• پنجشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8812-07961
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مسؤول امور فرهنگي دفتر يونسکو: كاهش ارتفاع جهان‌نما را از ميدان نقش جهان مي‌توان ديد انتخاب چهارباغ براي عبور مترو برخلاف تعهد مقامات رسمي ايران به يونسکو بود

مسؤول امور فرهنگي دفتر يونسکو:
كاهش ارتفاع جهان‌نما را از ميدان نقش جهان مي‌توان ديد
انتخاب چهارباغ براي عبور مترو برخلاف تعهد مقامات رسمي ايران به يونسکو بود

مسؤول امور فرهنگي دفتر يونسکو در ايران گفت: مأمويت گروه اعزامي يونسکو به اصفهان پي‌گيري بحث کاهش طبقات برج جهان‌نما و بررسي وضعيت عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، جونكو تانيگوچي ـ رييس منطقه‌يي يونسکو در ايران ـ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازديد گروه اعزامي يونسكو به دعوت دولت ايران و پيرو درخواست کميته‌ي ميراث فرهنگي در سال 2002 ميلادي براي بررسي برخي امور در حوزه‌ي ميراث فرهنگي شهر اصفهان انجام شده است.

وي ادامه داد: در جلسه‌ي کميته‌ي ميراث جهاني در سال 2009، برخي پرسش‌ها درباره‌ي اصفهان مطرح شدند. به همين دليل، مأموريت کنوني ما براي پاسخ‌گويي به پرسش‌هاي مطرح‌شده در سي‌وسومين جلسه‌ي کميته‌ي ميراث جهاني است. در اين جلسه، بحت عبور مترو و تأثير آن بر ميراث اصفهان و ارتفاع برج جهان‌نما از موضوع‌هاي مطرح‌شده بود که مقرر شد، در اين بازديد ارزيابي شود.

تانيگوچي بيان کرد: مأموريت اصلي ما به برگزاري نشست‌هايي در اين چارچوب و برگزاري جلسات با استانداري، فرمانداري، شهرداري، سازمان قطار شهري و متخصصان و فعالان اين بخش مربوط است.

وي توضيح داد: بررسي بافت تاريخي اصفهان براي ثبت جهاني که شامل مسجدجامع بازار، پل‌هاي تاريخي زاينده‌رود و قسمت جنوبي چهارباغ به‌عنوان ميراث شهري اصفهان است، در اين بازديد بررسي مي‌شود. اكنون با توجه به اين‌که در روزهاي مياني مأموريت هستيم، هنوز براي اعلام نتيجه‌ي قطعي زود است. گروه هنوز در حال دستيابي به حقايق و اطلاعات است و ششم مارس به تهران بازخواهد گشت و برگزاري جلسات رايزني را براي بررسي اطلاعات جمع‌آوري‌شده آغاز خواهد کرد. البته قرار شده است، برخي اطلاعات در چند روز آينده در اختيار گروه قرار گيرد.

او گفت: براي ارائه‌ي گزارش نهايي دست كم يک‌ماه زمان نياز است. در ضمن اين گزارش براي کميته‌ي ميراث جهاني فرستاده خواهد شد تا در جلسه‌اي که 23 جولاي تا 3 اوت 2010 ميلادي در برزيل برگزار مي‌شود، اين گزارش بررسي و درباره‌ي آن تصميم‌گيري شود.

وي درباره‌ي بررسي مترو اصفهان، اظهار كرد: در نخستين روز سفر در نشستي با مسؤولان قطار شهري، اطلاعاتي را درباره‌ي انحراف مترو، مسير حرکت و گذر آن از چهارباغ عباسي گرفتيم. هم‌چنين مقرر شد، بخشي از اطلاعات تکميلي مترو از سوي مسؤولان قطار شهري در چند روز آينده به‌دست ما برسد.

مسؤول امور فرهنگي دفتر يونسکو در ايران گفت: درباره‌ي انحراف مترو و عبور آن از قسمت جنوبي سي‌وسه پل صحبت شد. در اين‌باره، مسؤولان قطار شهري اعلام کردند که تا کنون به پايه و اساس اين پل تاريخي آسيبي وارد نشده و عبور مترو سي‌وسه پل را تحت تأثير قرار نداده است.

وي ادامه داد: دکتر ايواساکي به‌عنوان متخصص بين‌المللي ايکوموس در حال بررسي و مشاهده‌ي مسير عبور مترو در محدوده‌ي خيابان چهارباغ و سي‌وسه پل است و او نتيجه‌ي نهايي را به‌عنوان متخصص در اين زمينه پس از بررسي اطلاعات و مشاهده‌هاي خود اعلام خواهد کرد.

او بيان کرد: به‌نظر مي‌رسد، نگراني‌هاي ايجادشده، بيش‌تر به‌دليل اطلاعات اشتباهي است که ارائه شده‌اند و با ارائه‌ي اطلاعات درست دريافتي و کارشناسي، اين مشکل رفع شود؛ اما مشکل اصلي براي ما درباره‌ي مدرسه‌ي چهارباغ است، هرچند اين موضوع هم نتيجه‌ي نهايي نيست و نتيجه‌ي نهايي کار از طريق متخصصان ايکوموس ارائه خواهد شد.

تانيگوچي در پاسخ به اين پرسش که درباره‌ي عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي اعتراض‌هايي وجود داشت، اما چرا يونسکو به آن توجه چنداني نکرد؟ اظهار داشت: انتخاب چهارباغ براي عبور مترو برخلاف تعهد مقامات رسمي ايران به يونسکو بود. ما نيز دنبال بررسي اين موضوع هستيم که چرا براي عبور مترو مسير چهارباغ انتخاب شد.

وي درباره‌ي ديدن نكردن از ميدان عتيق، توضيح داد: تا کنون به‌دليل محدود بودن برنامه‌ي کاري، موفق به بازديد از ميدان عتيق نشده‌ايم؛ اما اطلاعاتي را در اين‌باره گرفته‌ايم. ضمن اين‌که يکي از پرسش‌هاي دکتر ايواساکي درباره‌ي اجراي پروژه‌ي عمراني در محدوده‌ي مسجدجامع اصفهان اين بود که آيا پيش از آغاز فعاليت، مطالعات باستان‌شناسي انجام شده‌اند که قرار شد، مطالعات باستان‌شناسي آن در اختيار او قرار گيرد.

او درباره‌ي محور تاريخي اصفهان و امكان الحاق آن به شهرهاي تاريخي ثبت جهاني نيز گفت: در اين‌باره يک درخواست غيررسمي به کميته‌ي ميراث جهاني داده شده است. در سال 2007 نيز فهرستي تهيه شد که اصفهان در آن فهرست بود. به همين دليل، قرار گرفتن اصفهان در محور تاريخي بيش‌تر مورد توجه قرار گرفت.

مسؤول امور فرهنگي دفتر يونسکو در ايران درباره‌ي روند تخريب برج جهان‌نما، اظهار كرد: يازدهم اسفندماه از برج تجاري جهان‌نما ديدن شد. شنبه نيز اين بازديد تکرار خواهد شد تا ميزان پيشرفت تخريب بررسي شود. گروه اعزامي يونسكو به موضوع نگاهي مثبت دارد. اتفاق‌هايي که در حال رخ دادن‌اند، با توجه به قوانين ميراث جهاني و دولت ايران در حال انجام است.

تانيگوچي افزود: از نظر بصري نيز هنگام حضور در ميدان نقش جهان مي‌توان اين کاهش ارتفاع را ديد. اين موضوع جزو نکاتي است که در گزارش ارائه خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا درباره‌ي برج جهان‌نما اين همه حساسيت ايجاد شد؟ بيان كرد: موضوعي که سبب شد، اين مسأله پررنگ شود، طرح جامعي بود که از سوي ايران به يونسکو ارائه شد. در اين طرح آمده بود كه يك کاروانسرا تخريب و برج تجاري جهان‌نما جايگزين آن شد. موضوعي که سبب شد، بخشي از قوانين ميراث جهاني ناديده گرفته شود و اين موضوع سبب نگراني يونسکو شد.

مسؤول امور فرهنگي دفتر يونسکو در ايران ادامه داد: وقتي از قوانين ميراث جهاني پيروي نمي‌شود، اين پرسش مطرح مي‌شود که آيا اين قوانين اجرايي نيستند. موضوعي که به ميراث جهاني بازمي‌گردد. در حالي که کميته‌ي ميراث جهاني براساس همين قوانين است که براي ثبت آثار جديد در فهرست جهاني اقدام مي‌کند، پس بايد اين قوانين اجرا شوند.

وي افزود: گروه تلاش کرده است، تمام بناهاي اصلي اصفهان را که پتانسيل قرار گرفتن در فهرست ميراث جهاني را در محور تاريخي دارند، بررسي کند.

او هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين‌که اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان از يونسکو براي معرفي مرمت‌گران چوب را كمك خواسته است، گفت: در اين‌باره به‌صورت شفاهي درخواست همکاري شده است كه اقداماتي براي کارهاي چوب و کارگاه در ايران و اصفهان باشد. در سال ميلادي اخير با کساني که در زمينه‌ي حفاظت از صنعت چوب کار کرده بودند، مذاکره شده و بعد از آن قرار است، ارتباطات خود را در اين زمينه گسترش دهيم.

تانيگوچي اضافه كرد: با اين نظر اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان موافق هستيم و به سبب اهميت موضوع نه‌تنها در اصفهان، بلکه در تمام ايران اين همکاري را با برگزاري کارگاه‌ها و سمينارهاي آموزشي با موضوع چوب و موريانه خواهيم داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha