• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8907-11233

/تلويزيون ورقيبي جديد به نام شبكه‌ نمايش خانگي/ پيش‌بيني يك كارگردان: ادامه‌ نمايش‌ خانگي به تلويزيون كابلي مي‌انجامد نمايش خانگي در دراز‌مدت به نفع سينماست

/تلويزيون ورقيبي جديد به نام شبكه‌ نمايش خانگي/
پيش‌بيني يك كارگردان:
ادامه‌ نمايش‌ خانگي به تلويزيون كابلي مي‌انجامد
نمايش خانگي در دراز‌مدت به نفع سينماست

فياض موسوي با اشاره به سريال‌هاي توزيع شده از شبكه‌ي نمايش خانگي در اين باره گفت: در گذشته در ابتدا يك سريال از تلويزيون پخش مي‌شد و سپس سروش سيما اين سريال‌ها را تكثير مي‌كرد، اما درحال حاضر اين مسير برعكس شده است؛ پيش‌بيني مي‌شود اين سريال‌ها را تلويزيون نيز پخش كند.

اين كارگردان تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره پخش فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني از طريق شبكه‌ي نمايش خانگي و رقابت با تلويزيون، تصريح كرد: شبكه‌ي نمايش خانگي ادامه تلويزيون است، وقتي يك موقعيت جديد براي توليد فيلم و سريال به وجود مي‌آيد، انتظار مي‌رود عرصه‌هاي جديدي باز شود و فيلمسازان و كارگردانان بتوانند به موضوعاتي كه تا به حال پرداخته نشده است، بپردازند، اما در سريال‌هاي نمايش خانگي اتفاق خاصي رخ نداده است. مگر اين‌كه عرصه‌هاي جديد در سريال‌سازي باز شود و به موضوعاتي بپردازند كه در تلويزيون به آنها پرداخته نمي‌شود.

وي افزود: هنوز زود است كه در مورد سريال‌هاي نمايش خانگي اظهار‌نظر كنيم، اين سريال‌ها نه مخاطبش را پيدا كرده، نه مطابق نظر مخاطبش برنامه‌سازي مي‌كند و نه اين‌كه از مخاطبش سفارش كار مي‌گيرد. اين سريال‌ها چيزي مابين تلويزيون و سينما است كه معيارهاي تلويزيوني دارد و موضوعاتي را نيز از سينما اخذ كرده است.

فياض موسوي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شبكه‌ي نمايش خانگي مي‌تواند رقيبي براي تلويزيون باشد؟ گفت: فكر نمي‌كنم سريال‌هاي شبكه‌ي نمايش خانگي بتواند رقيب تلويزيون باشند. تلويزيون 24 ساعته برنامه دارد، تماشاي سريال‌هايي مثل «قهوه تلخ» و «قلب يخي» وقت زيادي از بيننده نمي‌گيرد؛ ضمن اين‌كه برنامه‌هاي تلويزيون و سريال‌هاي شبكه‌ي نمايش خانگي هيچ شباهتي به هم ندارند و در نتيجه نمي‌توانند در هيچ زمينه‌اي با هم رقابت كنند.

اين كارگردان در اظهار‌نظري، عنوان كرد: ادامه‌ي نمايش‌هاي خانگي به تلويزيون كابلي مي‌انجامد. اگر قرار باشد سريال‌هاي نمايش خانگي به صورت انبوه توليد شوند، به اين شكل باقي نمي‌مانند و بهتر است به صورت تلويزيون كابلي درآيند. در حال حاضر در يك مرحله‌گذار و حدفاصل بين تلويزيون دولتي و تلويزيون كابلي هستيم. وقتي توليد نمايش‌هاي شبكه خانگي به شكل يك صنعت باشد و استقبال زيادي از اين سريال‌ها به عمل آيد، در نتيجه درآمد زيادي براي تهيه‌كننده حاصل مي‌شود و تهيه‌كنندگان ترجيح مي‌دهند به سمت تلويزيون كابلي بروند تا هزينه‌هايي مثل تكثير سي‌دي و دي‌وي‌دي و پخش و توزيع را كم كنند. در اين شرايط، روي آوردن به تلويزيون‌هاي‌ كابلي اجتناب‌ناپذير است.

فياض موسوي درباره‌ي تاثير شبكه نمايش خانگي بر سينما گفت: نمايش خانگي مي‌تواند سينما را پالايش كند. سينما تعريف و موضوعات خاص خودش را دارد. پخش خانگي باعث مي‌شود موضوعاتي كه مخصوص اين نوع نمايش است، به سينما كشيده نشود؛ در نتيجه مخاطب براي ديدن كارهاي نازل به سينما نمي‌رود. سطح نازل اين فيلم‌ها در شبكه‌ي پخش خانگي توزيع مي‌شود و به سمت نمايش خانگي مي‌رود. شبكه‌ي نمايش خانگي در دراز ‌مدت به نفع سينماست. وي در پايان تاكيد كرد: نمايش خانگي بين سينما و تلويزيون است. گرچه ممكن است در ابتدا آسيب‌هايي به سينما وارد كند، اما باعث مي‌شود كارگردان‌هاي تلويزيوني نمايش‌هاي خانگي و سينما از هم تفكيك شوند و ما كمتر شاهد فيلم‌هاي نازل و سطح پايين در سينما باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha