• چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8901-09556
  • خبرنگار : 71091

نمايندگان خانه سينما به جلسات شوراي پروانه ساخت مي‌روند؟! گزارش ايسنا از چالش 5 ماهه‌ي معاونت سينمايي با خانه سينما

نمايندگان خانه سينما به جلسات شوراي پروانه ساخت مي‌روند؟!
گزارش ايسنا از چالش 5 ماهه‌ي معاونت سينمايي با خانه سينما

با سپري شدن 5 ماه از استعفاء عبدالحسن برزيده نماينده خانه سينما از شوراي پروانه ساخت و عدم حضورنماينده‌ي ديگر خانه سينما و كناره‌گيري اكبر نبوي كارشناس اين شورا از حضور در اين جلسات،اين بحث همچنان موضوع چالش‌برانگيزي ميان مسئولان و خانه سينما است.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آبان ماه گذشته عبدالحسن برزيده نماينده‌ي خانه سينما در اعتراض به نحوه‌ي عملكرد شوراي پروانه ساخت و مشخص‌ نبودن برنامه‌هاي آن از حضور در اين شورا استعفاء داد.

برزيده با اشاره به آخرين جلسه‌اي كه در شوراي پروانه ساخت در دوره‌ي مديريت جديد اداره كل حضور پيدا كرده بود، آبان ماه به ايسنا گفته بود:در دوره جديد در جلسه دوم شوراي پروانه ساخت با توجه به صحبت‌هايي كه مطرح مي‌شد و اين‌كه اصولا در اين جلسات برنامه‌اي وجود نداشت و اگر طرح و ايده‌اي هم بود بيشتر مبناي سياسي داشت، ترجيح دادم استعفا بدهم.

وي با اشاره به طرح‌ها و ايده‌هاي كه مبناي سياسي داشت، توضيح داده بود: سياست كه 300 فيلم در سال توليد شود، بگونه‌اي مطرح شده است كه گويا دوستان در ايران زندگي نمي‌كنند و با سينماي ايران آشنا نيستند. توليد 300 فيلم كه 50 فيلم آن مي‌تواند اكران شود، روند مناسب و منطقي نيست و اين شرايط باعث مي‌شود پروانه ساخت به هر فيلم نازلي تعلق بگيرد تا 300 فيلم در سال توليد شود.

برزيده در عين حال اين پرسش را مطرح كرد،مگر چند تا فيلم به شوراي پروانه ساخت ارايه مي‌شود كه 300 فيلم از ميان آنها انتخاب شود؟!. با اين شرايط احساس مي‌كنم كه دوستان نيازي به شوراي پروانه ساخت نداشته باشند و گويا به‌دنبال آن هم هستند كه اين جلسات تشكيل نشود.

وي مطرح كرده بود: پيرو اين ماجراها آقاي عسگرپور مديرعامل خانه سينما نامه‌اي به آقاي شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد نوشتند، مبني بر اينكه چه برنامه‌هايي در شوراي پروانه ساخت وجود دارد و چه تخطي‌هايي در حال انجام است كه تاكنون ايشان بعد از سه هفته هيچ پاسخي ندادند.

اين كارگردان توضيح داده بود:شوراي پروانه ساخت طبق مصوبه هيأت وزيران 5 نفر عضو دارد كه دو نفر را خانه سينما و دو نفر به پيشنهاد اداره كل و يك نفر مديركل يا نماينده تام‌الاختيار آن است. الآن با استعفا بنده گويا آقاي سجادپور خودشان نماينده‌اي را معرفي كردند،درحالي‌كه بايد منتظر مي‌ماندند تا خانه سينما نماينده‌ي خود را معرفي مي‌كرد.

برزيده با اعتقاد بر اينكه اضافه شدن آدم‌ها به اين جمع 5 نفره، تخطي از قانون مصوب است به برخي ديگر از موارد تخطي اشاره كرد و افزود: برخي مصاحبه‌هاي اخير دوستان اداره كل نقض قانون بوده است همچون دخالت در بخش مالياتي دستمزد بازيگران خلاف مصوبه هيأت وزيران است. مثال‌هاي ديگر از مجموعه‌ي اداره كل به ما مي‌گويد وضعيت روشني وجود ندارد.

در پي اين سخنان عليرضا سجادپور گفت: بهتر است هركسي مشكلي با شوراي صدور پروانه‌ي ساخت دارد به جاي طرح در رسانه‌ها مستقيما با بنده صحبت كند.

او مي‌گفت: ما با سينماگران تعامل داريم و چرخ سينماي ايران به حركت افتاده و سينماگران با حسي از اعتماد در حال كار كردن هستند. اگر مورد خاصي است بايد با من صحبت شود و مطالب مطروحه سنديتي ندارد و نامه‌اي به دست من نرسيده است.

سجادپور با اشاره به استعفاي برزيده، تصريح كرد:آقاي برزيده هم براي آغاز كار توليدش از حضور در شورا عذر خواسته و هنوز فرد ديگري به عنوان نماينده‌ي خانه سينما در شورا حضور دارد و كارها طبق روال ادامه دارد.

سجادپور تاكيد كرد: ما هيچ چيز پنهاني نداريم و همه چيز را شفاف‌سازي كرده‌ايم.

سپس روابط عمومي معاونت امور سينمايي توضيحي بر سخنان عبدالحسن‌برزيده عضو سابق شوراي پروانه ساخت اداره کل ارزشيابي و نظارت معاونت سينمايي ارائه داد.

روابط عمومي خاطرنشان كرد که آئين‌نامه شوراي پروانه ساخت مصوب شماره 21574 ت 19425 مورخ 20 خرداد ماه 77 هيأت محترم وزيران در ماده 2 اشعار مي‌دارد 2 نفر به پيشنهاد خانه سينما و حکم نهايي معاون سينمايي در اين شورا حضور خواهد داشت.

در تبصره ذيل اين ماده آمده است در صورت عدم‌حضور هر يک از اين دو نماينده به پيشنهاد مدير کل اداره نظارت و ارزشيابي و تصويب معاونت سينمايي فردي جايگزين خواهد شد. در اين تبصره هيچ ذکري از درخواست براي معرفي نماينده جديد از خانه سينما نشده است. بنابراين شورا به خاطر کثرت درخواست‌هاي معطل مانده و صف طولاني درخواست‌کنندگان پروانه ساخت بايد با ظرفيت کامل به کار خود ادامه مي‌داد ضمن اينکه نماينده ديگر خانه سينما در اين شورا فعالانه حضور دارد.»

و دي ماه درپي عدم حضور چند وقته‌ي نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت،رييس كانون كارگردانان سينماي ايران گفته بود: دوستان در كانون خواسته‌اند ما به‌شكل مصرانه پيگيري اين حق باشيم. چون نگراني آنها اين بود كه دارد يك ‌جا به‌جايي نيرو، توسط شوراي پروانه‌ي ساخت در سينماي حرفه‌اي اتفاق مي‌افتد.

عليرضا رييسيان درباره‌ي مساله‌ي عدم‌ حضور نماينده‌ي كانون كارگردانان در جلسات شوراي پروانه ساخت به ايسنا، در دي ماه گفته بود: دو هفته‌ي قبل مجمع عمومي پايان دوره‌ي شوراي مركزي را برگزار كرديم كه آخرين نماينده ما در شوراي پروانه‌ي ساخت گزارش انصافا هشدار‌دهنده و تكان‌دهنده به مجمع‌عمومي ارايه كرد.

او توضيح داده بود: پس از ارايه‌ي اين گزارش مجموع نظرات دوستان كارگردان اين بود كه ما به هيچ وجه نبايد در مقابل حق خودمان يعني حضور در شوراي پروانه ساخت كوتاه بياييم. طبق آيين‌نامه‌اي كه هنوز هم تغيير نكرده است؛دو نفر نماينده اصناف اصلي (كارگردان و تهيه‌كننده) كه در اساسنامه خانه سينما به صراحت آمده است كه بايد انتخاب ما باشد و خانه سينما آنها را به اداره نظارت معرفي كند، اين دو نماينده الان چند‌وقتي است كه حضور ندارند و خود دوستان شوراي پروانه‌ي ساخت، اعلام كردند كه به‌جاي آنها نفراتي را جايگزين كردند به هرحال آن نفرات ممكن است خيلي آدم‌هاي محترمي هم باشند ولي هيچ‌گونه نمايندگي از طرف صنف كارگردانان و تهيه‌كنندگان ندارند.

رييسيان با اشاره به فهرست‌چند ماهه‌ي اخير فيلم‌هاي كه از شوراي پروانه ساخت پروانه گرفتند، اذعان داشت:عموما افرادي كه پروانه ساخت گرفتند، نيروهاي تازه وارد هستند. در حاليكه اين حجم نيروهاي تازه وارد مطابق با آيين‌نامه خود شوراي پروانه‌ي ساخت نيست چون آيين‌نامه داخلي آن مي‌گويد، ده درصد، فيلم‌هاي توليد شده بايد در سال قبل نيروهاي جديد باشند و صراحتا مي‌گويد هيچ كارگردان و تهيه‌كننده اولي نمي‌توانند با هم پروانه بگيرند، الان اگر به اين ليست نگاه كنيم متوجه مي‌شويم كه در برخي موارد هم كارگردان و هم تهيه‌كننده هر دو كار اولشان است.

اين كارگردان سينماي ايران اعلام كرد:به‌صورت جدي مطرح مي‌كنيم كه اين‌روند به نفع سينماي ملي نيست كه در واقع نمايندگان صنوف اصلي در آن شورا حضور نداشته باشند و نماينده‌اي از طرف صنف در آنجا باشد كه خودش داراي مشكل داوري جدي در خانه سينما است.

رييسيان در پاسخ به اينكه آيا كانون كارگردانان نماينده‌اش را به خانه سينما پس از استعفا آقاي برزيده معرفي كرده، گفته بود: ما بلافاصله كه آقاي برزيده به شوراي مركزي استعفا دادند،آقاي اسعديان را به خانه‌ي سينما معرفي كرديم، خانه سينما هم به اداره‌ي كل و پيرو آن خانه سينما يك نامه مجدد به آقاي شمقدري دادند كه نمايندگان صنف حضور ندارند و بايد نسبت به اين امر فكري شود.

او ادامه داده بود: ظاهرا دوستان در جلسه‌ي كه با هيات مديره داشتند گفته‌اند نمايندگاني كه خودشان جايگزين كردند به اين دليل بوده است كه وقفه‌اي در جلسات شورا بوجود نيايد. اين در حالي است كه اولا تعداد اعضا شورا 5 نفر است و زمانيكه نماينده ما استعفا داده بود چهار نفر در جلسات حضور داشتند، يعني اكثريت قاطع بودند.

رييسيان يادآور شد: در دوره‌هاي قبلي نيز اگر نماينده‌اي استعفاء مي‌داد، چندماه طول كشيد تا كسي جايگزينش شود و در هيچ كدام از آن شرايط بلافاصله كسي را جايگزين نمي‌كردند. چون يك نفر، اساسا شورا را از اكثريت نمي‌اندازد و تصميماتش را لغو نمي‌كند به هرحال در آيين‌نامه آمده است، سه نفر حاضر باشند، تصميمات لازم‌الاجرا است. و پس از استعفاء آقاي برزيده چند هفته بعد آقاي شاهسواري استعفاء دادند ولي در همان چند هفته هم آنها نماينده‌اي را جايگزين كردند.

روند عدم حضور نمايندگان خانه سينما در جلسات شوراي پروانه ساخت،در گردهمايي اصناف كه اوايل دي ماه برگزار شد نيز مطرح شد.

محمد مهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما در آن گردهمايي با گلايه از وضعيت فعلي حضور نمايندگان خانه سينما در جلسات شوراي پروانه ساخت گفته بود: دو نفر از نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت بايد حضور داشته باشند كه ما در دوره جديد آقايان شاهسواري و اسعديان را معرفي كرديم كه متاسفانه از آن تاريخ نمايندگان ما به اين شورا دعوت نشدند كه اين مساله را هم به آنها گوشزد كرديم كه متاسفانه توجهي نشد.

غلامرضا موسوي نيز در همان برنامه از صنف تهيه‌كنندگان نسبت به دعوت نكردن نمايندگان خانه سينما از سوي شوراي پروانه فيلم انتقاد كرد و خواهان پيگيري اين مساله از سوي خانه سينما شد.

به اعتقاد او؛ اگر تكليف اصناف سينمايي با شوراي پروانه توليد فيلم روشن نشود، اتفاق مهمي در تغييرات ساختاري خانه سينما رخ نخواهد داد.

و اما در فروردين 89 مديرعامل خانه سينما در نشست خبريش در پاسخ به خبرنگاران پيرامون عدم حضور نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت گفت: در خصوص پروانه ساخت اگر همان‌ موقع مي‌گفتند كه لازم نيست نماينده‌اي از خانه سينما در اين جلسات حضور داشته باشد، شايد همه‌چيز بهتر بود و حداقل ما مي‌فهميديم كه مديران جديد ترجيح مي‌دهند كه همه‌چيز را خود كنترل كنند. اما بايد توجه داشته باشيم كه هر شيوه و استراتژي يك دولت نيازمند به راهكارهاي قانوني است و براي عملي‌كردن آن لازم است كه مسايل قانوني هم مورد توجه قرار گيرند. در اين زمينه هم لازم بود كه حداقل ابتدا اساسنامه را تصحيح كنند، چراكه به هرحال آن آيين‌نامه به تصويب هيأت وزيراني رسيده بود كه همه آن‌ها برگزيدگان رييس‌جمهوري بودند كه او هم با رأي مردم انتخاب شده بود.

عسگرپور گفت: حال هم دوستان مي‌توانند اين اساسنامه را تغيير دهند، اما اين شيوه پسنديده‌ و بزرگ‌منشانه‌اي نيست و قطعا در تاريخ هم باقي خواهد ماند.

واين سخنان منجر به پاسخ روز گذشته روابط عمومي معاونت سينمايي شد.

اين روابط عمومي با اشاره به استعفا برزيده و شركت‌نداشتن منوچهر شاهسواري ديگر نماينده خانه سينما در جلسات گفت: «از آنجا که عدم حضور اين دو فرد به تعطيلي شورا منجر مي‌شد طبق آئين نامه شوراي پروانه ساخت مصوب هيئت وزيران به تاريخ 20 خرداد ماه 77 ماده(2) تبصره ذيل ماده که تصريح دارد ( در غياب نمايندگان خانه سينما دو نفر به انتخاب معاون سينمايي جايگزين مي‌شود). 2 عضو جديد دقيقاً با عنوان تهيه‌کننده و کارگردان جايگزين 2 نماينده خانه سينما که تهيه‌کننده و کارگردان بودند شدند تا با عنايت به کثرت درخواست‌ها وقفه‌اي در فيلمسازي پديد نيايد، بديهي است در دوره آتي تشکيل شوراي پروانه ساخت از نمايندگان خانه سينما مجدداً دعوت به عمل خواهد آمد.»

و امروز نيز خانه سينما جوابيه‌ي را در سه بند منتشر كرد كه اعلام شده: بارها خانه سينما پيگير تشكيل جلسه پيرامون شوراي پروانه ساخت شده است و در يكي از بندهاي اين نامه اشاره داشته است كه هيات مديره خانه سينما طي ديداري در دفتر معاونت سينمايي(هفته نخست دي ماه سال گذشته) از جناب شمقدري تقاضا کرد تا براي شفاف سازي مناسبات جامعه اصناف سينمايي و حاکميت و بمنظور رعايت سهم اندک جامعه سينمايي در تصميم گيري‌ها از نمايندگان جامعه اصناف براي حضور در شوراي پروانه ساخت دعوت کند. ايشان نيز قول دادند براي پيشگيري از شائبه بي‌احترامي به اعضاي جديد، تا دو ماه ديگر اين دعوت انجام مي‌شود. پس از آن مدير عامل خانه سينما در اواسط بهمن ماه طي نامه‌اي به وي اين قول را يادآور شد. که سوگمندانه اين قول نيز جامه تحقق نپوشيده است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha