• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۷:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8901-11067
  • خبرنگار : 71021

سومين دوره‌ي کويرنوردي و کويرشناسي دانشجويان برگزار شد

سومين دوره‌ي کويرنوردي و کويرشناسي دانشجويان با حضور جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف در کوير مرنجاب برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اختتاميه‌ي سومين دوره‌ي کويرنوردي و کويرشناسي دانشجويان در کوير مرنجاب با حضور دکتر کردواني ـ بنيان‌گذار مرکز تحقيقات کويري ايران ـ، دکتر اعرابي ـ قائم‌مقام رياست دانشگاه علوم پزشکي کاشان ـ و دکتر شعباني ـ‌ مشاور امور استان‌هاي معاونت گردشگري ـ برگزار شد.

منوچهر جهانيان ـ‌ رييس مركز گردشگري علمي فرهنگي دانشجويان ايران ـ در اين مراسم پيام حميد بقايي ـ‌ معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ را به سومين دوره‌ي كويرنوردي و كويرشناسي خواند.

بخش‌هايي از اين پيام به اين شرح است: گسترش سفرهاي علمي ـ سياحتي به مناطق كويري ايران موجب شناسايي مسيرهاي جديد گردشگري طبيعي مي‌شود كه ايجاد و توسعه‌ي زيرساخت‌ها و امكانات بيش‌تر در اين نواحي را به‌دنبال داشته است و بر رونق و توسعه‌ي جوامع ميزبان و محلي تأثير مثبت خواهد گذاشت.

برگزاري تورهاي كويرشناسي و كويرنوردي به‌منظور شناخت و شناساندن طبيعت گونه‌گونه‌ي ايران به قشر تحصيل‌كرده‌، داراي كاركردهاي مثبتي است كه مي‌توان به حضور و ارتباط جامعه‌ي دانشگاهي به مناطق طبيعي و ديدن فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاي شكل‌گرفته و متأثر از طبيعت اشاره كرد كه علاوه بر بازديد از جاذبه‌هاي منحصربه‌فرد و طبيعي مي‌توان به شناخت اصيل از ساكنان بومي اين نواحي، فرهنگ، آداب و رسوم و شيوه‌ي زندگي آن‌ها پي برد.

هم‌چنين سفرهاي گردشگري از اقصي نقاط كشور و جهان به اين مناطق مي‌تواند در رونق اقتصادي و پويايي اجتماعي اين نواحي مفيد و كارآمد باشد، چنان‌كه شاخصه‌هاي طبيعي در اين مناطق در فرآيند معرفي و شناخت به مثابه نماد و سمبل اين نواحي تبديل مي‌شود.

برگزاري تورهاي دانشجويي و توسعه‌ي گردشگري طبيعي در ميان دانشجويان و دانشگاهيان و مراكز علمي و آموزشي بسيار حائز اهميت است و حضور اين قشر در توسعه‌ي فعاليت‌هاي گردشگري طبيعي مي‌تواند علاوه بر معرفي و شناخت اين مناطق با رويه‌ي آموزشي و تربيتي اين تورهاي علمي و فرهنگي به فرهنگ‌سازي و آموزش براي حفظ و صيانت از محيط زيست و محيط طبيعي تلاش كند.

جهانيان در ادامه هدف از برگزاري سومين دوره از اين اردو را تقويت روحيه‌ي خلاقيت و نوگرايي در عرصه‌ي گردشگري، توسعه‌ي سفرهاي علمي ـ فرهنگي دانشجويي در راستاي آشنايي هرچه بيش‌تر دانشجويان با ميراث طبيعي کشور و ايجاد فضايي علمي براي تبادل انديشه‌ها و آموخته‌هاي علمي درباره‌ي کوير و هم‌چنين شناساندن کوير به قشر تحصيل‌کرده و از آن طريق به خانواده‌ها و در سطح وسيع‌تر دانست.

در اين مراسم، دکتر اعرابي با اشاره به اهميت برگزاري تورهاي کويرنوردي، گفت: يکي از بهترين راه‌هاي دستيابي به سلامت، توريسم و اکوتوريسم است که سفر به مناطق کويري و بياباني از جمله مناطقي است که استفاده از قابليت‌هاي موجود در آن مانند پياده‌روي در تپه‌هاي شن روان و سکوت و آرامش کوير تأثير بسزايي در سلامتي انسان دارد.

او در ادامه، پيام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را به اين مراسم خواند.

در اين پيام آمده است: در دنياي امروز جاذبه‌هاي گردشگري هر کشور از مهم‌ترين منابع بالقوه تأثيرگذار بر ابعاد گوناگون جامعه، بخصوص در زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي به‌شمار مي‌روند و ارزآوري، اشتغال‌زايي و تبادلات فرهنگي از دستاوردهاي مهم اين صنعت است و کشور ايران با دارا بودن پتانسيل‌ها و امکانات بالقوه‌ي فراوان در زمينه‌ي گردشگري طبيعي، برخلاف بسياري از کشورهاي جهان داراي کويرهاي وسيع و زيبايي است که مي‌تواند از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري آن به‌شمار آيد. مناطق بکر و ناشناخته کوير ايران يکي از زيباترين پديده‌هاي اکوتوريستي جهان به‌شمار مي‌آيند که مي‌توانند سهم بسزايي در جذب گردشگران داخلي و خارجي ايفا كنند.

مناطق بياباني و کويري مملو از جاذبه‌هاي متنوع توريستي و گردشگري هستند، به نوعي مي‌توان گفت كه اکثر شهرها يا حتا برخي از مناطق روستايي واقع در نواحي کويري و بياباني داراي آثار فرهنگي و جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي منحصربه‌فرد هستند. از يزد و کاشان و اصفهان گرفته تا کرمان و خراسان و سمنان، همگي در محدوده‌ي مناطق کويري و بياباني ايران قرار گرفته‌اند و هريک داراي ويژگي‌هاي تاريخي ـ پزشکي، فرهنگي و طبيعي خاص خود هستند و يکي از راه‌هاي شناخت فرهنگ ايراني به‌شمار مي‌آيند که مي‌تواند سالانه گردشگران طبيعت‌دوست داخلي و خارجي فراواني را به خود جذب كنند.

ساختمان‌ها، لباس، آداب و رسوم و زبان آن‌ها جلوه‌اي از فرهنگ اين مرز و بوم را به‌نمايش مي‌گذارد.

توسعه‌ي گردشگري و بويژه اکوتوريسم مي‌تواند وابستگي کشور را به نفت کاهش داده و موجبات ايجاد اشتغال‌زايي را براي جمع کثيري فراهم كند، بنابراين توجه به صنعت گردشگري به‌صورت عام و گردشگري کويري و بياباني به‌صورت خاص و توسعه‌ي زيرساخت‌هاي مورد نياز اين صنعت در اين مناطق با درنظر گرفتن شرايط و ملاحظات زيست‌محيطي در جهت توسعه‌ي پايدار اين صنعت و جلوگيري از پيامدها و آسيب‌هاي آن امري ضروري است.

برگزاري جشنواره‌ها و همايش‌هاي علمي با مشارکت اساتيد، دانشجويان و دانش‌پژوهان از سوي مراکز علمي و دانشگاهي، بويژه مرکز گردشگري علمي ـ فرهنگي دانشجويان جهاد دانشگاهي با هدف معرفي و شناخت جاذبه‌هاي گردشگري کشور مي‌تواند قدمي مؤثر در اين زمينه باشد. از جمله اين برنامه‌ها مي‌توان به همايش‌ها و برنامه‌هاي مربوط به حوزه‌ي کوير و کويرشناسي اشاره كرد که مرکز گردشگري دانشجويان با همراهي اساتيد دانشگاهي توانسته است، گام‌هاي علمي و عملي مؤثري در اين عرصه بردارد، از جمله برگزاري دو دوره موفق کويرنوردي و کويرشناسي دانشجويان ايران و تدوين کتاب راهنماي عمومي کوير و نقش آن در توسعه‌ي گردشگري است که تلاش‌هاي علمي و عملي اين عزيزان شايسته تقدير بسيار است.

به گزارش ايسنا، بازديد و اسکان در کاروانسراي مرنجاب، رصد ستارگان و اجرام آسماني و موقعيت‌يابي جغرافيايي روي پشت بام اين کاروانسرا با راهنمايي يکي از دانشجويان دانشگاه پيام نور کاشان و ارائه‌ي توضيح‌هاي علمي در طول مسير عبور از کوير مرنجاب از سوي پروفسور کردواني از جمله برنامه‌هاي اين دوره از کويرنوردي دانشجويان بود.

کوير مرنجاب بر سر راه تاريخي ابريشم در شهر آران و بيدگل کاشان واقع شده است. مرنجاب از شرق به دشت کوير و از جنوب شرقي به دو کوه يخاب و کوه لطيف منتهي مي‌شود. در اين کوير زيباي شمال شرق ايران، کاروانسرايي نيز به همين نام در حاشيه‌ي جنوبي درياچه‌ي نمک در سال 1012 هجري قمري به‌دستور شاه‌عباس بنا شده است.

در اختتاميه‌ي اين دوره، کتاب راهنماي عمومي کوير و بيابان و نقش آن در توسعه‌ي گردشگري ايران توسط دکتر کردواني رونمايي شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha