• یکشنبه / ۲۷ دی ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8810-13985
  • خبرنگار : 71091

در پي عدم حضور نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت عليرضا رييسيان: اين روند به نفع سينماي ملي نيست نگران جابه‌جايي نيرو در سينماي حرفه‌يي هستيم

در پي عدم حضور نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت
عليرضا رييسيان: اين روند به نفع سينماي ملي نيست
نگران جابه‌جايي نيرو در سينماي حرفه‌يي هستيم

درپي عدم حضور چند وقته‌ي نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت،رييس كانون كارگردانان سينماي ايران گفت: دوستان در كانون خواسته‌اند ما به‌شكل مصرانه پيگيري اين حق باشيم. چون نگراني آنها اين بود كه دارد يك ‌جا به‌جايي نيرو، توسط شوراي پروانه‌ي ساخت در سينماي حرفه‌اي اتفاق مي‌افتد.

عليرضا رييسيان درباره‌ي مساله‌ي عدم‌ حضور نماينده‌ي كانون كارگردانان در جلسات شوراي پروانه ساخت امروز به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)گفت: دو هفته‌ي قبل مجمع عمومي پايان دوره‌ي شوراي مركزي را برگزار كرديم كه آخرين نماينده ما در شوراي پروانه‌ي ساخت گزارش انصافا هشدار‌دهنده و تكان‌دهنده به مجمع‌عمومي ارايه كرد.

او ادامه داد:پس از ارايه‌ي اين گزارش مجموع نظرات دوستان كارگردان اين بود كه ما به هيچ وجه نبايد در مقابل حق خودمان يعني حضور در شوراي پروانه ساخت كوتاه بياييم. طبق آيين‌نامه‌اي كه هنوز هم تغيير نكرده است؛دو نفر نماينده اصناف اصلي (كارگردان و تهيه‌كننده) كه در اساسنامه خانه سينما به صراحت آمده است كه بايد انتخاب ما باشد و خانه سينما آنها را به اداره نظارت معرفي كند، اين دو نماينده الان چند‌وقتي است كه حضور ندارند و خود دوستان شوراي پروانه‌ي ساخت، اعلام كردند كه به‌جاي آنها نفراتي را جايگزين كردند به هرحال آن نفرات ممكن است خيلي آدم‌هاي محترمي هم باشند ولي هيچ‌گونه نمايندگي از طرف صنف كارگردانان و تهيه‌كنندگان ندارند.

او با اشاره به جلسه‌ي مجمع عمومي كارگردانان اذعان داشت: دوستان حاضر در مجمع‌عمومي خواستند به‌شكل مصرانه ما پيگيري اين حق باشيم. چون نگراني آنها اين بود كه دارد يك ‌جا به‌جايي نيرو، توسط شوراي پروانه‌ي ساخت در سينماي حرفه‌اي اتفاق مي‌افتد. حتي 20 درصد از اعضاء كانون كارگردانان مشغول به‌كار در امر سينما نيست، اين چه سينمايي است كه آدم‌هاي موثر در صنعت سينماي حرفه‌اي در آن مشغول به كار نيستند پس چه كساني دارند اين كارها را انجام مي‌دهند.

رييسيان با اشاره به فهرست‌چند ماهه‌ي اخير فيلم‌هاي كه از شوراي پروانه ساخت پروانه گرفتند، مطرح كرد:عموما افرادي كه پروانه ساخت گرفتند، نيروهاي تازه وارد هستند. در حاليكه اين حجم نيروهاي تازه وارد مطابق با آيين‌نامه خود شوراي پروانه‌ي ساخت نيست چون آيين‌نامه داخلي آن مي‌گويد، ده درصد، فيلم‌هاي توليد شده بايد در سال قبل نيروهاي جديد باشند و صراحتا مي‌گويد هيچ كارگردان و تهيه‌كننده اولي نمي‌توانند با هم پروانه بگيرند، الان اگر به اين ليست نگاه كنيم متوجه مي‌شويم كه در برخي موارد هم كارگردان و هم تهيه‌كننده هر دو كار اولشان است.

رييس كانون كارگردانان ادامه داد:اينها تخلفاتي است كه در شوراي پروانه ساخت صورت گرفته است و چون نمايندگان ما در آنجا نيستند دوستان مجمع عمومي كانون پيشنهادشان اين بود كه اگر آنها نمايندگان ما را به رسميت نمي‌شناسند، ما هم اين پروانه‌ي ساخت‌ها را به رسميت نشناسيم اما ما فعلا دست به اين كار نزديم.

اين كارگردان سينماي ايران گفت:به‌صورت جدي مطرح مي‌كنيم كه اين‌روند به نفع سينماي ملي نيست كه در واقع نمايندگان صنوف اصلي در آن شورا حضور نداشته باشند و نماينده‌اي از طرف صنف در آنجا باشد كه خودش داراي مشكل داوري جدي در خانه سينما است.

او در عين حال گفت:البته ما الان نمي‌خواهيم اين مسائل را به‌شكل آشكار عنوان كنيم چون اين بخش مربوط به تهيه‌كنندگان است. ولي در بحث كارگرداني ما به‌صورت جدي طبق خاص مجمع عمومي مطالبات را قصد داريم منعكس كنيم و اگر اين روند ادامه پيدا كند ناچاريم تخلفات، آشكار شوراي پروانه ساخت از آيين‌نامه داخلي خودش را مطرح كنيم.

رييسيان با اشاره به استعفاي اخير اكبر نبوي ـ كارشناس اين شورا ـ از شوراي پروانه ساخت تصريح كرد: در متن استعفايشان و همين‌گونه در مصاحبه‌ي اخيرشان نكاتي را گفتند كه بسيار شبيه تذكرات آقاي برزيده بود و اين موضوع نگراني‌ها را در بين اهالي سينما دو چندان كرده است.

رييس كانون كارگردانان سينماي ايران در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به مصاحبه‌ي مدير كل اداره‌ي نظارت و ارزشيابي درباره‌ي فيلم‌هايي كه فاقد مجوز رسمي هستند و موارد تنبيه‌اي درباره‌ي عواملشان به ايسنا گفت: اولا اين‌كه اداره‌ي كل مرجع قانون‌گذار هست اما مرجع اجرا حكم نيست. حال اگر هم مي‌خواهد اين‌كار را انجام بدهد، اما از آن طرف بايد تمهيدات دو جانبه‌اي اتفاق بي‌افتد.طبق توافق‌نامه امنيت شغلي كه بين كانون كارگردانان (و شش صنف اصلي ديگر تدوين، فيلمبردار و ...) اتفاق افتاد ليست اعضا آنها بايد در پروانه ساخت قيد بشود، يعني يك تمهيدات دوجانبه باشد و آنها هم تعهد بدهند كه غير از اعضاء حرفه‌اي و رسمي اين صنوف هيچ‌كس در پروانه ساخت آورده نشود اگر شخص جديدي هم مي‌خواهد بيايد با توافق آن صنف مربوطه باشد. و هركس هم انصراف مي‌دهد بايد انصراف‌نامه كتبي و رسمي‌اش درج شود.

او در پاسخ‌ به اينكه چرا اين نظرات اعمال نمي‌شود،ادامه داد: در شرايط فعلي اين مباحث را ناچاريم در مصاحبه‌هايمان بگويم چون بحث مكالمه و رسيدن به نقطه‌ي مشترك كمرنگ است. به علاوه اين‌كه من فكر مي‌كنم جاي نماينده كانون كارگردانان در شوراي تسهيلات فارابي نيز خالي است كه خودشان اظهار علاقه كرده بودند ما هم اعلام آمادگي كرديم ولي در آنجا هم هنوز هيچ اتفاق رسمي نيفتاده است.

رييسيان در پاسخ به اينكه آيا كانون كارگردانان نماينده‌اش را به خانه سينما پس از استعفا آقاي برزيده معرفي كرده است، گفت: ما بلافاصله كه آقاي برزيده به شوراي مركزي استعفا دادند،آقاي اسعديان را به خانه‌ي سينما معرفي كرديم، خانه سينما هم به اداره‌ي كل و پيرو آن خانه سينما يك نامه مجدد به آقاي شمقدري دادند كه نمايندگان صنف حضور ندارند و بايد نسبت به اين امر فكري شود.

و ظاهرا دوستان در جلسه‌ي كه با هيات مديره داشتند گفته‌اند نمايندگاني كه خودشان جايگزين كردند به اين دليل بوده است كه وقفه‌اي در جلسات شورا بوجود نيايد. اين در حالي است كه اولا تعداد اعضا شورا 5 نفر است و زمانيكه نماينده ما استعفا داده بود چهار نفر در جلسات حضور داشتند، يعني اكثريت قاطع بودند.

رييسيان يادآور شد: در دوره‌هاي قبلي نيز اگر نماينده‌اي استعفاء مي‌داد، چندماه طول كشيد تا كسي جايگزينش شود و در هيچ كدام از آن شرايط بلافاصله كسي را جايگزين نمي‌كردند. چون يك نفر، اساسا شورا را از اكثريت نمي‌اندازد و تصميماتش را لغو نمي‌كند به هرحال در آيين‌نامه آمده است، سه نفر حاضر باشند، تصميمات لازم‌الاجرا است. و پس از استعفاء آقاي برزيده چند هفته بعد آقاي شاهسواري استعفاء دادند ولي در همان چند هفته هم آنها نماينده‌اي را جايگزين كردند.

به گزارش ايسنا، روند عدم حضور نمايندگان خانه سينما در جلسات شوراي پروانه ساخت كه بحث چند ماهه‌ي اخير سينما است اخيرا در گردهمايي اصناف كه اوايل دي ماه برگزار شد نيز مطرح شد.

محمد مهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما در آن گردهمايي با گلايه از وضعيت فعلي حضور نمايندگان خانه سينما در جلسات شوراي پروانه ساخت گفته بود: دو نفر از نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت بايد حضور داشته باشند كه ما در دوره جديد آقايان شاهسواري و اسعديان را معرفي كرديم كه متاسفانه از آن تاريخ نمايندگان ما به اين شورا دعوت نشدند كه اين مساله را هم به آنها گوشزد كرديم كه متاسفانه توجهي نشد.

غلامرضا موسوي نيز در همان برنامه از صنف تهيه‌كنندگان نسبت به دعوت نكردن نمايندگان خانه سينما از سوي شوراي پروانه فيلم انتقاد كرد و خواهان پيگيري اين مساله از سوي خانه سينما شد.

به اعتقاد او؛ اگر تكليف اصناف سينمايي با شوراي پروانه توليد فيلم روشن نشود، اتفاق مهمي در تغييرات ساختاري خانه سينما رخ نخواهد داد.

عبدالحسن برزيده نماينده‌ي خانه سينما آبان ماه در اعتراض به نحوه‌ي عملكرد شوراي پروانه ساخت و مشخص‌ نبودن برنامه‌هاي آن از حضور در اين شورا استعفاء داد.

برزيده با اشاره به آخرين جلسه‌اي كه در شوراي پروانه ساخت در دوره‌ي مديريت جديد اداره كل حضور پيدا كرده بود، آبان ماه به ايسنا گفت:بنده در دوره جديد در جلسه دوم شوراي پروانه ساخت با توجه به صحبت‌هايي كه مطرح مي‌شد و اين‌كه اصولا در اين جلسات برنامه‌اي وجود نداشت و اگر طرح و ايده‌اي هم بود بيشتر مبناي سياسي داشت، ترجيح دادم استعفا بدهم.

وي با اشاره به طرح‌ها و ايده‌هاي كه مبناي سياسي داشت، توضيح داد: سياست كه 300 فيلم در سال توليد شود، بگونه‌اي مطرح شده است كه گويا دوستان در ايران زندگي نمي‌كنند و با سينماي ايران آشنا نيستند. توليد 300 فيلم كه 50 فيلم آن مي‌تواند اكران شود، روند مناسب و منطقي نيست و اين شرايط باعث مي‌شود پروانه ساخت به هر فيلم نازلي تعلق بگيرد تا 300 فيلم در سال توليد شود.

برزيده در عين حال اين پرسش را مطرح كرد،مگر چند تا فيلم به شوراي پروانه ساخت ارايه مي‌شود كه 300 فيلم از ميان آنها انتخاب شود؟!. با اين شرايط احساس مي‌كنم كه دوستان نيازي به شوراي پروانه ساخت نداشته باشند و گويا به‌دنبال آن هم هستند كه اين جلسات تشكيل نشود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha