• سه‌شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8809-02169.155669

*چرايي پناه‌جويي مطبوعات به سايت‌هاي خبري* استاد ارتباطات: روزنامه‌ها با وجود آستانه محدود اطلاع‌رساني به اخبار سايت‌هاي خبري رويِ‌ مي‌آورند

*چرايي پناه‌جويي مطبوعات به سايت‌هاي خبري*
استاد ارتباطات: 
روزنامه‌ها با وجود آستانه محدود اطلاع‌رساني به اخبار سايت‌هاي خبري رويِ‌ مي‌آورند

به اعتقاد يك استاد دانشگاه يكي از دلايل افزايش پناه‌جويي روزنامه‌ها به اخبار سايت‌هاي خبري، در شرايطي است كه آستانه محدودي براي اطلاع‌رساني وجود دارد و منابع خبري از بروز به موقع اخبار پرهيز مي‌كنند و فعالان رسانه مجبور به اطلاع‌رساني هستند كه در چنين شرايطي روزنامه‌ها به استفاده از سايت‌هاي خبري براي اطلاع‌رساني مجبور مي‌شوند.

فريدون صديقي - استاد ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه 90 درصد منابع مطالب منتشر شده در روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها و يا سايت‌هاي خبري هستند، اظهار كرد: اين آمار در صفحات رويي روزنامه كه جنبه خبررساني دارند، بيش‌تر از صفحات غيرخبري با مطالب تحليلي و توليدي ديده مي‌شود.

او وجه غالب روزنامه‌هاي داخلي را فقدان چيدمان صحيح تامين خبر كه با استقرار و تعيين خبرنگار در حوزه‌هاي مختلف ممكن مي‌شود، دانست و گفت: خبرنگار آشنا به حوزه‌هاي مختلف خبري به تعداد كافي در روزنامه‌ها وجود ندارد و نبود خبرنگار به تعداد كافي روزنامه‌ها را وادار مي‌كند تا به سايت‌هاي خبري پناه ببرند و از طريق اين منابع پاسخگوي مخاطب باشند.

وي با بيان اين كه تعدد منابع خبري كه مانع از حضور نمايندگان روزنامه‌ها در تمام رويدادها و مراسم‌ها مي‌شود، نيز باعث استناد روزنامه‌ها به خروجي سايت‌ها در موارد ياد شده است، افزود: آماده‌خوري و حاضرخوري بخشي از خبرنگاران روزنامه‌ها نيز باعث مي‌شود اين عده از اخبار سايت‌ها و خبرگزاري‌ها كه حضور به موقع در اتفاق واقع شده داشته‌اند، استفاده كنند و خبري كه بدين صورت در روزنامه‌ها منتشر مي‌شود، بدون هيچ تغييري است.

او معتقد است كه سايت‌هاي خبري اعتبار خود را از صاحبان سايت مي‌گيرند؛ نام افرادي كه در پس اين سايت‌ها قرار دارد و جايگاه مشخص آنان به روزنامه‌ها اعتماد را مي‌دهد كه از اخبار ارسالي آن سايت بدون واهمه از تكذيب و دروغ بودن استفاده كنند.

اين استاد ارتباطات با بيان اين كه سايت‌هاي خبري كه صاحبان آنان از چهره‌هاي شناخته شده كشورند، اغلب به انتشار اخبار غيركليشه‌اي مي‌پردازند، خاطر نشان كرد: اين سايت‌ها زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي‌كنند و در صورت تخلف، تذكر دريافت خواهند كرد.

به گفته اين استاد ارتباطات، روزنامه‌ها در انتشار اخباري كه سايت‌ها و خبرگزاري‌ها منبع انتشار آن هستند، هيچ تغييري ايجاد نمي‌كنند و حتي يك بار متن خبر را نمي‌خوانند و به اين ترتيب اشتباهات تايپي خبر و نيز اشتباهاتي نظير اسامي افراد و اعداد را به همان شكل منتشر مي‌كنند و از همه بدتر اينكه از هيچ زاويه جديدتري به موضوع نگاه نمي‌كنند.

صديقي بخشي از دلايل مربوط به انتشار اخبار خبرگزاري‌ها و سايت‌ها در روزنامه‌ها به‌عنوان منبع خبر را اجتناب‌ناپذير عنوان و خاطرنشان كرد: برخي خبرگزاري‌ها به دليل دارا بودن امكانات در شهرستان‌ها و حتي خارج از كشور و نيز نيروي كار كافي دسترسي بهتر و به‌موقع به خبر دارند و روزنامه‌ها به ناچار به آن‌ها استناد مي‌كنند.

او ادامه داد: از طرفي برخي دستگاه‌هاي وابسته به سه قوه مجريه، قضاييه و مقننه به دليل اعتمادي كه به برخي خبرگزاري‌ها دارند و همچنين دعوت از خبرنگاران خبرگزاري‌ها را راحت‌تر از دعوت نمايندگان بيش از 30 روزنامه براي برنامه مذكور مي‌دانند، تنها خبر را در اختيار اين بخش از رسانه‌ها مي‌گذارند و روزنامه‌ها را به انتشار مطالب آنان ناچار مي‌كنند.

وي نگاه همه روزنامه‌ها به يك مطلب از زاويه ديد يك خبرگزاري يا سايت خبري را تاسف‌آور دانست و تاكيد كرد: وقتي تمام روزنامه‌ها به انتشار يك خبر با يك تيتر برگرفته از يك سايت خبري يا خبرگزاري مي‌پردازند، مخاطب را به اين فكر وا مي‌دارند كه هيچ تفاوتي بين روزنامه‌ها وجود ندارد. البته اين آماده‌خوري براي خود خبرگزاري‌ها نيز پيش مي‌آيد؛ به نحوي كه اخبار ترجمه شده در خبرگزاري‌ها تقريبا يكسان است.

به گفته صديقي، خبرگزاري‌ها گاهي از اين كه منبع خبري روزنامه‌ها هستند، استفاده بهينه و گاهي نيز غيربهينه مي‌كنند؛ از آنجا كه هر خبرگزاري و سايت خبري تعلق خاطر اقتصادي، سياسي و فرهنگي خاصي دارد، به اين ترتيب خواسته يا ناخواسته روزنامه‌ها وسيله‌اي براي بيان خواسته‌هاي خبرگزاري‌ها مي‌شوند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در فضاي فعلي مخاطبان جدي در دريافت اطلاعات تنها به خبرگزاري‌ها اكتفا نكرده و به سايت‌ها مراجعه مي‌كنند، در حالي كه انتظار مي‌رود بيشترين مخاطبان را خبرگزاري‌هاي بزرگ كشور داشته باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha