• سه‌شنبه / ۱۹ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-02878.145069
  • خبرنگار : 71078

اكبر نبوي در نقد عملكرد سيما: تلويزيون نسبت به وقايع نگاهي روز‌مره دارد نه آينده‌نگر ضرغامي در گام نخست استراتژي صدا‌وسيما در بخش‌هاي مختلف را تدوين كند

اكبر نبوي در نقد عملكرد سيما:
تلويزيون نسبت به وقايع نگاهي روز‌مره دارد نه آينده‌نگر
ضرغامي در گام نخست استراتژي صدا‌وسيما در بخش‌هاي مختلف را تدوين كند

اكبر نبوي گفت: مهم‌ترين امري كه مسؤولان سيما در حوزه‌ي فيلم و سريال بايد به آن بپردازند، تلاش پيگير در جهت به كارگيري ابزارهاي نمايشي براي انتقال پيام‌هاي ملي است.

اين كارشناس رسانه و منتقد سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي مواردي كه مسؤولان سيما در پنج سال آينده در حوزه‌ي تله فيلم و سريال، بايد به آن‌ها توجه كنند، پيشنهاد داد: پيام‌هاي ملي را در حوزه‌هاي مختلفي مانند فرهنگي، اجتماعي، سياسي، نهادهاي كوچك، اجتماعي، ايجاد روابط درست با قشر‌ها و طبقات و منافع ملي ايران در خارج از مرزها از طريق ابزارهاي نمايشي مي‌توان منتقل كرد. اگر اين امر محقق شود، برخي خلا‌هاي موجود در برنامه‌هاي نمايشي سيما برطرف مي‌شود.

او با بيان اين‌كه متاسفانه به علت فقدان برنامه‌ريزي درست در سيما، در بيشتر مواقع مديران سيما در صدد مفهوم‌سازي از طريق ساخت آثار نمايشي بر نمي‌آيند، گفت: اين روند در حالي حاكم است كه يكي از وظايف مهم رسانه‌ها مفهوم‌سازي است، اما منفعل هستند. آنان معمولا منتظرند كه ايده يا طرحي از خارج از سيما به آنان پيشنهاد شود، البته اين روش بخشي از روند ساخت سريال و تله‌فيلم است اما مديران نبايد به آن اكتفا كنند و لازم است كه در طراحي ايده‌ها و داستان‌هاي مناسب براي مخاطب امروزي ايران فعال باشند و از كارشناسان علوم اجتماعي اعم از روانشناسان و جامعه‌شناسان به شكل پيگير و مستمر استفاده كنند.

اين منتقد با اشاره به سريال‌هاي آمريكايي «گمشدگان» (لاست)، «فراز از زندان» و «24» اظهار كرد: اين سه مجموعه از جمله سريال‌هايي هستند كه در حال حاضر در ايران قابل دسترسي هستند و آمريكا با ساخت آن‌ها اهدافي متناسب با منافع ملي خود را تعقيب مي‌كند و اين مورد دقيقا گوهر گمشده‌ي رفتار رسانه‌اي سيماست كه بايد به آن توجه كند.

او درباره‌ي سريال «24» اظهار كرد: اين سريال صد‌درصد سياسي است و سازندگان آن تلاش كرده‌اند يك قهرمان بزرگ از مامور اطلاعاتي آمريكا اسطوره و قهرمان بزرگي بسازند كه براي خدمت به كشورش حتي جان خود را فدا مي‌كند. در واقع او را به معناي دقيق كلمه ايثارگر و از جان گذشته تصوير‌ شده است البته «24» قصد انتقال پيام‌هاي ديگري را نيز دارد. البته از لايه‌هاي مختلف «24» بسيار خوب است هرچند كه بسياري از اوقات منطقه‌روايي داستان از بين مي‌رود، اما به علت جذابيت بسيار زياد اين سريال مخاطب توجه زيادي به منطقه‌روايي نمي‌كند.

او با اشاره به سريال‌هاي «گمشدگان» و «فرار از زندان» گفت: سازندگان «گمشدگان» با هنرمندي زياد فلسفه‌ي ليبراليسم را به مخاطب منتقل مي‌كنند. «فرار از زندان» هم چند پيام اصلي دارد كه مهم‌ترين آن معرفي انسان طراز نوين مسيحي (مسيحي الگو در قرن بيست‌ويكم) است. در اين سريال مايكل يكي از شخصيت‌هاي اصلي است او مسيحي مومني است كه معمولا ديگران را مقدم برخود مي‌داند.

اين منتقد خاطرنشان كرد: اين سه سريال در سه حوزه‌ي سياست، فلسفه سياست و دين به‌گونه‌اي جذاب مفهوم‌سازي و پيام‌ منتقل مي‌كند، اما صدا‌وسيما چه مي‌كند؟ البته زحمات مسؤولان سيما از رييس سازمان صدا‌وسيما گرفته تا مديران شبكه‌ها، مديران گروه‌ها و برنامه‌سازان را به هيچ‌وجه نمي‌توان ناديده گرفت ولي اگر تلاش‌هاي آنان مبتني بر سياستگذاريست و استراتژي مناسب نباشد، به اهداف خود نمي‌رسند.

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود مهم‌ترين مشكل سيما را فقدان استراتژي رسانه‌يي ذكر و تاكيد كرد: اين مشكل نه تنها در دوران عزت‌الله ضرغامي بلكه در زمان رياست علي لاريجاني بر صدا‌وسيما وجود داشته است، به‌گونه‌اي كه چه در حوزه‌ي عمل رسانه‌يي براي مخاطب داخلي و چه خارجي، چه در زمينه‌هاي فيلم و سريال برنامه‌هاي اجتماعي و سياسي و حتي تاك‌شوها از مديران شاهد رفتارهاي تكنيكي و تاكتيكي بوده‌ايم تا استراتژيك.

اين منتقد ادامه داد: ضرغامي در گام نخست بايد استراتژي سازمان صدا‌وسيما را بخش‌هاي مختلف تدوين كند، سپس بر مبناي آن تكنيك‌ها و تاكتيك‌ها را به اجرا گذارد. اگر اين كمبود بسيار بزرگ و آسيب‌زا برطرف شود، شبكه‌هاي مختلف سيما عملكرد بهتري خواهند داشت.

نبوي در پايان گفت: سيما در حال حاضر نسبت به وقايع و پيشامدها نگاهي روز‌مره دارد نه آينده‌نگر، در حالي كه رسانه بايد در كنار توجه به امور جاري مخاطبان خود نگاهي آينده‌نگر داشته باشد و تحولات و فرآيندهاي اجتماعي را رصد و آينده‌ي آنها را پيش‌بيني كند و براي آن برنامه‌هاي مناسبي را بسازد، اما متاسفانه اين رويكرد نسبت به وقايع در سيما وجود ندارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha