• جمعه / ۷ آبان ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-07791.168010

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ بيژن نفيسي: خميرمايه‌ي اصلي مطبوعات حرفه‌يي نيروي انساني آن‌هاست

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/
بيژن نفيسي:
خميرمايه‌ي اصلي مطبوعات حرفه‌يي نيروي انساني آن‌هاست

يك استاد دانشگاه معتقد است كه مي‌توان گفت مطبوعات كشورمان در زمينه‌ي حرفه‌يي بودن بينابين هستند و در نيمه راه هستيم.

بيژن نفيسي - استاد ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري داشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه بحث حرفه‌يي بودن مطبوعات به عملكرد نيروي انساني و روزنامه‌نگاران حرفه‌يي مرتبط است اظهار كرد: خميرمايه اصلي مطبوعات حرفه‌يي، نيروي انساني آن‌هاست كه هر چه‌قدر حرفه‌يي باشند، طبيعتا آن رسانه حرفه‌يي‌تر عمل خواهد كرد.

او با بيان اين‌كه افراد شاغل در يك نشريه‌ي تخصصي، بايد دانش و آگاهي لازم را درباره حوزه‌اي كه در آن كار مي‌كنند، داشته باشند، تصريح كرد: يكي از موضوعات در بحث حرفه‌يي بودن اين است كه اصولا روزنامه‌نگار و خبرنگاري كه در مطبوعاتي مشغول فعاليت است، بايد تنها منبع درآمدش همان محل كاري باشد كه فعاليت حرفه‌يي خبري دارد و درواقع تمام وقت خود را به آن اختصاص داده و شغل اصلي‌اش محسوب شود و از طرفي دانش تخصصي در آن زمينه .را نيز داشته باشند.

وي اظهار كرد: رسانه بايد به اين موضوع توجه كند كه تا چه حد توانسته‌ يك نوع امنيت شغلي را براي خبرنگار ايجاد كند كه افراد به صورت تمام وقت به آن نگاه كرده و نگران آينده كاري‌شان نباشند و اميدوار باشند كه تا پايان بازنشستگي مي‌توانند در آن بخش به صورت تمام وقت كار كنند.

نفيسي ادامه داد: هر چه‌قدر بتوانيم سرمايه‌گذاري بيش‌تري در اين بخش بكنيم، طبيعتا به سمت رسانه‌ي حرفه‌يي و تاثيرگذارتر پيش مي‌رويم و همه‌ي آن رسالت‌هايي كه ما براي يك رسانه‌ي حرفه‌يي قائل هستيم، ايجاد خواهد شد.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: هدف اصلي اين است كه رسانه‌ها بتوانند مخاطبان بيش‌تري را جذب كرده و تاثيرگذاري آن‌ها بر روي مخاطبان بيش‌تر باشد و اين‌ها از جمله نكاتي است كه زمينه را براي فعاليت حرفه‌يي رسانه در جامعه فراهم مي‌كند.

وي ادامه داد: مدت‌هاست قصد داريم نظام فعاليت جامع رسانه‌يي را تدوين كنيم و اينكه چه كسي مي‌تواند در بخش رسانه فعاليت كند؛ ما در بحث پزشكي نيز نظام پزشكي داريم كه در آن شرايط ورود كساني كه مي‌خواهند در اين حوزه فعاليت كنند و دوره‌هايي كه قرار است بگذرانند مشخص مي‌كند؛ بنابراين نياز داريم در كنار برنامه‌ريزي‌هاي انجامي براي اين اساس‌نامه و اينكه چه كساني مي‌توانند به حوزه فعاليت مطبوعات به صورت حرفه‌يي وارد شوند، كار كنيم.

او تاكيد كرد: هر كسي نمي‌تواند در حوزه مطبوعات مدعي باشد و همه بايد تخصص لازم را داشته و در زمينه‌ي علوم ارتباطات نيز آگاهي لازم را داشته باشند؛ به عنوان مثال كسي كه اقتصاد خوانده بايد دوره‌هاي تخصصي روزنامه‌نگاري رابگذراند و با علم ارتباطات نيز آشنايي داشته باشد.

نفيسي با تصريح بر اينكه نظام جامع رسانه‌يي را چند سال پيش به مطبوعات فرستادند و اساتيد و روزنامه‌نگاران قديم نيز برروي آن فعاليت كرده و مطالعاتي داشته‌اند كه پيش‌نويس آن از طريق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به رسانه‌ها داده شد، خاطر نشان كرد: رسانه‌ها نيز پيشنهادهاي خود را ارائه دادند كه در نهايت همه‌ي آن‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد جمع‌آوري و قرار شد كه پيش‌نويس نهايي تهيه شود.

اين استاد ارتباطات ادامه داد: هم‌چنين قرار بر اين شد كه به گونه‌اي برروي اين پيش‌نويس تصميم‌گيري شود كه همه‌ي جوانب در نظر گرفته شوند ولي زياد برروي آن بحثي نشد و در حال حاضر در مرحله‌ي مقدماتي قرار دارد كه اميدواريم به زودي بررسي شده و به نتيجه برسد.

وي درباره‌ي تعريف مطبوعات حرفه‌يي در ايران و جهان گفت: اصولا تعريف مطبوعات حرفه‌يي در ايران و جهان تفاوت چنداني با هم ندارند و هدفشان اين است كه مسائل اقتصادي داخلي و بين‌المللي را در همه‌ي حوزه‌ها به نحوي به مخاطب خود اطلاع‌رساني كنند؛ مي‌توان گفت كه اصول در هر علمي در كشورها مشترك است، به عنوان مثال تعريف علم اقتصاد در كشور ما با همه‌ي كشورها مشترك است ولي در هر جا مسائل با يكديگر متفاوت است.

نفيسي ادامه داد: مي‌توان گفت كه كشورمان در زمينه‌ي حرفه‌يي بودن بينابين است و در نيمه راه هستيم؛ بعضي جاها نگاه حرفه‌يي وجود دارد و بعضي جاها حرفه‌يي نيستيم و به طور كلي پيشرفت‌مان بعد از انقلاب به نسبت پيش از انقلاب در اين زمينه بيش‌تر بوده و رسانه‌هايمان حرفه‌يي‌تر شده‌اند كه اين جاي اميدواري دارد.

او با اشاره به اين‌كه اصولا يكي از شاخص‌هاي مهم رسانه‌ها در عصر حاضر نقد است گفت: يكي از مسائلي كه بقاي رسانه‌ها را در پي دارد، نقد سالم و سازنده است؛ ما در دوراني قرار داريم كه به سمت توسعه رسانه‌هاي الكترونيكي پيش مي‌رويم و وبلاگ‌ها و تلفن همراه از آن جمله هستند.

اين استاد ارتباطات ادامه داد: تحليل‌ و نقد صحيح كردن موضوع بسيار مهم و حائز اهميتي است اما بحث مهم‌تر اين است كه كسي كه نقد مي‌كند بايد به موضوع اشراف كامل داشته باشد. در غير اين صورت اگر طرح مسائل بي‌پايه و اساس باشد نمي‌توان آن را نقد سازنده و صحيح دانست.

وي با تاكيد بر اينكه نقد زماني درست است كه وقتي نقاط ضعف را مطرح مي‌كند، راه‌حل و راه‌كار آن را نيز ارائه مي‌دهد گفت: درواقع نقد تلاشي است كه تميز بين خوب و بد را انجام مي‌دهد و در نتيجه ما هم نقد مثبت داريم و هم نقد منفي كه البته هر دو مي‌تواند درست و سازنده باشد. منتهي براي نقد محدوده‌هايي را در همه جاي جهان مشخص مي‌كنند و همه رسانه‌ها در سراسر جهان بايد در اين زمينه محتاط حركت كرده و براساس آن محدوده‌ها عمل كنند.

نفيسي اظهار كرد: مطبوعات به‌صورت رايگان و حرفه‌يي مشكلات سازمان‌ها و نقاط ضعف آن‌ها را مطرح مي‌كنند كه اين موضوع بسيار تاثيرگذارتر از اين است كه سازمان‌هاي بزرگ كار اصلاح برخي نقاط ضعف و بيان كردن آن‌ها را انجام دهند و درواقع مطبوعات به صورت رايگان و حرفه‌يي مشكلات را مطرح كرده و موضوعات را به چالش مي‌كشانند.

به گفته او شايد در خيلي مواقع و در وهله اول نگاه اين باشد كه مطبوعات مي‌خواهند سازماني را نابود كنند اما اين طور نيست بلكه آن‌ها نگاه اصلاحي دارند؛ البته در برخي موارد استثناءهايي نيز وجود دارد كه شايد برخي مطبوعات به صورت مغرضانه كار نقد را انجام دهند كه در آن زمان‌ها به اين موضوعات رسيدگي شده و براساس قانون مطبوعات با آن‌ها برخورد مي‌شود و مراجع مربوطه نيز بايد در اين زمينه رسيدگي كنند.

نفيسي در ادامه تاكيد كرد: نبايد به خاطر موارد استثنايي همه‌ي رسانه‌ها را فدا كنيم زيرا اگر مطبوعات منتقد نباشند، خنثي هستند و مطبوعات خنثي خواننده‌اي نداشته و مخاطبان به سراغ آن‌ها نمي‌روند. بنابراين اگر نقدها آگاهانه باشد و نگاه كساني كه تخصصي هستند به اين موضوع سازنده باشد، بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

وي با بيان اين‌كه با فعاليت حرفه‌يي مطبوعات ظرفيت مطبوعات كشوري نيز در پذيرش اين موضوع افزايش مي‌يابد و اگر نقدي سازنده باشد نتيجه‌اش مثبت و تاثيرگذار خواهد بود خاطرنشان كرد: موضوع مهم اين است كه منتقد بايد آگاه و مشرف باشد كه البته با تلاش و فعاليت حرفه‌يي به اين موضوع خواهيم رسيد.

نفيسي در پايان اظهار كرد: در مطبوعات كشورمان انواع نقدها را داريم كه برخي آگاهانه و برخي اينگونه نبوده و درواقع راهگشا نيست و راهكار مناسب ارائه نمي‌دهد؛ بنابراين نقد خوب نقدي است كه راه‌حل‌ها را نيز نشان دهد و اين مستلزم اشراف كامل و نگاه حرفه‌يي است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha