به تعبير امروزي ديدن تاريخ به اين دليل مهم است که ما از تاريخ درس مي‌گيريم. اگر به ضرورت اين امر کارگردان لازم ببيند که زبان و صحنه را براي ارتباط بيشتر با مخاطب به گونه‌اي طراحي کند که واسطه امر تاريخي از ميان برداشته شده و مخاطب بي واسطه‌تر با اثر ارتباط برقرار کند طبيعتا اين مساله ستودني به نظر مي‌آيد.

محمدي درباره اين که برخي ديالوگ‌هاي مهم که حاوي نکات و مطالب مهمي است، به نظر سند تاريخي ندارد و کارگردان چقدر مجاز به سند سازي تاريخي است؟ توضيح داد: در حوزه سينما در نگرش به تاريخ دو نگاه وجود دارد؛ نگاه اول معتقد است که اثر تاريخي بايد مطابق و هماهنگ با مستندات تاريخي باشد. نتيجه اين نگاه احتمالا در اکثر موارد يک روايت بي روح از تاريخ خواهد بود که ممکن است از نظر مستندات درست باشد، اما در ارتباط با مخاطب بسيار ضعيف خواهد بود.

به گزارش سيما فيلم، منوچهر محمدي ادامه داد: نگاه دوم اين است که ما در روايت داستاني تاريخ ناچاريم که عنصر تخيل و نسبت تاريخ با زمانه حاضر را بدون اينکه مباني تاريخي را خدشه دار يا تحريف کند به روايتي نو و تازه از تاريخ بپردازيم. اين گونه روايت تاريخ غالبا اگر با توانمندي و تبحر در عرصه سينما همراه باشد، نتيجه موثرتري براي مخاطب خواهد داشت.

او در پايان تصريح کرد: ميرباقري نشان داده از طرفداران گروه دوم در اين حوزه است؛ البته توانمندي ايشان در خلق صحنه‌ها و شخصيت‌ها به گونه‌اي است که به نظر مي‌آيد آزموده وارد اين عرصه شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha