• سه‌شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8812-07568
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رييس منطقه‌يي يونسکو در ايران: تعديل برج جهان‌نما بايد سال 2006 ميلادي انجام مي‌شد

رييس منطقه‌يي يونسکو در ايران:
تعديل برج جهان‌نما بايد سال 2006 ميلادي انجام مي‌شد

رييس منطقه‌يي يونسکو در ايران گفت: تعديل برج جهان‌نما اتفاقي است که بايد در سال 2006 ميلادي انجام مي‌شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، جونكو تانيگوچي امروز پس از بازديد از ميدان نقش جهان، با بيان اين‌که بحث تعديل برج جهان‌نما بايد سال 2006 اتقاق مي‌افتاد، اظهار داشت: با تأخيري چند ساله، در سال 2010 ميلادي شاهد تعديل اين برج در اصفهان هستيم.

هم‌چنين مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان پس از مذاکره با كارشناسان يونسکو درباره‌ي نظر اين هيأت پس از بازديد از برج جهان‌نما، ميدان نقش جهان و مترو، گفت: در اين جلسه که به ميزباني مدير عامل سازمان قطار شهري اصفهان برگزار شد، اطلاعات و گزارش‌هاي کاملي درباره‌ي مترو اصفهان و سي‌وسه پل ارائه شدند.

اسفنديار حيدري‌پور در پاسخ به پرسشي درباره‌ي اين‌که آيا به‌عنوان نماينده‌ي سازمان ميراث فرهنگي بر عبور نكردن مترو از خيابان چهارباغ عباسي در اين جلسه تأکيد كرديد؟ بيان كرد: در اين نشست، سياست ميراث فرهنگي، مسؤولان شهري و کشوري درباره‌ي مترو ارائه شد، البته با توجه به اين موضوع که حفظ ميراث فرهنگي و آثار تاريخي جزو اولويت‌هاست.

وي درباره‌ي اين‌که آيا براي انتخاب مسير جايگزين رايزني شده است؟ گفت: اكنون دانشگاه علم و صنعت به‌عنوان مشاور انتخاب شده و قرار است، از لحاظ ايستايي، استحکام‌بخشي و ساير موارد، عبور مترو را از چهارباغ بررسي کند. سپس براساس نظر کارشناسي ارائه‌شده موضوع پي‌گيري خواهد شد.

او درباره‌ي بررسي تأثيرات عبور مترو بر ميدان نقش جهان توسط گروه اعزامي يونسکو، بيان كرد: در اين‌باره به‌طور کامل با اعضاي هيأت يونسکو صحبت شد و اطلاعات و گزارش‌هاي مربوط ارائه و مقرر شد، بخشي از اطلاعات در چند روز آينده ارائه شود تا بر اين اساس، گروه اعزامي يونسکو نظر نهايي خود را درباره‌ي برج جهان‌نما و مترو در مردادماه در جلسه‌اي که در برزيل برگزار خواهد شد، ارائه كند.

حيدري‌پور درباره‌ي اطلاعات ارائه‌شده درباره‌ي مترو، گفت: به‌دنبال اين هستيم تا گزارش به‌طور شفاف، کامل و بدون هيچ مسأله‌اي داده شود.

وي ادامه داد: درباره‌ي جهان‌نما از من گزارش خواستند، من نيز گفتم، هيچ گزارشي درباره‌ي جهان‌نما نمي‌توانم ارائه دهم و بهتر است خودتان حضوري از روند تعديل برج جهان‌نما ديدن كنيد. امروز صبح به‌صورت حضوري از نحوه‌ي تخريب طبقه‌ي باقي‌مانده‌ي برج جهان‌نما ديدن شد و تا کنون در اين‌باره، گروه نظر خاصي ارائه نکرده است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان اظهار كرد: قرار است، بازديد از برج جهان‌نما در سه مقطع زماني انجام شود که امروز صبح نخستين مرحله‌ي آن انجام شد. در دو روز آينده، بازديد از روند تخريب توسط گروه اعزامي يونسکو انجام مي‌شود و در نهايت، ارزيابي نهايي از روند تخريب ارائه خواهد شد.

وي با اشاره به اين‌که اصل، بر اعتمادسازي است، گفت: به همين دليل، بازديد از برج جهان‌نما به‌صورت حضوري انجام شد.

حيدري‌پور در پاسخ به اين‌که برداشت شما از روند تخريب چگونه است، بيان كرد: به‌نظر من روند تخريب در اين چند روز خوب بوده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا از سال 2006 تا کنون که بحث تعديل برج جهان‌نما مطرح شده، اين اتفاق به‌طور کامل رخ نداده است؟ اظهار داشت: سال 2006 يونسکو از ايران براي روند تخريب برج جهان‌نما تقدير کرد و قرار شد، اين روند ادامه پيدا کند؛ اما براي تخريب، زمان خاصي مشخص نشده بود تا اين‌که قرار شد، در سال 2010 گزارشي از روند تخريب ارائه شود و ما هنوز براي ارائه‌ي گزارش از تخريب زمان داريم.

حيدري‌پور گفت: در اين جلسه، تمام واقعيت‌ها درباره‌ي عبور مترو از چهارباغ، فاصله‌ي 28 متري آن از مدرسه‌ي چهارباغ، فاصله‌ي 40 متري مترو از سي‌وسه پل و انحراف شش متري آن به‌عنوان واقعيت مطرح شدند. به علاوه، هيأت اعزامي يونسکو در بازديد از مترو اصفهان علاوه بر بازديد از مسير انحرافي، از نوع و مارک دستگاه و نحوه‌ي دادن مختصات به دستگاه نيز ديدن کردند و آن‌ها نيز پرسش‌هايي را درباره‌ي دلايل انحراف مطرح كردند که مسؤولان قطار شهري پاسخ‌هاي منطقي در اين‌باره دادند.

وي ادامه داد: در پايان اين جلسه، مسؤولان قطار شهري اعلام آمادگي كردند که پذيراي نظرات کارشناسي و مشاوره‌يي يونسکو درباره‌ي برطرف كردن مشکل به‌وجود آمده در بحث مترو اصقهان نيز هستند.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان درباره‌ي ايجاد شفت براي خارج كردن دستگاه TBM، گفت: موضوع ايجاد شفت از نظر ميراث فرهنگي حذف شده و سازمان ميراث فرهنگي منتظر ارائه‌ي گزارش دانشگاه علم و صنعت است و براساس نظر آن‌ها، اقدامات بعدي درباره‌ي مترو اصفهان انجام خواهند شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha