• یکشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8809-02873.156071
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

درپي ايجاد شدن ترك در مغازه‌هاي ميدان نقش جهان، برخي كسبه‌ي بازار اصفهان نسبت به آسيب‌هاي واردشده هشدار دادند

درپي ايجاد شدن ترك در مغازه‌هاي ميدان نقش جهان،
برخي كسبه‌ي بازار اصفهان نسبت به آسيب‌هاي واردشده هشدار دادند

مدير پايگاه ميراث فرهنگي اصفهان مهرماه امسال گفت: چند سال پس از اجراي طرح احياي حجره‌هاي طبقه‌ي دوم ميدان نقش جهان، اكنون ترك‌هاي ظريف مويي در برخي مغازه‌هاي طبقه‌ي پايين ديده مي‌شوند و كارشناسان در حال بررسي دليل ايجاد شدن اين ترك‌ها هستند.

عباس صنيع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: دليل ايجاد شدن ترك‌هاي مويي و مويرگي در برخي مغازه‌هاي ميدان نقش جهان، فعاليت غيرقانوني مغازه‌داران اطراف اين ميدان است كه با خالي كردن جرزها و تعبيه‌ي ويترين، سبب باريك شدن جرزها و كم‌عمق شدن ديوارها ‌شده‌اند.

اما اين امر با واکنش و تماس‌هاي پي‌درپي برخي کسبه‌ي محلي بازار اصفهان که مغازه‌هاي آن‌ها بين مسجد شيخ لطف‌الله تا مسجد امام (ره) قرار دارند، با دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در استان اصفهان مواجه شد.

يکي از خاتم‌فروش‌هاي ميدان نقش جهان در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: مغازه‌هاي اطراف ميدان از خاک و گچ ساخته شده‌اند؛ اما سال‌هاست که کارگران سازمان ميراث فرهنگي در حال بردن سيمان، ميلگرد و موزاييک به طبقه‌ي فوقاني ميدان نقش جهان هستند.

مشکات با اشاره به لوح‌ها و ساعت‌هاي خاتم که در قفسه‌هاي مغازه‌اش چيده شده بودند، اظهار داشت: بر اثر فشار واردشده از سقف، قاب‌هاي موجود در قفسه شکسته‌اند. هم‌چنين تابلوهاي آسيب‌ديده هنوز زير سقف قرار دارند و به‌راحتي قابل جابه‌جايي نيستند.

اين مغازه‌دار باسابقه در ميدان نقش جهان با اشاره به سخنان مدير پايگاه ميراث فرهنگي اصفهان مبني بر اين‌که مغازه‌داران جرز مغازه‌ها را تراشيده و سبب ايجاد شدن ترک شده‌اند، بيان كرد: اين گفته‌هاي مدير پايگاه منطقي نيست، چون مطمئنا کسبه به‌دنبال تخريب مغازه‌هاي خود نبوده‌اند و نيستند. برخي کارشناسان ميراث فرهنگي نيز دليل ايجاد اين شکاف‌ها را سنگين شدن طبقه‌ي بالا مي‌دانند.

وي افزود: مدتي پيش نيز رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي اصفهان قاب‌هاي آسيب‌ديده بر اثر فشارهاي واردشده بر سقف را ديد و توصيه کرد، تابلوها را از زير سقف جابه‌جا نکنيم تا جلوي پيشرفت ترک‌ها گرفته شود.

يکي ديگر از مغازه‌داران نيز با اشاره به ترک‌هاي ويترين بيروني مغازه‌اش، به خبرنگار ايسنا گفت: در ورودي مغازه به‌سختي باز مي‌شود، چون وزن سنگين طبقه‌ي فوقاني ميدان موجب تداخل پايه‌هاي در با زمين شده است و هر روز با زدن جک زير پايه‌ها، در را باز مي‌کنيم.

نادر سالک ادامه داد: مديران ميراث فرهنگي بارها از اين وضعيت ديدن و اذعان كرده‌اند که بار سنگين طبقه‌ي بالا را روي ستون‌ها انداخته‌اند. اين در حالي است که هنوز پي اين بخش از ميدان تقويت نشده است و پايه‌اي که از گچ و سيمان باشد، نمي‌تواند وزن سنگين سيمان و ميلگرد و در آينده‌اي نه‌چندان دور، تردد جمعيت را تحمل کند.

اين مغازه‌دار با اشاره به گفته‌هاي مدير پايگاه ميراث فرهنگي اصفهان، معتقد است: او به‌دنبال توجيه اقدامات خود، مغازه‌داران را عامل تخريب مغازه‌ها دانسته است.

يکي ديگر از مغازه‌داران بازار اصفهان که ديوارهاي مغازه‌اش را کاشي کرده است، با اشاره به ترک‌هاي ايجادشده، گفت: چندماه است که موضوع ايجاد ترک‌ها را با مسؤولان ميراث فرهنگي مطرح کرده‌ايم؛ اما به نظر مي‌رسد تا سقف يکي از مغازه‌ها پايين نيايد، مديران ميراث فرهنگي متوجه خطري که بازار را تهديد مي‌کند، نمي‌شوند.

شاه‌پسند که در بازار بستني‌فروشي دارد، افزود: بارها کارشناسان بهداشت در بازديدهاي خود، درباره‌ي ترک‌ها تذکر داده‌اند؛ اما سازمان ميراث فرهنگي اجازه‌ي هيچ تعميري را نمي‌دهد.

در اين‌باره، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ترک‌هاي ايجادشده در مغازه‌ها را جزيي و بي‌خطر ارزيابي و بيان كرد: اين ترک‌ها از سال‌ها پيش بوده‌اند و به مرمت طبقه‌ي فوقاني ميدان ربط ندارند.

اسفنديار حيدري‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: اگر مغازه‌اي را نشان دهيد که ترک آن عميق و بر اثر مرمت طبقه‌ي بالا ايجاد شده است، براي مرمت آن هرچه سريع‌تر اقدام مي‌کنيم.

هم‌چنين يک اصفهان‌شناس گفت: ميدان نقش جهان هويت کشور است و تنها به دوره‌ي ما تعلق ندارد و بايد ماندگار بماند. اكنون ما مسؤول حفاظت از آن هستيم.

سعيد شکوهي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: به‌نظر مي‌رسد، رييس سازمان ميراث فرهنگي اصفهان فراموش کرده که اين بنا از گچ و خاک است و مشاهده‌ي هر ترکي در آن، حتا اگر مويي باشد، نوعي خطر براي اين اثر ارزشمند محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: بهتر است، به جاي مقصر دانستن کسبه، هرچه سريع‌تر درباره‌ي مرمت صحيح مغازه‌هاي ميدان و تقويت پي‌ها براي جلوگيري از هر اتفاقي اقدام شود.

اين اصفهان‌شناس با اشاره به بازسازي يك رستوران در كنار مسجد شيخ لطف‌الله که در گذشته کاروانسرا بوده است، اضافه کرد: مدير اين رستوران پيش از بازسازي، درباره‌ي تقويت پي‌هاي مغازه‌ي طبقه‌ي پايين اقدام كرد و سپس رستوران را ساخت. اکنون چند سال است، جمعيت زيادي در اين رستوران رفت‌وآمد مي‌کنند؛ اما هيچ اتفاقي براي مغازه‌هاي پايين رخ نداده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha