• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8901-10542
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

رونمايي از کتاب راهنماي عمومي کوير و بيابان و نقش آن در توسعه‌ي گردشگري ايران

كتاب راهنماي عمومي کوير و بيابان و نقش آن در توسعه‌ي گردشگري ايران که به دو زبان عربي و انگليسي ترجمه شده بود، توسط دکتر پرويز کردواني رونمايي شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، رييس مرکز گردشگري علمي ـ فرهنگي دانشجويان ايران در سومين دوره‌ي کويرشناسي دانشجويان، اظهار کرد: کتاب راهنماي عمومي کوير و بيابان با مقدمه‌ي دکتر پرويز کردواني ـ بنيان‌گذار مرکز تحقيقات کويرشناسي ايران ـ در چهار بخش و دو فصل تدوين و به دو زبان عربي و انگليسي ترجمه شد که فصل نخست درباره‌ي کليات کوير و بيابان حاوي موضوع‌هايي مانند تعريف کوير و بيابان، پيدايش کوير، فرهنگ و تاريخ کويرنشينان، معماري کوير و بيابان، استان‌ها و روستاهاي کويري ايران، توصيه‌هايي به کويرنوردان و بيابان‌گردان و فصل دوم مربوط به نقش و اهميت کوير و بيابان در توسعه‌ي گردشگري با موضوع‌هايي مانند راه‌کارهايي به‌منظور گسترش اکوتوريسم و ژئوتوريسم کوير و بيابان، مسيرها و مقاصد گردشگري کويري و بياباني در ايران و مجموعه فعاليت‌ها و راه‌هاي استفاده از کويرها و بيابان‌ها براي جذب گردشگر است.

منوچهر جهانيان ادامه داد: اين کتاب علاوه بر اطلاعات تصويري روستاها، کاروانسراها، پوشش گياهي و کويرهاي ايران شامل فهرست مسيرها و مقاصد گردشگري کويري و بياباني در ايران (مسيرهاي هزار و يک‌گانه‌ي گردشگري) و نقشه‌ي GIS اين مناطق است.

وي با تأکيد بر نقش کوير و بيابان در توسعه‌ي گردشگري ايران، گفت: کوير و بيابان يکي از مهم‌ترين مناطق بکر و جذاب ايران به‌شمار مي‌رود که داراي پتانسيل‌هاي بالقوه در جهت جذب گردشگران داخلي و خارجي است و هدف از سه زبانه اين کتاب، شناساندن علمي و عميق اين مناطق به گردشگران داخلي و خارجي است.

~.~.~.~.~.~.~.~

بنيان‌گذار مرکز تحقيقات کويرشناسي ايران گفت: کوير در گذشته سرزميني غيرقابل استفاده و از عوامل بازدارنده‌ي اقتصادي به‌شمار مي‌رفت، اما امروزه يکي از مهم‌ترين منابع اقتصادي کشور است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اختتاميه‌ي سومين دوره‌ي کويرنوردي و کويرشناسي دانشجويان که در کاروانسراي مرنجاب برگزار شد، دکتر پرويز کردواني اظهار داشت: از تمام عوامل و عوارض طبيعي که به‌ظاهر بسيار سخت و نامساعد متصور مي‌شود، مي‌توان در دنياي امروز با نوآوري در علم و توليد علم در زمينه‌هاي مختلف براي مساعد کردن شرايط زندگي ساکنان اين مناطق، بويژه نواحي کويري و بياباني آن و حتا بهبود اوضاع اقتصادي و اجتماعي کشور به ميزان چشمگيري استفاده كرد.

وي بيان كرد: کوير و بيابان در همين مناطق خشک به‌وجود آمده‌اند و هر دو با ويژگي‌هايي که دارند، در گذشته سرزميني غيرقابل استفاده، شوم، نفرين‌شده، وحشتناک و از عوامل بازدارنده اقتصادي به‌شمار مي‌رفتند؛ اما امروزه ديگر اين‌چنين نيستند، بلکه از منابع مهم اقتصادي، آن هم تجديدشونده و پايدار در زمينه‌هاي مختلف، بويژه جذب و جلب گردشگر در موارد بي‌نظير در دنيا به‌شمار مي‌روند.

او با اشاره به وجود مناطق کويري و بياباني بسيار زيبا در ايران، گفت: کشورمان داراي مناطق بکر و جذابي است که کوير مرنجاب واقع در آران و بيدگل از جمله اين مناطق است. اين منطقه با داشتن پتانسيل‌ها و قابليت‌هاي فراواني مانند پوشش‌هاي گياهي مختلف، املاح، تپه‌ي شن‌هاي روان و ... مي‌تواند در جهت جذب گردشگران داخلي و خارجي مثمر ثمر باشد و ان‌شاءالله مسؤولان با بهره‌برداري بهينه از اين مناطق بتوانند در راستاي توسعه‌ي اقتصادي کشور گام‌هاي مثبتي بردارند.

وي در پايان از برگزار شدن سومين دوره‌ي کويرنوردي و کويرشناسي در بين دانشجويان اظهار خرسندي کرد و افق آشنايي و آشتي با کوير را با چنين اقداماتي روشن دانست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha