• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8907-15730
  • خبرنگار : 71049

/دومين همايش بين‌المللي فلسطين/ سجادپور: سياست داخلي عامل تضعيف سياست ترميم‌گرايي اوباما در خاورميانه است

يك ديپلمات با سابقه دستگاه سياست خارجي كشورمان گفت: سياست داخلي مهم‌ترين عامل در تضعيف موقعيت اوباما در سياست ترميم‌گرايي آمريكا در خاورميانه بوده است.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سيدمحمدكاظم سجادپور ـ عضو هيات علمي دانشكده روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه ـ صبح شنبه در سخناني در "دومين همايش بين‌المللي فلسطين، چشم‌انداز تحولات فلسطين و رژيم صهيونيستي، فرصت‌ها و چالش‌ها"، درباره رابطه آمريكا و اسراييل در دوران اوباما گفت: پيوند ميان آمريكا و اسراييل عميق و پيچيده است. رابطه بين اين دو كشور در عين نزديكي متفاوت با رابطه آمريكا با ديگر هم‌پيمانانش است. اين تفاوت را مي‌توان از پس از تصويب قطعنامه 1948 در مجمع عمومي سازمان ملل كه راي به تشكيل دو دولت فلسطيني و اسراييلي داد ببينيم. دولت آمريكا به فاصله 12 دقيقه بعداز تصويب قطعنامه رژيم صهيونيستي را به رسميت شناخت. از آن زمان تا الان اين مساله محل بحث است.

وي ادامه داد: دوران اوباما دوران جديد و خاصي در رابطه با مساله فلسطين و اسراييل است. رابطه اسراييل و آمريكا پيامدهايش فقط مربوط به تل‌آويو و واشنگتن نيست بلكه بر منطقه، خاورميانه و حتي رابطه ميان ايران و آمريكا اثرگذار است.

سجادپور در رابطه با سياست خارجي اوباما در خاورميانه و مساله رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرد: بررسي ترميم‌گرايي اوباما و چالش‌هاي اعراب و اسراييل، دعوا بر سر اولويت‌هاي بين آمريكا و اسراييل و تاثير سياست خارجي و مناسبات تل‌آويو ـ واشنگتن از موضوعاتي هستند كه رابطه آمريكا و اسراييل را در دوران اوباما مشخص مي‌كند.

اين ديپلمات پيشين وزارت خارجه تصريح كرد: بسياري معتقدند اوباما آمده است تا گذشته را تغيير دهد اما پس از دو سال مي‌بينيم كه سياست خارجي اوباما در هر جايي از جمله در بحث اعراب و اسراييل دنبال تغيير بنيادهاي سياست خارجي آمريكا نبوده و نيست اما به دنبال ترميم است. اوباما از اين مساله به خوبي آگاه است كه معضل آمريكا،‌ جهان اسلام، خاورميانه و كل جهان سوم متاثر از روابط اسراييل و آمريكا بوده است و معتقد است بايد در اين زمينه كاري انجام داد تا مساله ترميم شود تا جنبه‌هاي ضدآمريكايي در اين مناطق كم شود.

او به رابطه شخصي اوباما با رشيد خالدي از آمريكايي‌هاي فلسطيني‌تبار اشاره كرد و گفت: رشيد خالدي از جمله افراد در گروهي از آمريكايي‌هاي فلسطيني‌تبار است كه به لحاظ علمي و دانشگاهي از موقعيت برجسته‌اي در آمريكا برخوردارند و نظرات‌شان مورد توجه است و اوباما شخصا با اين فرد پيش از رياست جمهوري‌اش رفاقت داشته است و مخالفان اوباما او را به خاطر اين روابط تحت فشار قرار مي‌دهند. اوباما تا كنون چنين رابطه‌اي را تكذيب نكرده است هرچند كه خيلي به آن نمي‌پردازد. هم‌چنين عده‌اي از محققان معتقدند كه اوباما علاوه بر خالدي تحت تاثير نظريات و ديدگاه‌هاي ادوارد سعيد هم هست و اين مساله نشان مي‌دهد كه اوباما شخصا به موضوع صلح خاورميانه اهميت مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه در ادامه با بيان اين كه پيش از انتخابات رياست جمهوري اخير آمريكا نظرسنجي در كل دنيا صورت گرفت كه نگاه مردم دنيا براي روي كار آمدن رييس‌جمهوري دموكرات يا جمهوري‌خواه را جويا مي‌شدند، تصريح كرد: در اين نظرسنجي تنها مردم اسراييل بودند كه به اوباما راي منفي دادند، بنابراين مي‌بينيم كه اوباما از همان ابتدا براي اسراييل متفاوت بوده است.

سجادپور خاطرنشان كرد: هدف اوباما از ابتدا ترميم بوده است نه تغيير و در دو سال گذشته فهرست اقدامات او نشان مي‌دهد كه به اين سمت حركت كرده است اما او امروز فهميده است كه تحقق اين مساله كار راحتي نيست.

وي درباره تفاوت اولويت‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي آمريكا و اسراييل گفت: نتانياهو بر اين باور است كه مساله اول خاورميانه ايران و موضوع هسته‌يي ايران است اما اوباما با اين كه در بحث هسته‌يي ايران فعال عمل كرده است معتقد است كه تا وقتي مساله اسراييل حل نشود دعواهاي منطقه‌يي حل و فصل نخواهد شد. البته آمريكا بر اين نظر نيست كه امنيت اسراييل مهم نيست و حتي در اين زمينه ترديد داشته باشد اما معتقد است امنيت اسراييل را مي‌توان از طريقي ديگر غير از آن چه اسراييلي‌ها بر آن تاكيد دارند مي‌توان تامين كرد.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل خاطرنشان كرد: اوباما در كم‌تر از دو هفته آينده چالش بزرگي را پيش رو خواهد داشت كه آن انتخابات كنگره آمريكا است و مجموعه مشكلات داخلي اوباما او را در چگونگي تعامل با اسراييل دچار تغيير و تحول و موقعيت او را تضعيف كرده است. سرنوشت ما با اوباما پس از دو هفته ديگر از جمله رفتارش در قبال خاورميانه حائز اهميت خواهد بود. اين در حالي است كه در اسراييل هم معضل هويتي و سياسي وجود دارد و نتانياهو با وزير خارجه‌اش براي چارچوب‌هاي حل و فصل اين معضلات دچار مشكلات هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha