• سه‌شنبه / ۲۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-11432

*كار دشوار ايران براي تبديل شدن به بزرگترين خودروساز خاورميانه* تركيه رقابت را واگذار مي‌كند؟

*كار دشوار ايران براي تبديل شدن به بزرگترين خودروساز خاورميانه*
تركيه رقابت را واگذار مي‌كند؟

درحالي كه براساس استراتژي صنعت خودروسازي، دستيابي به سهم تعدادي حداقل 3.5 درصدي از كل توليد جهاني خودرو تا سال 1404 به عنوان يكي از اهداف صنعت خودروسازي كشور تعيين شده است، آمار نشان مي‌دهد كه در سال گذشته ميلادي سهم ايران از كل توليد جهاني خودرو به كمتر از 1.5 درصد رسيده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اين اساس در سال گذشته ميلادي در مجموع 70 ميليون و 526 هزار و 531 دستگاه انواع خودرو سواري و تجاري در سطح جهان توليد شد كه در اين بين ايران با توليد يك ميليون و 51 هزار و 430 دستگاه انواع خودرو سهمي معادل 1.49 درصد از كل توليد جهاني را به خود اختصاص داد.

سهم ايران از كل توليد جهاني خودرو در سال 2007 ميلادي نيز به حدود 1.36 درصد رسيده بود، در حالي كه اين سهم در سال‌هاي 2006 و 2005 ميلادي به ترتيب 1.30 و 1.23 بوده است. همچنين در سال 2004 ميلادي سهم ايران از كل توليد جهاني خودرو براي نخستين بار نسبت به سال‌هاي پيش از آن از مرز يك درصد فراتر رفته و به حدود 1.22 درصد رسيد.

همچنين آمار منتشر شده از سوي انجمن جهاني خودروسازان نشان مي‌دهد كه سهم ايران از كل توليد جهاني خودرو از سال‌ 2000 تا 2003 ميلادي به ترتيب 0.47، 0.57، 0.76 و 0.96 درصد بوده كه اين ارقام روند صعودي كسب سهم از كل توليد جهاني خودرو را توسط كشورمان نشان مي‌دهد.

در همين حال تركيه به عنوان بزرگترين خودروساز خاورميانه در سال 2008 ميلادي با توليد يك ميليون و 147 هزار و 110 دستگاه انواع خودرو سواري و تجاري سهمي معادل 1.62 درصد را از كل توليد جهاني خودرو را در سال گذشته به خود اختصاص داد.

تركيه نيز مانند ايران از سال 2004 ميلادي به بعد موفق شد سهم خود را از كل توليد جهاني خودرو به بيش از يك درصد برساند.

كار سخت ايران در مقابل تركيه

صنعت خودروسازي ايران و تركيه هم‌اكنون رقابت سختي با يكديگر و بر سر مقام اول توليد در منطقه خاورميانه دارند.

بر اين اساس، تركيه سال گذشته ميلادي با توليد يك ميليون و 147 هزار و 110 دستگاه خودرو ضمن دستيابي به رشد 4.3 درصدي توانست عنوان بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه و پانزدهمين خودروساز بزرگ جهان را از آن خود كند. تركيه همچنين در سال گذشته ميلادي به عنوان ششمين خودروساز بزرگ اروپا معرفي شد. اين در حاليست كه انجمن جهاني خودروسازان، ايران را به عنوان شانزدهمين خودروساز بزرگ جهان در سال 2008 ميلادي معرفي كرد. براساس آمار منتشر شده، كشورمان با توليد يك ميليون و 51 هزار و 430 دستگاه خودرو در سال گذشته ميلادي موفق به كسب رتبه 16 جهان و دوم خاورميانه از نظر حجم توليد خودرو شد.

اما در شرايطي كه چندي پيش كليات استراتژي صنعت خودروسازي كشور به تصويب شوراي سياست‌گذاري خودرو رسيده و قرار است اين استراتژي از اوايل سال آينده اجرايي شود، به نظر مي‌رسد ايران براي كسب مقام نخست منطقه خاورميانه در صنعت خودروسازي راه دشواري را در پيشرو داشته باشد.

اين در شرايطي است كه صنعت خودروسازي تركيه طي دو دهه اخير در جذب سرمايه‌گذاري خارجي بسيار موفق عمل كرده و هم‌اكنون قريب به اتفاق خودروسازان معتبر و بزرگ جهان در اين كشور اقدام به توليد خودرو مي‌كنند.

البته در سفر اخير وزير صنايع و معادن ايران به تركيه دو طرف بر توسعه همكاري در زمينه صنعت خودروسازي تاكيد كردند. تاكيدي كه بايد ديد چقدر عملياتي مي‌شود. اين در شرايطي است كه ايران و تركيه هم‌اكنون همكاري چنداني در صنعت خودروسازي ندارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha