• جمعه / ۷ آبان ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-17849.168685

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ عضو هيات علمي دانشگاه: اقتصاد ضعيف مطبوعات از ضعف تخصصي مديران نشريات حكايت دارد

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/
عضو هيات علمي دانشگاه:
اقتصاد ضعيف مطبوعات از ضعف تخصصي مديران نشريات حكايت دارد

يك كارشناس ارتباطات معتقد است كه تيراژ پايين و اقتصاد ضعيف مطبوعات در حال حاضر از ضعف تخصصي مديران نشريات ناشي است.

داوود صفايي در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه مطبوعات حرفه‌يي از نظر اقتصادي، درآمد و مخارجشان از فروش نشريه حاصل مي‌شود، اظهار كرد: اگر نشريه‌اي توانست اين شرايط را دارا باشد، نشان از كيفيت و استقبال مخاطبان آن دارد.

وي خاطر نشان كرد: حضور افراد تمام وقت كه موجب ارتقاي تمركز بر اجراي كار مي‌شود، نيز در راستاي بهبود كيفيت نشريه اثرگذار است.

او يادآور شد: ميزان اثرگذاري يك نشريه را مي‌شود از ميزان تيراژ تشخيص داد زيرا تيراژ بالا حاكي از قابل قبول بودن نشريه در ديدگاه مخاطبان است.

اين كارشناس ارتباطات درباره راهكارهايش براي حرفه‌يي شدن مطبوعات، عنوان كرد: مطبوعات نياز به مخاطب براي تامين منابع اقتصادي دارند، در حاليكه تيراژ پايين و اقتصاد ضعيف مطبوعات در حال حاضر از ضعف تخصصي مديران نشريات ناشي است.

او افزود: نشريات سازماني هم يكي از عوامل شكل‌ نگرفتن مطبوعات حرفه‌يي بوده است زيرا آن‌ها به دنبال نيروهاي حرف گوش كن هستند و دنبال نيروهاي متخصص كه فعاليت‌هايشان نيز حرفه‌يي است و به دنبال اهداف عده‌اي خاص نيستند، نمي روند.

اين كارشناس ارتباطات نظام جامع رسانه‌يي را لفظ بازي دانست كه بيش‌تر هدف تفنن و سرگرمي دارد و كمتر به واقعيات مي‌پردازد و خاطر نشان كرد: زماني كه پنج يا شش هزار نشريه در نوبت چاپ قرار مي‌گيرند يعني اين‌كه هنوز نظام جامع رسانه‌يي نداريم و كسي نيست كه بر آن‌ها نظارتي داشته باشد، در حاليكه براي بر قرار شدن مطبوعات حرفه‌يي بايد اجازه ورود نخبگان به اين عرصه را بدهيم.

اين عضو هيات علمي دانشگاه آزاد درباره محافظه‌كاري برخي منتقدان مطبوعاتي تصريح كرد:‌ ممكن است نقدي مطرح شود و مورد توجه قرار بگيرد يا توجهي به آن نشود ولي اگر در پي نقد، معذوراتي در كار و زندگي منتقد به وجود آيد، كم كم منتقد اين عرصه را ترك مي‌كند.

او گفت:‌ انتقاد باعث بهبود امور و حركت رو به جلو جامعه مي‌شود و قانون، مردم و نهادهاي اجتماعي بايد دست به دست هم بدهند تا باور به انتقاد شكل بگيرد.

اين كارشناس مطبوعاتي نقد منصفانه را بررسي نقاط مثبت و منفي يك موضوع دانست و ابراز كرد: منتقد بايد در حوزه‌اش متخصص باشد و از سر عصبانيت نقدي را ننويسد و بايد بياموزد كه در شرايط دشوار، سخنان كم تنش بگويد.

وي با اشاره به آمارهايي كه حاكي از سرانه پايين استقبال مردم از مطبوعات است، عنوان كرد: اين نشان‌دهنده‌ي عدم رضايت از كيفيت مطبوعات از سوي مردم است و شايد عامل ديگر وابستگي مطبوعات به يارانه‌هاي دولتي باشد.

او درباره راهكارهاي افزايش روحيه نقدپذيري مسوولان كشور اظهار كرد: انتقادات نبايد با منفي‌گرايي تركيب شود و بايد كمي ملايم‌تر در اين حوزه حركت كرد.

صفايي در پايان افزود: جامعه ما در حال توسعه است و در حال تغيير دادن نسبت‌هاي گذشته خود؛ بنابراين براي بالا بردن روحيه نقد نيازمند زمان هستيم تا مديران با اين وجه مطبوعات خو بگيرند، هرچند بيان گوياتر انتقادات به پيشرفت اين عرصه كمك شاياني مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha