• سه‌شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9002-02807
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

ادامه‌ي چالش‌هاي نمايش چهره حضرت عباس(ع) در «مختارنامه»؛ يك تهيه‌كننده: فيلم‌سازان براي نمايش چهره شخصيت‌هاي مذهبي محتاطانه عمل كنند

ادامه‌ي چالش‌هاي نمايش چهره حضرت عباس(ع) در «مختارنامه»؛ 
يك تهيه‌كننده:
فيلم‌سازان براي نمايش چهره شخصيت‌هاي مذهبي محتاطانه عمل كنند
يك تهيه‌كننده سينما و تلويزيون گفت: فيلمسازان بايد در مورد نشان دادن چهره شخصيت‌هاي مذهبي مثل حضرت عباس(ع) محتاطانه و آگاهانه عمل كنند. به گزارش سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، عبدالله اسفندياري با اشاره به اينكه فيلمسازان بايد مراقب باشند ذهنيت مطلوب مردم از شخصيت‌هاي مذهبي آسيب نبيند، افزود: با وجود اينكه نشان دادن چهره شخصيت‌هاي ديني مانند حضرت ابوالفضل(ع) به لحاظ شرعي بلامانع است و منع فقهي ندارد اما به لحاظ هنري بهتر است چهره آن حضرت طوري به تصوير كشيده شود كه كاملا واضح و مستقيم نباشد تا خللي به ذهنيت مثبت مردم از ايشان وارد نشود. اين منتقد سينما ادامه داد: در فيلم‌هاي مشهور تاريخ اديان جهان مثل «ده فرمان» چهره حضرت موسي(ع) و در سينماي خودمان در فيلم «روز واقعه» كه توسط شهرام اسدي درباره عاشورا ساخته شد، چهره حضرت زينب(س) دقيق و مستقيم نمايش داده نشد و فقط عظمت اين شخصيت‌ها با تكنيك‌هاي ويژه سينمايي به تصوير كشيده شد. بازيگر فيلم «روز واقعه» تصريح كرد: البته اين مستقيم نشان ندادن چهره شخصيت‌هاي ديني به معناي آن نيست كه چهره آنها نوراني نمايش داده شود، چون اين سبك نمايشي در مورد چهره معصومين در سينما و تلويزيون ما تبديل به كليشه شده كه مخاطبان هم چندان با آن ارتباط برقرار نمي كنند. تهيه‌كننده فيلم عاشورايي «دخيل» سريال «مختارنامه» و فيلم سينمايي «روز واقعه» را آثار تصويري مطلوب و آبرومند درباره واقعه عاشورا معرفي كرد و گفت: اين آثار غيرمستقيم و در حاشيه به واقعه كربلا پرداخته‌اند و مخاطب را نيز با خود همراه كرده‌اند و نشان مي‌دهد كه پرداخت غيرمستقيم به واقعه بزرگ عاشورا به دليل محدوديت‌هاي كمتري كه دارد، مناسب‌تر است. اسفندياري افزود: پرداخت مستقيم واقعه عاشورا دشواري‌ها و محدوديت‌هايي دارد كه هر فيلمسازي به راحتي از پس آن بر نمي‌آيد، علاوه بر آن، پرداخت غيرمستقيم اين مزيت را دارد كه به كارگردانان متعددي فرصت مي‌دهد با نگرش‌هاي متنوع به سراغ اين واقعه بزرگ و تاريخ‌ساز بروند و از زاويه نگاه خود به اين موضوع بپردازند. وي با تاكيد بر اينكه فيلمسازان ما بايد از سطحي‌نگري و شعارزدگي در مورد واقعه عاشورا پرهيز كنند، يادآور شد: يكي از آسيب‌هاي جدي در زمينه فيلم‌هاي ديني در كشور، نگاه‌هاي كليشه‌يي و نخ نما شده موجود در اين عرصه است. اسفندياري افزود: فيلم‌سازي مي تواند در مورد عاشورا اثري موفق و تاثيرگذار خلق كند كه با تعمق در اين موضوع و با نگاهي خلاقانه دست به آفرينش يك اثر عاشورايي بزند. اين تهيه كننده سينما و تلويزيون با اشاره به اينكه فروش بالاي يك فيلم در اكران عمومي به معناي ماندگاري آن اثر در ذهن مخاطب نيست، اظهار كرد: در مورد فيلم‌هاي ديني ممكن است كه آن اثر در اكران، فروش بالايي نداشته باشد اما اگر هنرمندانه ساخته شده باشد بعدها با مخاطب ارتباط عميقي برقرار مي‌كند و تبديل به يك اثر ماندگار مي‌شود. اسفندياري با تحسين برگزاري سوگواره لحظه‌هاي عاشورايي در مشهد اظهار كرد: جاي چنين رويداد هنري در مورد عاشورا در كشور خالي بود. سومين سوگواره لحظه‌هاي عاشورايي در مشهد به دليل نگاه تخصصي هنري نسبت به عاشورا، جايگاهي ويژه، والا و البته مقدس در بين رويداهاي هنري كشور دارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha