• جمعه / ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8811-14335

*استقرار اولين دكل حفاري در ميدان نفتي يادآوران تا چند روز ديگر* ناجي سعدوني در گفت‌وگو با ايسنا: توسعه ميدان‌هاي آذر و چنگوله را آغاز كرده‌ايم

*استقرار اولين دكل حفاري در ميدان نفتي يادآوران تا چند روز ديگر*
ناجي سعدوني در گفت‌وگو با ايسنا:
توسعه ميدان‌هاي آذر و چنگوله را آغاز كرده‌ايم

تا دو هفته ديگر اولين دكل حفاري در ميدان نفتي يادآوران مستقر خواهد شد.

ناجي سعدوني ـ مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: به‌اين ترتيب به‌محض استقرار اين دكل، عمليات حفاري ميدان يادآوران آغاز خواهد شد.

گفتني است، قرارداد توسعه ميدان يادآوران پس از مذاكرات طولاني سه ساله با شركت ساينوپك چين، آذر سال 1386 امضا و در تابستان سال 1387 تنفيذ شد. توافق اوليه توسعه اين ميدان با شركت چيني در اكتبر سال 2004 ميلادي امضا شده بود كه بر اساس آن قرار بود شركت ساينوپك مبلغي حدود 100 ميليارد دلار را در يك محدوده 25 ساله براي خريد نفت و گاز از ايران با سهام 51 درصدي در ميدان يادآوران سرمايه‌گذاري كند.

اين تفاهم‌نامه اوليه به چين اجازه مي‌داد كه به مدت 25 سال روزانه 150 هزار بشكه نفت‌خام را با نرخ روز در اختيار گيرد و 250 ميليون تن ال.ان.جي معادل سالانه 10 ميليون تن دريافت كند كه طي مذاكرات، به دلايل مختلف اين برنامه تغيير كرد و در قرارداد نهايي برآورد اوليه سرمايه‌گذاري مورد نياز در فاز اول حدود 2ميليارد دلار برآورد و قرار شد كه هزينه نهايي فاز اول و همچنين ميزان سرمايه‌گذاري مورد نياز در فاز دوم پس از انجام مناقصه‌ها، با حضور فعال شركت ملي نفت تعيين شود.

بر اساس اين قرارداد، مجموع توليد دو فاز اين ميدان 185 هزار بشكه در روز خواهد بود كه اين شركت چيني موظف است در فاز اول 85 و در فاز دوم 100 هزار بشكه نفت‌خام از اين ميدان برداشت كند. در اين زمينه ميزان نرخ بازگشت سرمايه (ROR) در اين قرارداد 14.98 است.

تعداد چاه‌هايي كه در فاز اول حفر خواهد شد 45 حلقه و درفاز دوم 92 حلقه است. ضمن اين‌كه برداشت بهبود يافته (IOR) و ازدياد برداشت (EOR) در توسعه ميدان ديده شده است. مدت زمان اجراي فاز اول چهار فاز دوم نيز سه سال پيش‌بيني شده و قرارداد در قالب بيع متقابل امضا شده است.

گفتني است، ميدان يادآوران با مجموع نفت خام درجاي بيش از 17.3 ميليارد بشكه در جنوب ميدان نفتي آزادگان در استان خوزستان واقع شده كه حدود 3.2 ميليارد بشكه نفت اين ميدان قابل استحصال و توليد روزانه آن نيز افزون بر 300 تا 400 هزار بشکه نفت خام پيش‌بيني شده است.

اين ميدان داراي سه لايه اصلي سروك، كژدمي‌ و فهليان است كه نفت لايه فهليان سبك و نفت لايحه سروك سنگين است. در مجموع حدود 65 تا 70 درصد نفت اين ميدان از نوع نفت سنگين پيش‌بيني شده است.

گاز همراه يادآوران نيز حدود 12.5 تريليون فوت مكعب است كه حدود 2.7 تريليون فوت مكعب آن قابل استحصال است. همچنين اين ميدان حدود 1.9 ميليارد بشكه مايعات گازي دارد كه 397 ميليون بشكه آن قابل استحصال است.

* * توسعه ميدان‌هاي آذر و چنگوله را آغاز كرده‌ايم

سعدوني همچنين با اشاره به اين‌كه توسعه ميدان‌هاي آذر و چنگوله را خودمان آغاز كرده‌ايم، خاطرنشان كرد: عمليات حفاري چاه‌هاي اين دو ميدان به شركت‌ ملي حفاري و شركت حفاري گلوبال پتروتك سپرده شده است تا بين دو تا هفت حلقه چاه حفاري كنند كه اين كار در آينده نزديك آغاز خواهد شد.

براساس اين گزارش، پيش‌تر سعدوني درباره ميادين آذر و چنگوله در بلوك اناران با اشاره به اين‌كه اين دوميدان توسط شركت استات اويل هيدرو كشف شده‌اند، گفته بود كه پيمانكار بايد از ابتداي سال قرارداد توسعه را امضا مي‌كرد كه به دلايلي اين كار را انجام نداده است؛ به همين دليل با توجه به مرزي و مشترك‌بودن ميدان آذر و با توجه به داشتن فن‌آوري‌، امكانات و دانش كافي داخلي براي توسعه ميادين، خودمان اقدام به توسعه كرده‌ايم. در اين زمينه گاهي به دليل جذب سرمايه‌هاي خارجي تمايل به حضور پيمانكار خارجي داريم، ولي اينطور نيست كه اگر نيايند، توان توسعه را نداشته باشيم.

سعدوني همچنين با تاكيد براين‌كه توليد زودهنگام از ميدان آذر طي 63 ماه يعني در زماني كمتر از برنامه پيشنهادي شركت نروژي كه 88 ماهه بوده، برنامه‌ريزي شده است، خاطرنشان كرده بود كه به‌اين ترتيب در پايان اين مدت، توليد ميدان آذر را كامل كرده و به 65 هزار بشكه در روز خواهيم رساند.

گفتني است، طرح نفتي بلوك اناران شامل ميادين آذر و چنگوله است كه 2.2 ميليارد بشكه نفت در جا دارد؛ نفت قابل استحصال ميدان آذر حدود 400 ميليون بشکه برآورد شده و با انجام مطالعات و بررسي هاي لازم، پس از توسعه کامل و بهره‌برداري نهايي از ميدان نفتي آذر، روزانه بين 50 تا 65 هزار بشکه نفت‌خام سبک با درجه اي.پي.آي 32 در مدت 25 سال از اين ميدان استحصال خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha