• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8906-11679
  • خبرنگار : 71012

ضرغامي در پاسخ به خبرنگاران: برنامه‌اي براي تغيير معاونت‌هاي ديگر صداوسيما نداريم پيام «در مسير زاينده‌رود» فراتر از پرداختن به زندگي يك فوتباليست است

ضرغامي در پاسخ به خبرنگاران:
برنامه‌اي براي تغيير معاونت‌هاي ديگر صداوسيما نداريم
پيام «در مسير زاينده‌رود» فراتر از پرداختن به زندگي يك فوتباليست است

سيدعزت‌الله ضرغامي اعمال تغييرات در حوزه معاونت‌ها و هم‌چنين تغيير قائم مقام سازمان صدا وسيما را اين گونه توضيح داد: با توجه به پيچيدگي‌هاي فضاي رسانه‌يي در سطح جهاني و ضرورت ارتباط گسترده‌تر با نخبگان و صاحب‌نظران، به نظر مي‌رسد تغييرات و آرايش‌هاي جديد در حوزه‌هاي مختلف آن طور كه رييس سازمان مي‌فهمد لازم است.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، رييس سازمان صدا و سيما كه در حاشيه مراسم راه‌اندازي شبكه «آي‌فيلم» با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كرد، در پاسخ به پرسش ايسنا كه تغييرات در معاونت‌هاي سازمان صدا و سيما با چه اهدافي صورت گرفته است و اين كه آيا وي هم‌چنان به تغيير به عنوان راهي براي پويايي مي‌انديشد؟ گفت: همه مديران به تغيير و تحولات، به عنوان پويايي نگاه مي‌كنند و اصلا مديريت يعني همين.

وي سپس اظهار كرد: همان طور كه در برنامه معارفه‌ي همكاران جديدمان عرض كردم و ان‌شاءالله در معارفه جديدتري كه براي معاون امور مجلس و استان‌ها و قائم مقام جديد سازمان برگزار مي‌شود، بازهم اشاره خواهم كرد، با توجه به نيازهاي جديد رسانه و فضاي رسانه‌يي در سطح جهاني، استفاده از تجربيات جديد، ايده‌هاي نو، ارتباطات گسترده‌تر از طريق نخبگان، كارشناسان و صاحب‌نظران و اضافه شدن حلقه‌هاي جديدتر به مجموعه سيما و بقيه حوزه‌هاي توليدي ما، لازم است يك فضاي جديدتري ديده شود و از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي جديدتري استفاده شود. بر اين است مي‌توان گفت كه حداقل اين تحولات در اين راستا حركت مي‌كند.

سيد عزت‌الله ضرغامي با تاكيد بر لزوم اعمال تغييرات و آرايش‌هاي جديد در حوزه‌هاي مختلف آن طور كه رييس سازمان مي‌فهمد، خاطرنشان كرد: جزييات بعضي از اين‌ تغييرات شايد اصلا قابل بحث و ضروري نباشد و به درد مردم هم نمي‌خورد، چون موضوع مديريتي است؛ مديريت عالي سازمان صدا و سيما متوجه مي‌شود كه در اين شرايط براي ايجاد اين فضاي گسترده‌تر و موثرتر و استفاده بيشتر از نظريات كارشناسي ما چه تركيبي را مي‌خواهيم و بعضي از تجربيات چگونه بعدا مي‌توانند در خدمت اين فضاي جديد قرار بگيرند اين نكته اول است.

وي در ادامه اين گفت‌وگو اظهار كرد: نكته دوم كه من همواره به آن اعتقاد داشتم اين است كه تغييرات بين صف و ستاد همواره با پويايي همراه است؛ يعني در مبحث مديريت كه من حدود 20 سال است درس مي‌دهم، همواره تجربيات صف لازم است كه در حوزه ستاد خود را نشان دهد و بسياري از تجربيات و ظرفيت‌هاي ستادي كه در مديران ستادي ايجاد مي‌شود، وقتي وارد كار صف و حوزه توليد مي‌شود، فرصت بروز و ظهور پيدا مي‌كند. اين در سطح مديريت عالي در همه جاي دنيا پذيرفته شده است.

ضرغامي گفت: بخشي از تحولاتي كه من انجام دادم و به ويژه بخش مهمش در حوزه سيما، ناشي از اين نگرش صف و ستاد بود كه من فكر كنم با يك روحيه‌ي بهتر و يك انگيزه و نوآوري بيشتر، همه اينها در جهت اهداف سازماني مي‌توانند با هم همكاري داشته باشند.

رييس سازمان صدا و سيما سپس در پاسخ به اين پرسش كه آيا تغيير معاونت‌ها همچنان ادامه مي‌يابد؟ گفت: در حال حاضر برنامه‌اي براي تغيير معاونت‌هاي ديگر وجود ندارد.

سيد عزت‌الله ضرغامي سپس با اين پرسش خبرنگاران روبه‌رو شد كه چرا در برنامه‌هاي نمايشي ماه رمضان امسال، ساده‌زيستي رعايت نشده‌ بود و داستان سريال‌ها اغلب در خا‌نه‌هاي مجلل و خانواده‌هاي مرفه مي‌گذشت كه وي گفت: ارزيابي خود من اين است كه حركت به سمت ساده‌زيستي و دوري از تجمل به عنوان يك راهبرد اساسي رسانه ملي به خوبي تعقيب مي‌شود. شما در برنامه‌هاي نوروز امسال و سريال‌ها ديديد كه همه داستان‌ها در يك فضاي كاملا مردمي، خانه‌هاي كلنگي و زندگي‌هاي متوسط به پايان جريان داشت. در برنامه‌هاي پربيننده تابستان هم شاهد همين امر بوديد به نحوي كه سريال «زير هشت‌» كمي از متوسط و فقير هم پايين‌تر بود؛ به گونه‌اي كه كارگردانش از من درخواست مي‌كرد اگر مي‌خواهيد نظرات مردم را بگيريد،‌ از ميدان انقلاب به پايين با مردم مصاحبه كنيد، اين سريال متعلق به آنهاست؛ همين‌طور هم هست. حتي سريال «فاصله‌ها» هم همين گونه‌ بود.

ضرغامي تاكيد كرد: دو سريال شبانه پربيننده‌اي كه درصد بالاي 70 و 80 درصد مخاطب داشت، كاملا با همين رويكرد ساده زيستي و دوري از تجملات ساخته شده بود. برنامه‌هاي مربوط به ماه رمضان هم به گونه‌اي همين طور بود.

وي در عين حال گفت: گاه براي مثال مي‌خواهيد در يك سريال، خانواده‌اي را آسيب‌شناسي كنيد كه داراي يك جوان مغرور و فوتباليست است كه با اتكا به اين غرور و امكانات زندگي خانواده به خود اجازه مي‌دهد هر كاري كند. اين فيلم و سريال يك آموزش اساسي و عمومي در سطح ملي و نه فقط براي فوتباليست‌هاست. حال يك آسيب شناسي از فضاي فوتبال كشور هم دارد كه هميشه از ما مي‌خواهند در اين حوزه‌ها كار كنيم؛ ولي به اعتقاد من پيام سريال «در مسير زاينده‌رود» بسيار فراتر و گسترده‌تر از پرداختن به زندگي يك فوتباليست است. اين سريال درباره جوان مغروري است كه به امكاناتي كه دارد متكي مي‌شود و به خودش اجازه مي‌دهد هر كاري كند. در اين سريال كاملا معلوم مي‌شود كه انتهاي راه چنين شخصيتي كجاست و چرا بايد اين مسير را ادامه ندهد و در نهايت به پشيماني و ندامت مي‌رسد.

رييس سازمان صدا و سيما اضافه كرد: براي رسيدن به اين هدف در يك سريال تلويزيوني، ممكن است شما ببينيد كه برخي شخصيت‌ها يا بدمن‌هاي داستان‌ زندگي نسبتا مناسبي دارند، ولي وقتي نقطه مقابل را مي‌بينيد و افراد خوب و مثبت را نگاه مي‌كنيد نوعا زندگي‌شان ساده است. به نظر من رويكرد صدا و سيما در اين خصوص به طور جدي تعقيب مي‌شود و تا حد بسيار زيادي موفق است؛ اگر در بعضي جاها مواردي غير از اين ديده مي‌شود، مي‌توان به عنوان تخلف حرفه‌اي و توصيه‌هاي كارشناسي كه شما مي‌توانستيد اين فضاهاي تمول خانواده را با نمادهاي ديگري نشان دهيد با آن برخورد كرد تا ساده‌زيستي كه يك اصل مورد توجه صدا و سيما است، چندان مخدوش نشود.

ضرغامي تاكيد كرد: رويكرد صدا و سيما در قبال نمايش ساده‌زيستي در برنامه‌ها همين رويكردي است كه عرض كردم و خوشبختانه تا اينجا خيلي موفق بوده است؛ آنهايي كه قضاوت غير از اين دارند كمتر برنامه‌هاي تلويزيون را نگاه مي‌كنند.

رييس سازمان صدا و سيما سپس در پاسخ به پرسشي ديگر درباره راه‌اندازي شبكه آي فيلم و تاكيد وي بر رعايت ملاحظات سياسي، فرهنگي و اجتماعي در اين شبكه، گفت: مهمترين مساله وحدت بين مسلمانان در سطح جهاني است؛ بنابراين ما معتقديم كه همه رسانه‌هاي جهان اسلام بايد بر اساس وحدت حركت كنند و از هرگونه حركتي كه اين وحدت ارزشمند را بين مسلمانان مخدوش كند، خودداري كنند. تلاش ما اين است كه در شبكه‌هاي جمهوري اسلامي اين اصل را رعايت كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در مرحله آغاز به كار شبكه فيلم و سريال عربي چقدر مي‌توانيد به اين هدف برسيد؟ گفت: شبكه‌ آي فيلم خيلي موثر خواهد بود چرا كه يك اقدام عملي براي نشان دادن توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران و پيام‌ها و اهداف محتوايي است كه تعقيب مي‌كند. بسياري از اين پيام‌ها و اهداف عالي جمهوري اسلامي، در خلال فيلم‌ها و سريال‌ها و برنامه‌هاي نمايشي گذاشته شده است.

ضرغامي به ظرفيت بالاي برنامه‌هاي نمايشي اشاره كرد و افزود: به دليل جذابيت و استقبال گسترده‌اي كه از ساختار نمايش مي‌شود، من معتقدم پيام مهم جمهوري اسلامي كه پيام وحدت است و در سطح جهاني ما امروز بيش از گذشته ما نيازمند به انتقال اين پيام هستيم، ان‌شاءالله از طريق شبكه‌ آي فيلم به خوبي منتقل خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha