• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8905-16673.163985
  • خبرنگار : 71021

كميته‌ي گردشگري ورزشي چه مي‌كند؟!

كميته‌ي گردشگري ورزشي چه مي‌كند؟!

پنج‌سال از تأسيس كميته‌ي گردشگري ورزشي در كشور مي‌گذرد؛ اما به‌نظر مي‌رسد، سكوت تنها برآيند اين كميته در سال‌هاي گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كميته‌ي گردشگري ورزشي خردادماه 1385 كار خود را آغاز كرد و تا به حال هيچ برنامه‌ي چشمگير، مكتوب يا مدوني نداشته است. اين امر را فعالان بخش خصوصي و دولتي در بخش گردشگري ورزشي تأييد كرده‌اند. حالا پس از گذشت پنج‌سال از آغاز كار اين كميته گفته مي‌شود، طرح جامع گردشگري ورزشي در حال تهيه است؛ اما اين اتفاق در كميته‌اي در حال وقوع است كه از دوسال پيش تا كنون مسؤول مشخصي نداشته است.

كميته‌ي گردشگري ورزشي در سال‌هاي نخست، فعاليت مشترك خود را با كميته‌ي گردشگري عشايري آغاز كرد و نمايندگاني از كميته‌ي ملي المپيك، صداوسيما،‌ سازمان ملي جوانان و تربيت بدني، دانشگاه آزاد اسلامي، مجمع قضايي ويژه‌ي تخلفات ورزشي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آن عضو بودند. بعدها كه اين كميته فعاليت مستقل خود را آغاز كرد با برخي فدراسيون‌هاي ورزشي و باشگاه‌هاي فوتبال قراردادهايي را بست كه هيچ‌وقت هم خروجي نداشتند و به مرحله‌ي اجرا نرسيدند.

در واقع، معاونت گردشگري به‌عنوان متولي گردشگري ورزشي در آن دوره با امضاي اين قراردادها تلاش مي‌كرد، حركت نظام‌مندي را آغاز كند. برپايي تورهاي تماشا در مسابقات ورزشي داخلي و بين‌المللي تفكر غالب در اين قراردادها بود. البته از ديدگاه فعالان حرفه‌يي حوزه‌ي گردشگري ورزشي، اين تفكر درباره‌ي اين نوع گردشگري تخصصي چندان هم درست نبود. با اين حال، همين تفكر نادرست نيز هيچ‌وقت به مرحله‌ي اجرا نرسيد و تا كنون هرچه تور تماشاي مسابقه‌هاي ورزشي برگزار شده، از سوي بخش خصوصي بوده است، به‌طوري كه اگر شركت‌كنندگان يا مجريان اين تورها با مشكلي مواجه مي‌شدند، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان تربيت بدني پاسخ‌گو نبوده‌اند.

گردشگري ورزشي همواره گردش مالي خوبي براي كشورها داشته است؛ اما در ايران خيلي دير به اين موضوع پرداخته شد و زماني هم كه مسؤولان به گردشگري ورزشي توجه نشان دادند، به‌دليل نبود سياست‌هاي ثابت و مكتوب و وجود تعاريف نادرست و سطحي از گردشگري ورزشي، نتايج چندان قابل توجهي حاصل نشد، به‌طوري كه با بررسي فعاليت‌هاي پيشين اين كميته، به‌جز امضاي چند قرارداد با فدراسيون‌هاي ورزشي، اقدام تأثيرگذار يا مهم ديگري ديده نمي‌شود.

سيدرضا موسوي ـ معاون پيشين گردشگري كشورـ پيش از رفتن از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي سكوت طولاني اين كميته و اين‌كه چرا مسؤول مشخصي براي آن در يكي دوسال گذشته تعيين نشده است؟ به خبرنگار ايسنا گفت: ما نمي‌خواهيم كارها در اين بخش شتاب‌زده باشد. گروه كارشناسي در اين حوزه مشخص شده است كه ظرفيت‌ها و ديدگاه‌ها را بررسي و طرح جامع گردشگري ورزشي را آماده مي‌كند.

او درباره‌ي وجود ديدگاه‌هاي نادرست درباره‌ي گردشگري ورزشي در ميان مسؤولان و به نتيجه نرسيدن فعاليت‌ها و برنامه‌هاي معاون قبلي گردشگري و دبيران پيشين كميته‌ي گردشگري ورزشي، اظهار كرد: اگر ديدگاه اين بخش فقط جذب ورزشكاران و برگزاري تورهاي تماشا براي مسابقات ورزشي باشد، اشتباه است. از نظر ما، گردشگري ورزشي برپايي تورهايي مانند قايق‌راني و كوه‌نوردي است كه با طبيعت هم ارتباط دارد.

موسوي افزود: البته برخي كشورها كه ميزبان مسابقات بين‌المللي هستند، گردشگران را با هدف تماشاي اين مسابقات جذب مي‌كنند. بنابراين در مواقعي ما بايد با اين شرايط در حوزه‌ي گردشگري ورزشي كار كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha