به گفته يك استاد ارتباطات متاسفانه در حال حاضر برخي سايتها با استناد از الفاظي همچون منابع آگاه، از بيان نام منبع سرباز ميزنند كه اگر خبر صحت داشته باشد به اعتبار رسانه ميافزايد اما در غير اين صورت باعث كاهش اعتماد مخاطب به آن رسانه خواهد شد.
سعيد خال در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: صحت منبع در اطلاعرساني و توليد خبر يكي از اركان اساسي روزنامهنگاري است كه از ديرباز مورد توجه روزنامهنگاران بوده است.
او ادامه داد: برخي رسانهها در موارد نادر براي اين كه منابع غيررسمياش شناخته نشود از ذكر نام منبع خودداري ميكند اما به طور كلي بايد منبع شناخته شده و مورد اعتماد باشد زيرا رسانهها بخش عمدهاي از اعتبار خود را از منبع خبر و صحت آن كسب ميكنند.
وي در بيان دليل اعتماد روزنامهها به انتشار اخبار سايتهاي خبري اظهار كرد: استفاده از اخبار سايتهاي خبري به نام سايت و ميزان شناخته شده بودن آن بستگي دارد و اين كه در حوزه خبررساني جايگاه سايت كجاست.
خال افزود: هرچند روزنامههاي معتبر فقط به نام سايت اعتماد نميكنند، زيرا ميخواهند به اعتبار خود لطمه بزنند اما در هر حال مخاطبي كه از سايتهاي خبري استفاده ميكند بايد حرفهيي باشند زيرا سايتها برخلاف انديشه، خط فكري و سياست خود حركت نميكنند و اين مخاطب حرفهيي است كه با توجه به تمام اين شناختها بعد از خواندن خبر تحليل و برداشت شخصي خود را خواهند داشت.
اين استاد ارتباطات معتقد است: انتشار اخباري كه منبع مشخصي ندارند و احتمال تكذيب شدن آن وجود دارد، براي رسانههاي مكتوب خطرناك بوده و به آن لطمه ميزند، هرچند اين امر در فضاي مجازي و رسانههاي الكترونيكي چندان به چشم نميآيد زيرا مخاطبان حرفهييتري دارد كه با سايتهاي مختلفي آشنايي داشته و امكان مقايسه خبر را در زمان كم دارا هستند.
وي با بيان اينكه مخاطب با توجه به نگاه رسانه و سايت خبر را نگاه ميكند، خاطرنشان كرد: روزنامهها ميتوانند در انتشار اخبار از خبرگزاريهاي معتبر استفاده كنند و خط بياعتباري در پي چند خبر تكذيب شده را پذيرا نباشند. سايتها به دليل دسترسي آسان توسط اقشار مختلف جامعه فضاي شايعه را گسترش ميدهند بنابراين روزنامهها بايد از اخبار موثقتر استفاده كنند.
به گفته خال اخلاق حرفهيي روزنامهنگاري ايجاب ميكند خبرنگار خود صحت خبر را تعيين و بعد آن را منتشر كند؛ براي اين هدف بايد از منابع نزديكتر و آگاهتر تاييد يا تكذيب آن را جويا شود. هر چند اين كار به سرعت ارسال خبر لطمه خواهد زد اما كار حرفهيي حكم ميكند بيشتر به درستي خبر اهميت داد تا انتشار سريع يك خبر دروغ.
انتهاي پيام
نظرات