• سه‌شنبه / ۲۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-11395

بعد از تصويب كليات؛ استراتژي صنعت خودرو از سال آينده اجرايي مي‌شود

بعد از تصويب كليات؛
استراتژي صنعت خودرو از سال آينده اجرايي مي‌شود

درحالي كه چندي پيش كليات استراتژي توسعه صنعتي خودرو به تصويب شوراي سياست‌گذاري خودرو رسيد، مديركل ماشين‌سازي و نيرو محركه وزارت صنايع و معادن در تازه‌ترين اظهارنظر اعلام كرد كه اين استراتژي از اوايل سال آينده اجرايي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن صالحي‌نيا گفته كه كليات استراتژي توسعه صنعتي خودرو به تصويب رسيده و مقرر شده تا ظرف دو ماه برنامه‌هاي اجرايي آن نيز تدوين واز اوايل سال آينده اجرايي شود.

دستيابي به جايگاه نخست صنعت خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسيا و يازدهم جهان از مهمترين اهداف سند استراتژي توسعه صنعتي خودرو محسوب مي‌شوند.

اين درحالي است كه ايران براي كسب رتبه نخست منطقه خاورميانه در صنعت خودروسازي رقابت سختي با تركيه دارد. تركيه توانسته طي سال‌هاي اخير بسياري از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي جهان را به سرمايه‌گذاري در اين كشور متمايل كند. اين درحالي است كه كشورمان در اين زمينه تا حدود زيادي ناموفق بوده است.

در همين حال در سند استراتژي توسعه صنعتي خودرو، چشم‌انداز اين صنعت در سال 1404 تعريف شده و دراين بين، رقابت‌پذيرشدن صنعت خودرو از مهمترين اهدافي است كه به آن پرداخته شده است.

همچنين پيش‌بيني توليد سه ميليون خودرو تا سال 1404 از جمله بخش‌هاي مهم ديگر استراتژي توسه صنعت خودروسازي كشور به‌شمار مي‌رود. در سند يادشده، توليد سالانه حداقل سه ميليون دستگاه خودرو و 120 هزار خودرو تجاري پيش‌بيني شده كه اين ميزان حدود 3.53 درصد از كل خودروهاي توليدي در سطح جهان خواهد بود.

همچنين در چشم‌انداز 1404، چهار راهبرد اساسي توليد خودرو با علامت تجاري داخلي و مشترك جهاني با تاكيد بر صادرات محصولات توليدي ، پايگاه قطعه‌سازي يا مجموعه خودرو با علامت تجاري معتبر داخلي و جهاني با مزيت داخلي، جذب سرمايه‌گذاري داخلي يا خارجي در راستاي فن‌آوري‌هاي نوين (مانند خودروهاي هيبريد و الكتريكي) به‌منظور توسعه صادرات و تبديل به يك مركز طراحي و مهندسي خودرو در منطقه پيش‌بيني شده است.

در چشم‌انداز 1404 اهدافي نيز در 11 بند براي توسعه صنعت خودرو تدوين شده كه بخشي از آن به صورت كلان براي خودروسازان و قطعه‌سازان در سطوح كمي‌ و كيفي پيش‌بيني شده است.

گفتني است، وزير صنايع و معادن نيز در تازه‌ترين اظهارنظر خود درباره استراتژي توسعه صنعت خودروسازي كشور چندي پيش در جمع فعالان صنايع دريايي با اشاره به تدوين استراتژي صنعتي كشور در بخش خودروسازي عنوان كرد: اين‌كه ما 40 سال پس از ساخت خودرو، نقشه راه اين صنعت را تدوين كنيم، مناسب نيست؛ چراكه نشان مي‌دهد ما در اين 40 سال، بدون برنامه و چشم‌اندازي مشخص نسبت به ساخت اقدام كرده‌ايم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha