انتقادها به موسيقي تيتراژ «مختارنامه» ادامه دارد نامهي گلايهآميز پژوهشگر آلبوم «اهل ماتم» خطاب به ضرغامي
محسن شريفيان كه خود را پژوهشگر آلبوم «اهل ماتم» كه بخشهايي از آن در موسيقي تيتراژ سريال «مختارنامه» استفاده شده، معرفي كرده است، با نگارش نامهاي خطاب به رييس سازمان صداوسيما نسبت عدم درج نامش در تيتراژ اين سريال گلايه كرد.
اين نامه كه نسخهاي از آن در اختيار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا قرار گرفته، اين جمله را مورد تاكيد قرار داده است كه «در ايران کسي نگران حقوق معنوي پژوهشگران نيست! حکايتي كه حالا حالاها به قوّت خودش باقي است!»
محسن شريفيان در مطلب خود مدعي شده است: اين روزها بيمهريهاي زيادي نسبت به هنرمندان و اهل پژوهش روا داشته ميشود، به ويژه هنرمنداني که در حوزهي موسيقي فعاليت دارند. اين را گفتم تا شايد با نوشتن گوشهاي از آن حداقل خودم را کمي آرام کنم.
چندي پيش در مصاحبه با کارگردان سريال ماناي «دليران تنگستان» استاد همايون شهنواز که در کتابي با عنوان «دليران خاموش» منتشر شد، متوجه شدم که احتمال توليد فيلمي از گفتوگو با «خيري» ـ همسر رييسعلي دلواري ـ که پيش از انقلاب صورت گرفته بود، وجود دارد. به اتفاق استاد شهنواز نامهاي نوشتيم و من پيگيري اين موضوع را به مدير صدا و سيماي مرکز بوشهر پيشنهاد دادم. خوشبختانه اين گفتوگو بعدها در آرشيو تهران پيدا شد اما شوربختانه با يک مونتاژ ضعيف، اين کار از شبکه يک سيما بدون نام کارگردان و عوامل اين يافتهي ارزشمند پخش شد.
با چنين اقدامي اين سؤال مطرح بود که آيا مهندس ضرغامي که مانور تبليغاتي زيادي بر روي اين گفتوگو داشت، از خود نپرسيد که اين فيلم پس از چهل سال چگونه و توسط چه کساني در آن منطقه دورافتاده ضبط شده بود؟! چه کسي کارگردان بود؟ چه کسي گزارش گرفت؟ پس از اين اتفاق، شهنواز هميشه از من گلايه ميکند که تو باعث شدي فيلمي که من براي دل خودم گرفتم لو برود. او شکوهها ميکند که «عمري سريال دليران تنگستان را بدون نام کارگردان پخش کردند و حالا هم اين گفتوگو...»
در ادامهي اين مطلب آمده است: حالا پس از گذشت چند ماه، اين اتفاق تلخ به نوعي ديگر در مورد موسيقي و آواز لالايي در سريال «مختارنامه» تکرار شده است؛ سريالي که اين روزها حواشي زيادي دارد. در تيتراژ اين سريال مجدداً شاهد جفاي ديگري هستيم. منبع اصلي لالايي تيتراژ سريال و همينطور تيتراژ شروع از سيدي و کتاب «اهل ماتم» (کار پژوهشي نگارنده در حوزهي موسيقي آييني بوشهر) است البته کارگردان محترم نام مآخذي که از اين کتاب استفاده کرده است را در تيتراژ ذکر کرده، آن هم در اقدامي ناپسند و بدون نام گردآورنده آن مجموعه يعني آقاي جهانگير نصرياشرفي و بدون نام خواننده يعني خانم صديقه بهراني و يا نام و نشاني گردآورنده و پژوهشگر موسيقي بوشهر و يا حتي نام موسيقي بوشهر! از كارگردان نامي اين مجموعه كه خود اهل قلم و صاحب تاليف است، بعيد به نظر ميرسد فقط به نام ناشر بسنده کند! آن هم در مورد موسيقياي که به کرات از آن در تيتراژ شروع و پاياني و البته در موسيقي متن نيز استفاده شده است. تصور کنيد شخصي از سريال «مختارنامه» استفاده فراواني بکند اما در پايان ننويسد که کارگردان و عوامل چه کساني بودند و تنها براي رفع مسؤوليت بنويسد که با تشکر از تهيهکننده!!!
محسن شريفيان در اين نامه آورده است: اما باز هم در مورد همين موضوع؛ سال 1380 براي انتشار يکي از پژوهشهايم تصميم به ضبط بخشي از موسيقي مذهبي بوشهر گرفتم. براي ضبط موسيقي امکاناتي نداشتم. از اين رو، به ناچار، با صدا و سيماي مرکز بوشهر صحبت کردم. گفتند ما فقط استوديو را در اختيارت قرار ميدهيم. در نتيجه تمام هزينههاي اين کار از پذيرايي تا اياب و ذهاب بعضي از هنرمندان که آنها را بايد از روستاها ميآوردم و راضي کردن عوامل ضبط همه و همه به عهدهي خود شما خواهد بود! خيليها نميدانستند و نميدانند که من براي ثبت و ضبط اين ملوديها چه کشيدم. بعدها هم حاصل زحمتم، يعني ساعتها پژوهش و گردآوري آواهاي ناب مذهبي را صدا و سيماي مرکز بوشهر به کام خود ثبت کرد؛ آن هم بدون پرداخت حقوق مادي و معنوي من و همکارانم. اکنون هم اين گونه مورد تقدير قرار ميگيرم که آقاي ضرغامي بدون اينکه از پژوهشگر و گردآورندهي آن ذکري شود، از خانم خوانندهي لالايي به نفع خود و همکارانش تقدير ميکند! چه ميشود کرد؟ اين روزگار تلخ پژوهشگران موسيقي در ايران است.
اين پژوهشگر ابراز عقيده كرده است: راديو و تلويزيون همواره بياذن و اجازه از مطالب پژوهشي و يافتههاي صوتي ما استفاده کرده و ميكند. اما حالا باز آقاي ضرغامي بدون اينکه ذکر کند چگونه اين آواها ضبط شده ـ با وجود همهي تنگناها و مشکلات از جمله ممنوعيت ضبط صداي زن ـ به گونهاي عمل ميکنند که گويي اين اثر زاييدهي ذهن و تلاش دستاندرکاران صدا و سيما بوده است! اين را گفتم چون هم دفتر ايشان و هم امور استانهاي سازمان و هم مرکز بوشهر همگي در جريان اصل ماجرا بوده و جالب اينکه در اين خصوص با نگارنده در تماس بودند اما... .
به گزارش ايسنا، پيش از محسن شريفيان، صديقه بحراني ـ مداح اهل بيت(ع) و خوانندهي مرثيهي لالايي علي اصغر(ع) ـ نيز نسبت به درج نشدن نامش در تيتراژ انتقاد كرده بود. پس از آن رييس سازمان صدا و سيما در ديدار با صديقه بحراني، با تجليل از وي گفت: اجراي هنرمندانه و با اخلاص اين قطعه، بيانگر ظرفيت ارزشمند و بيبديل مراسم آييني در فرهنگ ديني و ولايتمدارانه مردم جنوب ايران است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات