• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8907-15606

لاريجاني:/كامل/ راهي جز مقاومت وجود ندارد هيچ‌كس حقوق فلسطيني‌ها را به آنها هديه نخواهد داد فلسطيني‌ها به يك تئوري دقيق براي وحدت نياز دارند

لاريجاني:/كامل/
راهي جز مقاومت وجود ندارد
هيچ‌كس حقوق فلسطيني‌ها را به آنها هديه نخواهد داد
فلسطيني‌ها به يك تئوري دقيق براي وحدت نياز دارند

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه فلسطين يك موضوع دردآور براي تاريخ ماست و ما داغ‌تر از اين موضوع نداشتيم، گفت: در مقايسه برخي حوادث سنگين در قرون اخير، ظلم فاحشي به مردم فلسطين شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر علي لاريجاني كه در دومين همايش بين‌المللي، چشم‌انداز تحولات فلسطين و رژيم صهيونيستي؛ فرصت‌ها و چالش‌ها سخن مي‌گفت،‌ اظهار كرد: اما در اين خصوص بيداري بين مسلمانان شكل گرفت و اين بيداري سرمايه مسلمانان در منطقه است.

وي با بيان اين كه در30، 40 سال گذشته چند دوره را در مورد رژيم صهيونيستي داشتيم، گفت: اولين دوره، دوره تثبيت يعني از سال 48 تا 67 است كه اين رژيم تلاش مي‌كرد جايگاه خود را در منطقه تثبيت كند كه در اين سا‌ل‌ها با اين كه برخي كشورها در منطقه تلاش‌هايي كردند، اما اين تلاش‌ها موفقيت‌آميز نبود.

لاريجاني ادامه داد: از سال 67 تا زمان حمله به لبنان نيز دوره دوم است كه زمان كشورگشايي اين رژيم بود. با اين توجيه كه ما بايد سرزمين فراخ‌تري را براي خود در نظر بگيريم. دوره سوم نيز پس از جنگ 33 روزه است كه رژيم صهيونيستي براي گرفتن سرزمين به جنوب لبنان حمله نكرد بلكه در اين خصوص آمريكايي‌ها تاثير داشتند كه حادثه‌اي را در منطقه به وجود آورند و اين نظريه درآن زمان تحت عنوان خاورميانه جديد تحت نظر آمريكايي‌ها بود و بنابراين هدف‌شان از حمله به جنوب لبنان تصرف سرزمين نبود. در واقع بايد گفت جنگ 33 روزه يك شكست فاحش براي رژيم صهيونيستي بود.

رييس مجلس هم‌چنين افزود: دوره بعد نيز دوره سراشيبي و نزول رژيم صهيونيستي است، در واقع بايد گفت دوره اول، دوره تثبيت رژيم صهيونيستي تا سال67 بود، دوره دوم دوره كشورگشايي تا جنگ به جنوب لبنان بود و بعد از جنگ 33 روزه نيز دوره افول و انزواي رژيم صهيونيستي است.در واقع بايد گفت رژيم صهيونيستي در اين سراشيبي داراي مشكل مشروعيت است.

لاريجاني با بيان اين كه چند تئوري در مساله فلسطين و نسبت آن با رژيم صهيونيستي مطرح است، گفت : يك تئوري از جانب رژيم صهيونيستي مطرح بود و آن اين كه در طول اين 60 و70 سال اخير مي گفتند ما سرزميني داشتيم و بنابراين بايد يك دولت يهودي هم ايجاد كنيم و در واقع با اين قانون جديد نيز نهان خود را بيرون ريختند، در واقع تئوري آنها اين بود كه سرزمين ما بايد به گونه‌اي فراخ باشد كه همه سرزمين‌ها در دسترس ما قرار بگيرند و اين كار را در زمينه اقتصادي و هم چنين با ابزار رسانه‌اي پيش بردند.

وي با بيان اين كه جنگ رژيم صهيونيستي جنگ تاكتيكي است، گفت: تئوري‌هاي ديگري كه مطرح شد نيز مانند تئوري صلح يا موضوع كمپ ديويد به اين دليل بود كه مطرح كنند اين رژيم تا حدي مورد قبول قرار بگيرد. در واقع بايد گفت اين نوع تئوري‌ها بيشتر پاك كردن صورت مساله بود تا حل مساله فلسطين، لذا هر كدام از كشورها به نوعي تئوري را مطرح كردند كه دوام نمي‌آورد و نفس آن نوعي مشروعيت بخشيدن به اين رژيم بود و باعث مي‌شد كه اين رژيم از اين فرصت‌ها استفاده كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: اما تئوري ديگر، تئوري انقلاب اسلامي و بسياري از آزادي خواهان در دنياست و آن هم اين بود كه اين نظرات يك شرايط سرگرم كننده‌اي را ايجاد مي‌كند اما راهي جز مقاومت وجود ندارد، چرا كه رژيم صهيونيستي يك نطفه خطرناكي در منطقه بود و عامل مصرف براي فلسطيني‌ها بود. در واقع بايد گفت تئوري مقاومت ابتدا سختي داشت و فلسطيني‌ها بايد خود را آماده مي‌كردند تا اين حركت مقاومت شكل بگيرد، ولي انتهاي آن پيروزي بود. اين مقاومت و ايستادگي نيز در جنگ و انقلاب اسلامي ايران نتيجه خود را نشان داد كه نتيجه اين مقاومت استقلال و سرافرازي بود. اما بايد گفت كه به ميزان اراده كشورها اين نتيجه حاصل مي‌شود.

وي با اشاره به استقبال از احمدي‌نژاد و سفر به لبنان نيز گفت: در واقع اين مقاومت بود كه باعث شكست رژيم صهيونيستي و خروج اجباري آن از جنوب لبنان شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي هم چنين با اشاره به جنگ 33 روزه اظهار كرد: از ابتداي جنگ 33 روزه تا روزآخر نيز هر زمان بحث قطعنامه در شوراي امنيت مطرح مي‌شد آمريكا آن را وتو مي‌كرد. در ايتاليا هم كه كنفرانسي براي اين امر شكل گرفته بود وزير خارجه امريكا همه بساط كنفرانس را به هم ريخت و نگذاشت موضوع صلح صورت بگيرد؛ اما با توجه به اين كه در روزهاي آخر شرايط جنگ عوض شد و اين جنگ به مانند يك باتلاق براي رژيم صهيونيستي درآمد لذا آنها دستپاچه شدند و به برخي كشورها پيام دادند و پس از آن آتش بس را پذيرفتند. در واقع به مقاومت و حزب الله و سيدحسن نصرالله و نه تنها به لبنان، بلكه به منطقه هم خدمت بزرگي كردند.

لاريجاني با بيان اين كه مساله مقاومت در مورد جنگ 33 روزه، پيروزي لبنان و جنگ غزه از نظر تجربي نتيجه بخش بود گفت: اگر شرايط امروز و ديروز فلسطين را با هم مقايسه كنيم متوجه نقاط قوت و ضعف آن مي‌شويم. هم چنين با مقايسه شرايط الان با شرايط گذشته متوجه تغييرات در سطح كشورها هم مي‌شويم مانند اين كه در دهه‌هاي گذشته اولين كشوري كه رژيم صهيونيستي را در منطقه قبول كرد تركيه بود، ولي موضع امروز تركيه را با آن زمان مقايسه كنيد. در سال 50 نيز شاه ديكتاتور ايران، رژيم صهيونيستي را به رسميت شناخت و در طول اين دوران رژيم ديكتاتور شاه به اين رژيم كمك مي‌كرد.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: زماني هم كه جنگ 67 رخ داد و رژيم صهيونيستي كشورگشايي خود را تثبيت كرده بود وزير دارايي رژيم صهيونيستي طي ملاقاتي كه با شاه داشت شاه از اين مساله اعلام خوشحالي كرد، در واقع بايد گفت در آن زمان وضعيت به اين گونه بود و يك رژيم بي‌هويتي در ايران بود، اما شرايط امروز را با آن زمان مقايسه كنيد. امروز انقلاب اسلامي جرياني پيش رو با رژيم صهيونيستي است. زماني كه خيلي از كشورهاي منطقه مطرح مي‌كردند كه مساله صلح را قبول كنيم ايران با صداي رسا آن را رد مي‌كرد چرا كه ماموريت ما احقاق يك حق بود.

وي در ادامه تصريح كرد: مي‌گويند ايران از حزب الله ، حماس و مقاومت حمايت مي‌كند، ما اين را مخفي و پنهان نمي‌كنيم، لحن‌مان را هم عوض نمي‌كنيم.

وي افزود: شرايط امروز لبنان را هم با شرايط ديروز آن مقايسه كنيد. زماني كه رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان حمله كرد، اين امر برايش سخت نبود، تا زماني كه به منطقه ضاحيه رسيد و در آن زمان شرايط عوض شد و لبنان با ادامه اين حركت مقاومت، نيروهاي ورزيده و يك سنگر محكم پيدا كرد.

لاريجاني در ادامه به تلاش رژيم صهيونيستي براي كسب مشروعيت اظهار كرد: در طول اين 30، 40 سال رژيم صهيونيستي براي خود مشروعيتي در زمينه‌هاي اقتصادي و از طريق زد و بند رسانه‌اي دست و پا كرده بود كه امروز اين مشروعيت را ندارد.

وي هم چنين با اشاره به عكس العمل ساير كشورها از جمله كشورهاي اروپايي وآمريكايي در خصوص اقدامات رژيم صهيونيستي گفت: در خصوص مساله كاروان آزادي ببينيد چقدر از كشورهاي اروپايي و منطقه به اين مساله اعتراض كرده‌اند و اين چيزي است كه با گذشته فرق دارد. اينها همه تيري به مشروعيت رژيم صهيونيستي است.

به گزارش ايسنا، لاريجاني هم چنين با اشاره به وضعيت دروني رژيم صهيونيستي گفت: هر چند وقت يكبار اين رژيم مانورهايي را انجام مي‌دهد اما نكته مهم وضعيت روحي داخل اين رژيم است. در اين رژيم گاهي حرف‌هاي تند زده مي‌شود، اما حرف تند زدن ملاك قدرت نيست و نشان از خلايي دارد كه بايد با حرف تند بر آن سرپوش بگذارند. هم چنين مناقشاتي كه بين نظاميان و سياسيون اين رژيم است حكايت از اين موضوع دارد. مواردي هم كه گه گاه ديده مي‌شود مانند تخريب مساجد و مراكز يا وقت دادن براي مذاكره، نشان مي‌دهد اين رژيم وضعيت ثابتي ندارد و اين اضطراب دروني‌ و تشنج سياسي‌شان را نشان

مي‌دهد.

وي با تاكيد بر اين كه وضعيت بيداري در دنيا با 30، 40 سال پيش متفاوت شده است، گفت: اين رژيم از نظر استراتژيك رو به افول است اما از نظر تاكتيكي كارهايي را انجام مي دهدولي از نظر ماهيتي مشكل دارد.

وي طرح و مذاكرات سازش و صلح را يكي از مشكلات پيش روي فلسطين و مقاومت دانست و اظهار كرد: در واقع اين موضوع دو خاصيت براي رژيم صهيونيستي داشت، يكي اين كه به اين رژيم فرصت داد و ديگر هم تحقير نيروهاي فلسطيني بود. بدانيم كه در گذشته هم مذاكراتي دقيق‌تر و قوي‌تري كه وجود داشته نتيجه بخش نبوده و فقط اراده‌ها را سست مي‌كند.

لاريجاني هم چنين در ادامه تاكيد كرد: در حال حاضر آنچه كه فلسطيني‌ها به آن نياز دارند ايجاد يك تئوري و نظريه دقيق است كه آن را مبنا قرار دهند و براساس آن وحدت داشته باشند.

وي افزود: مشكل ديگري كه وجود دارد حرف‌هايي است كه از طرف كشورهايي چون آمريكا زده مي‌شود. رييس جمهور آمريكا دفاع از حقوق فلسطينيان را مطرح كرده بود، اما ما تا امروز شاهد هيچ حركتي از طرف او نبوده‌ايم. در واقع ما جز اهانت كردن به مسجدالاقصي، مهاجرت‌هاي دسته جمعي و پر كردن زندان‌ها از نيروهاي فلسطيني و انتقال كانتيرهاي سلاح از آمريكا به رژيم صهيونيستي چيز ديگري را شاهد نبوديم؛ در واقع بايد گفت رييس جمهور آمريكا در مقام عمل حتي در كنار مردم فلسطين برجي هم نساخت كه بگوييم كمك كرده است. در واقع اين رفتار رژيم آمريكا و اين حرف‌ها عده‌اي را براي دست كشيدن از مجاهدت وسوسه مي‌كند. در طول اين سال‌ها نيز دريافتيم كه با وجود تغيير رييس جمهورها در آمريكا، اما مكانيزم اين كشور تغييري نمي‌يابد و تغيير لحن آن كشور سرگرم سازي و ايجاد فرصت براي رژيم صهيونيستي است.

وي با بيان اين كه در خصوص مساله فلسطين دو راه وجود دارد، اظهار كرد: يكي راه صلح و سازش است كه عيار خود را نشان داده است و دومين راه هم نظر جمهوري اسلامي است مبني بر اين‌كه بايد رفراندوم ايجاد شود و همه فلسطيني‌ها نظر خود را از اين طريق اعلام كنند، البته رفراندومي كه تمام نيروهاي قبلي فلسطين و آواره‌ها نيز در آن شركت كنند. اما در واقع بايد گفت راهي جز مقاومت وجود ندارد و كسي به صورت هديه حقوق فلسطيني‌ها را نخواهد داد.

لاريجاني ادامه داد: توصيه ما راه اول است كه از همه نظر منطقي است. به اين صورت همه به مردم سالاري واقعي تن دهند نه مردم سالاري امريكايي كه فقط منافع خود را در نظردارند.

لاريجاني با تاكيد براين كه در خصوص رفتارهاي رژيم صهيونيستي براي خروج از تنگنايي كه در آن قراردارد، تمامي كشورها بايد دغدغه داشته باشند و اين موضوع را پيگيري كنند، گفت: مساله ديگر نيز اقدامات داخلي بيت‌المقدس مثل تخريب اماكن اسلامي و مساجد و تغيير ماهيت شهر قدس است. اين موضوعات حساسيت داخلي فلسطين و بيداري بيرون را لازم دارد. درواقع در اين خصوص كشورهاي اسلامي، يونسكو، كنفرانس اسلامي و مجامع كشورهاي اسلامي بايد فعاليت داشته باشند، زيرا اين يك نبرد سرنوشت ساز هم براي كشورهاي اسلامي و هم براي رژيم صهيونيستي است و تنبلي كردن و صورت مساله را پاك كردن، فرصت دادن به حريف است، بنابراين كشورهاي اسلامي در اين موضوع تيزبين و حساس باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha