• چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۸۸ / ۱۸:۰۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-08351
  • منبع : مطبوعات

وزير صنايع ومعادن: تدوين استراتژي صنايع دريايي در اولويت كاري شوراي عالي است وضعيت خودرو نبايد در صنعت دريايي تكرار شود

وزير صنايع ومعادن:
تدوين استراتژي صنايع دريايي در اولويت كاري شوراي عالي است
وضعيت خودرو نبايد در صنعت دريايي تكرار شود
وزير صنايع و معادن با بيان اينكه در دو سال گذشته انتقادهاي زيادي نسبت به عملكرد اين وزارتخانه در بخش صنايع دريايي صورت گرفت، گفت: با اقدامات انجام‌شده در ماه‌هاي اخير، آمادگي كامل براي حركت روبه‌جلو صنعت دريايي ايجاد شده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر محرابيان كه در جمع اعضاي هيأت مديره انجمن مهندسي دريايي ايران سخن مي‌گفت، افزود: انتقادهايي كه از عملكرد وزارت صنايع و معادن در بخش دريايي صورت مي‌گيرد، به آن معنا نيست كه ما به اين صنعت بي‌توجه بوده‌ايم، بلكه محدوديت‌ها و مشكلات اجازه نمي‌داد تا با شدت در اين بخش جلو برويم. * * صنعت دريايي در كشور در حال پوست انداختن است وي با اشاره به برگزاري جلسات متعدد براي پيگيري قانون حمايت از صنايع دريايي، اظهار داشت: در نتيجه اين پيگيري‌ها، خوشبختانه آيين‌نامه اجرايي قانون در هيأت دولت تصويب و به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شد. به گفته وي صنعت غريب دريايي در كشور در حال پوست انداختن است. * * روند تصويب اساسنامه صندوق حمايت از صنايع دريايي در كميسيون اجتماعي دولت متوقف شده است او همچنين با بيان اين‌كه متأسفانه روند تصويب اساسنامه صندوق حمايت از صنايع دريايي در كميسيون اجتماعي دولت متوقف شده است، گفت: در اين زمينه، در نامه‌اي به رياست اين كميسيون به آنها اعلام كرده‌ام كه كه يا طي مدت يك ماه نسبت به تصويب اين اساسنامه اقدام شود يا آن را به ما برگردانيد تا در كارگروه توليد دولت، نسبت به بررسي و تصويب آن اقدام كنيم. محرابيان در ادامه با بيان اين‌كه ظرفيت كشور در بخش دريايي بسيار بيشتر از اقدامات انجام‌شده در بخش صنعت دريايي است، ابراز اميدواري كرد كه با استفاده از ظرفيت‌هاي قانون حمايت از توسعه صنايع دريايي، روند فعاليت‌ها در اين بخش تقويت شود. وي همچنين با بيان اين‌كه اين وزارتخانه دو مسووليت اصلي تدوين نقشه راه و استراتژي در بخش صنعت و همچنين حمايت از صنايع مختلف را برعهده دارد، تاكيد كرد: يكي از وظايف و اولويت‌هاي شوراي‌عالي صنايع دريايي و كميسيون‌ها و كارگروه‌هاي آن، تدوين استراتژي صنعتي كشور در بخش درياست. * * وضعيت صنعت خودرو نبايد در صنعت دريايي تكرار شود او با اشاره به تدوين استراتژي صنعتي كشور در بخش خودروسازي افزود: اين‌كه ما 40 سال پس از ساخت خودرو، نقشه راه اين صنعت را تدوين كنيم، مناسب نيست؛ چرا كه نشان مي‌دهد ما در اين 40 سال، بدون برنامه و چشم‌اندازي مشخص نسبت به ساخت اقدام كرده‌ايم. محرابيان با تأكيد بر اين‌كه اين وضعيت نبايد در صنعت دريايي تكرار شود، افزود: در صنايع دريايي با آن‌كه تجربه‌هاي خوبي شكل گرفته، اما راه درازي هم در پيش داريم كه براي طي آن، تدوين استراتژي صنعت دريايي ضروري است. وي درباره اقدامات حمايتي اين وزارتخانه از صنايع دريايي نيز گفت: مهمترين حمايت ما تصويب و اجرايي كردن قانون حمايت از توسعه صنايع دريايي و مهم‌تر از آن، تشكيل شوراي عالي صنايع دريايي است. او با اشاره به اختيارات و قدرت اجرايي شوراي عالي صنايع دريايي تصريح كرد: طبق قانون، اختيار كل دولت در اين شورا نهفته است و از طريق آن مي‌توان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف را ملزم به حمايت از حداكثر استفاده از توان داخل كرد. محرابيان با تاكيد بر اين‌كه مصوبات شوراي عالي صنايع دريايي در حكم مصوبه هيات وزيران است، يادآور شد: نگاه كنوني ما به صنعت دريايي با سال‌هاي قبل متفاوت است و در حال حاضر، قدرت اجرايي و تصميم‌گيري لازم را در اين حوزه دارا هستيم. * * مسؤول دبيرخانه شورايعالي صنايع دريايي مستقيما زير نظر وزير فعاليت خواهد كرد وي همچنين با اشاره به تعريف جايگاه دبيرخانه شوراي عالي صنايع دريايي در ساختار اين وزارتخانه گفت: مسوول دبيرخانه مستقيما زير نظر وزير فعاليت خواهد كرد و به عنوان مشاور در جلسات شوراي معاونان وزارتخانه حضور خواهد يافت. او يكي ديگر از اولويت‌هاي شوراي عالي صنايع دريايي را توجه به اجرايي شدن سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي در زمينه واگذاري شركت‌هاي دولتي ذكر كرد و گفت: بايد در شورا، راهكار مناسبي دراين زمينه ديده شود. وي با تاكيد بر اين‌كه وزارت صنايع و معادن مخالف واگذاري شركت‌هاي زيرمجموعه خود نيست، يادآور شد: 75 درصد واگذاري‌هاي انجام‌شده از سوي اين وزارتخانه صورت گرفته است. * * واگذاري‌ شركت‌هاي دولتي نبايد موجب نابودي صنايع دريايي شود او درعين‌حال تصريح كرد: واگذاري‌ها بايد در جهت شكوفايي صنعت و افزايش بهره‌وري باشد، نه آن‌كه ما شركت عظيمي همچون ايزوايكو را واگذار كنيم و بعد نابود شود. محرابيان بر عزم وزارت صنايع و معادن براي توسعه صنعت حمل‌ونقل تاكيد كرد و گفت: اميدواريم با برنامه‌ريزي انجام‌شده، طي چند سال آينده شاهد جهش خوبي در اين بخش باشيم. در اين جلسه، همچنين سردار رستم قاسمي فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء (ص) سپاه كه از طرف وزير صنايع و معادن، اجرايي شدن سريع قانون حمايت از توسعه صنايع دريايي را پيگيري مي‌كند، گزارشي از آخرين وضعيت اين قانون و اقدامات انجام‌شده را ارائه كرد. مصطفي مطورزاده - رييس فراكسيون بنادر و شهرهاي ساحلي مجلس شوراي اسلامي - نيز در اين جلسه طي سخناني با قدرداني از توجه ويژه وزارت صنايع و معادن در ماه‌هاي اخير به صنعت دريايي، فعال شدن بانك صنعت و معدن و همچنين احداث شهرك‌هاي صنعتي كشتي‌سازي را براي حل مسايل اين صنعت خواستار شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha