• پنجشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8812-07696
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رييس منطقه‌يي يونسکو پس از بازديد از اصفهان: برگزاري نشست رسانه‌يي بسيار خوب است مسؤولان براي حفاظت از آثار تاريخي تلاش كرده‌اند

پس از چندماه تلاش مسؤولان استان اصفهان، مردم و رسانه‌ها براي تعديل برج جهان‌نما و حفظ ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني يونسكو، سرانجام زمان بازديد كارشناسان يونسكو از اين برج فرارسيد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، كارشناسان يونسکو پس از ورود به شهر تاريخي اصفهان از روند تعديل آخرين طبقه‌ي برج جهان‌نما و ميدان نقش جهان ديدن کردند و براي جمع‌آوري اطلاعات با شهردار اصفهان و مدير عامل قطار شهري وارد مذاکره شدند.

هرچند ماه پيش، خبرنگاران فعال در حوزه‌ي ميراث فرهنگي اصفهان با نوشتن نامه‌اي خواستار برگزاري نشستي رسانه‌يي با اعضاي يونسکو شدند، اما 11 اسفندماه با توجه به اين‌که خبرنگاران بازديد اين اعضا را دنبال مي‌کردند و پشت درهاي بسته منتظر به‌پايان رسيدن جلسه‌ي كارشناسان يونسكو با مديران شهري اصفهان بودند، فقط موفق به گفت‌وگويي كوتاه با رييس منطقه‌يي يونسکو شدند که در اين گفت‌وگو، جونكو تانيگوچي اظهار داشت كه جهان‌نما بايد سال 2006 تعديل مي‌شد.

خبرنگار ايسنا پس از پايان بازديدهاي كارشناسان يونسكو در روز نخست از برخي آثار تاريخي اصفهان، گفت‌وگويي 10 دقيقه‌يي با رييس منطقه‌يي يونسکو انجام داد.

ايسنا: ارزيابي شما از روند تعديل برج جهان‌نما با توجه به بازديدتان از ميدان نقش جهان چيست؟

پيش از پاسخ هر پرسش شما، من پرسشي دارم؛ آيا شما از جمله خبرنگاراني هستيد که نامه‌ي 100 خبرنگار (درخواست برگزاري نشست رسانه‌يي با كارشناسان يونسكو) را امضا کرديد؟

ايسنا: بله. خبرنگاران تمايل دارند، نشستي خبري با اعضاي هيأت شما داشته باشند. آيا شما نيز تمايلي به تحقق اين خواسته‌ي روزنامه‌نگاران و خبرنگاران داريد؟

ما جلسه‌اي با مسؤولان اصفهان خواهيم داشت و با توجه به آنچه به ما گفته شده، اين نشست رسانه‌يي نيز برگزار مي‌شود، زيرا ما نيز تصور مي‌کنيم، اگر اين کار انجام شود، بسيار خوب است.

ايسنا: ارزيابي شما از روند تعديل برج جهان‌نما چيست؟ آيا آنچه مورد نظر کارشناسان يونسکو بوده، انجام شده است؟

ما هم‌چنان در حال جمع‌آوري اطلاعات هستيم و اکنون نمي‌توانيم اين اطلاعات را به شما بدهيم.

ايسنا: آيا مي‌توانيد اين اميد را به مردم ايران و اصفهان بدهيد که ميدان نقش جهان در فهرست آثار ثبت‌شده‌ي جهاني باقي مي‌ماند؟

بايد اندکي صبر کنيد، چون من در اين مأموريت تنها نيستم و گروهي از متخصصان هستيم که درباره‌ي مسايل تکنيکي کار مي‌کنند و هنوز در حال دريافت و جمع‌آوري اطلاعات هستيم.

ايسنا: مذاکره‌هاي شما با با شهردار و مدير قطار شهري اصفهان مؤثر بوده است؟

اين مذاکره‌ها، بيش‌تر اطلاع‌رساني بود و اين اطلاعات بسيار مفيد بود. ما تا به‌حال تمام برخوردهاي مثبت را از سوي مسؤولان ديده‌ايم و آن‌ها تمام تلاش خود را براي حفاظت از آثار تاريخي انجام داده‌اند.

ايسنا: نتيجه‌ي بررسي شما درباره‌ي عبور مترو از محور تاريخي شهر، بويژه حريم ميدان نقش جهان با توجه به مذاکرات‌تان با مدير عامل قطار شهري اصفهان چيست؟

پروژه‌ي مترو هنوز در حال کار است و با توجه به آنچه به ما گفته شده است، ميدان نقش جهان تأثيري از مترو نخواهد پذيرفت؛ اما اين مأموريت تازه آغاز شده است و بايد اندکي تحمل کرد، زيرا ما هنوز در حال جمع‌آوري اطلاعات هستيم.

به گزارش ايسنا، پيش از آغاز اين گفت‌وگو، مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان از خبرنگار ايسنا خواست تا با رييس منطقه‌يي يونسکو موضوع کمک کارشناسان ژاپني را به اين اداره كل در مرمت چوب که در اين امر خبره هستند، مطرح کند و تأكيد کرد که درخواست ما ريالي نيست، بلکه ايجاد يک فضاي همکاري است.

اما اين پرسش به‌دليل قطع شدن گفت‌وگو توسط مدير روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان با هدف صرف شام مطرح نشد. تانيگوچي نيز در پايان گفت‌وگو با اظهار تأسف از اين‌که يازدهم اسفندماه نتوانست به پرسش خبرنگاران پاسخ دهد، گفت: من به اجبار به خودرو وارد شدم، چون براي قرار ديگري دير کرده بودم و از اين‌که نتوانستم با خبرنگاران گفت‌وگويي داشته باشم، متأسفم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha